SEO Copywriting Blogschrijver

juli 8

XML-sitemap

Een XML sitemap is een document op je website waarin de URL’s van alle pagina’s een website zijn opgenomen. Dit document heeft als doel de zoekmachines een overzicht te geven van de gehele website, dit zowel over de inhoud als over de structuur. 

De XML-sitemap wordt net zoals andere pagina’s op je eigen domein of URL geplaatst. Meestal kan je dit terug vinden als: https://www.blogschrijver.be/sitemap_index.xml

Zoekmachines en crawlers of bots, lezen dit bestand om jouw website efficiënter te kunnen crawlen en indexeren. Een xml-sitemap is daarom nuttig voor jouw SEO. Met behulp van een (goede) sitemap, kom je hoger in Google. Je kan meer lezen over de XML-sitemap in dit blogartikel.
Er wordt dus aangeraden om altijd een sitemap in te dienen bij Google. Maar doe dit zeker als jouw website zich in één van de volgende situaties bevindt:

Een xml-sitemap is niet hetzelfde als een html-sitemap

Terwijl een xlm-sitemap noodzakelijk is om geïndexeerd te worden in zoekmachines, heeft een html-sitemap vooral als doel om je bezoekers hun weg te laten vinden op je website. 

Beiden zijn belangrijk voor SEO, maar vergeet zeker je xml-sitemap niet. Deze is absoluut noodzakelijk om in een ranking van bijv. Google te verschijnen.


Hoe maak ik een xml-sitemap?

Een goede sitemap vergroot de kans op een snelle indexatie van je relevante URLs. De XML-sitemap wordt net zoals andere pagina’s op je eigen domein of URL geplaatst.  Via een plugin zoals Yoast wordt een sitemap voor jou gemaakt, maar je kunt ook een beroep doen op xml-sitemaps.com.

Deze video van Yoast legt het uit hoe je een xml-sitemap met hun plugin kan maken (video is Engelstalig):

Welke pagina's moet ik opnemen in mijn xml-sitemap?

Alle pagina's waarvan je wilt dat ze kunnen gevonden worden in Google, die neem je op in jouw XML-sitemap. Dat zijn meestal alle pagina's, maar soms wil je liever niet dat bepaalde pagina's gevonden worden in Google.

Dit gaat dan bijvoorbeeld om:

  • Bedankpagina's nadat iemand iets gedownload heeft
  • Een cursuspagina die enkel toegankelijk is voor je nieuwsbrieflezers
  • Pagina's met facturen van bestellingen die je klanten hebben gedaan

Vergeet dergelijke pagina's niet uit te sluiten uit je sitemap.

Nog enkele tips voor het maken van je xml-sitemap:

  1. Gebruik alleen canonieke url's: vermeld niet de andere pagina want dit kan een negatieve invloed hebben.
  2. Vermeld enkel volledige url's van je website
  3. Vergeet ook de url's van pagina's die louter voor mobiele toestellen gebruikt worden
  4. Zorg ervoor dat je sitemap niet te groot is: het maximum is 50 MB of 50.000 url's. Daar kan je wel een eindje mee voort. Moest je dit toch overschrijden, dan kan je meerdere sitemaps maken en een sitemapindex gebruiken.

Hoe kan ik mijn xml-sitemap indienen?

Je kan dit doen via de Google Search Console

Hoe je dat moet doen, lees je bij Google zelf (klik op deze link) 

Je kan ook gebruik maken van een aantal plugins, bijvoorbeeld Yoast SEO die de xml-sitemap van je website voor jou aanmelden bij Google. Zoal je al kon zien in bovenstaande video.

Als je er meer over wilt weten, kan je ook het blogartikel over beter ranken in Google lezen.

Hoe weet ik dat mijn website een xml-sitemap heeft?

Als je jouw sitemap zelf indient via Google Search Console in de rubriek "sitemaps" en dan op verzenden klikt, weet je zeker dat de sitemap bestaat. Als alles in orde is, dan zie je de resultaten van je website in Google Search Console. 

Je kan dit ook controleren door in de zoekbalk van Google achter de url van je website /sitemap.xml of /sitemap_index.xml te typen. Of je kan de url van je website invoeren in een gratis tool zoals seositecheckup/tools/sitemap-test.

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>