Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

augustus 13

Welke autoresponder kiezen: Sendinblue

Je wilt de inschrijvingen op je nieuwsbrieven organiseren, de contacten bewaren en ervoor zorgen dat de inschrijvers een mooie nieuwsbrief toegestuurd krijgen. Maar hoe doe je dat? Daarvoor heb je een autoresponder nodig. De meeste mensen die een gratis autoresponder zoeken nemen Mailchimp. Maar er is tegenwoordig een alternatief voor Mailchimp op de markt: Sendinblue. Sendinblue is een relatief nieuwe speler onder de autoresponders (2012).  Je kan met een gratis account veel doen. Sendinblue beschikt over een gebruiksvriendelijke e-maileditor, waarbij je enkel moet slepen en neerzetten om je e-mails te maken. Daarnaast vind je veel ontwerptools. Sendinblue heeft verschillende automatiseringsmogelijkheden. Functionaliteiten die je niet nodig hebt (overbodige apps) kan je gewoon uitschakelen zodat je dashboard er uit ziet volgens jouw gebruikersprofiel. Er is zelfs een abonnementsversie beschikbaar waarbij je via SMS aan marketing kunt doen.

1. Onbeperkt aantal contacten

Bij Sendinblue heb je een onbeperkt aantal contacten die je kan bijhouden in hun platform. Enkel het aantal te versturen e-mails is beperkt in de gratis versie: tot 300 e-mails per dag. Het Liteplan kost 25 dollar in de maand en biedt de mogelijkheid om tot 40.000 e-mails te versturen per maand. Maar het is een enorme troef dat je een onbeperkt aantal contacten kan bewaren op één platform zonder dat je ervoor moet betalen. Je kan contacten uploaden via lijsten of ze handmatig bijvoegen.

Bovendien kan je inschrijvers op verschillende lijsten laten ingeschreven zijn tijdens één campagne zonder dat dit je iets extra kost. Je wordt dus niet gestraft als je e-maillijst groeit. Bij Mailchimp kan dit niet: per campagne is er maar één lijst. Vanaf 2000 contactadressen moet je bij Mailchimp overschakelen naar een betalend plan, terwijl Sendinblue gratis blijft wat het aantal contacten betreft. Bij Sendinblue zijn 300 mails per dag mogelijk in de gratis versie, bij Mailchimp 10000 per maand.  Het eerste plan in Sendinblue kost 25 dollar per maand, bij Mailchimp 9,99 dollar per maand.

Ter vergelijking: als je 5000 e-mails per maand zou moeten verzenden, kost dit je 40 dollar bij Sendinblue en 150 dollar bij Mailchimp.

2. Ideaal voor particulieren en kleine bedrijven

Sendinblue is ideaal voor particulieren, bedrijven en marketeers die voor weinig geld een goede autoresponder zoeken. De autoresponder is volledig in overeenstemming met de GDPR-regels. Voorlopig is de autoresponder wel enkel in Engelstalige versie (en nog 5 andere talen), maar er zou gewerkt worden aan een Nederlandstalige versie. Maar als dat je niet afschrikt, is Sendinblue de moeite waard. Er is een klantenservice voorzien, o.a. via livechat. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik er nog geen beroep heb moeten op doen, dus ik weet niet hoe snel de reactie is. Bovendien zijn er verschillende tutorials beschikbaar waarin je uitleg kan vinden hoe je iets moet instellen.

3. Nieuwsbrieven

Je hebt een inschrijvingsformulier nodig voor je nieuwsbrief. Dan komt Sendinblue ter hulp. De formulierenbouwer is zeer gebruiksvriendelijk. Je hebt de volledige controle over het ontwerp van je formulier. Van elk element kan je kleur, afstand, uitlijning kiezen. Je kan velden selecteren waarmee je GDPR- of Captcha-bevestiging kan toevoegen. In de formulier opties kan je kiezen voor een enkele of dubbele opt-in.

Sendinblue heeft een tiental tot hondertal templates voor opbouw van e-mails en nieuwsbrieven die prachtig zijn (betalend plan). Concurrenten (o.a Mailchimp)hebben er honderden, maar hoeft dat? Je kan de templates filteren volgens categorie, bijv. vakantie, follow-upmail, enzovoort…, zodat het gemakkelijk kiezen is.

Je kan in de gratis versie nu ook nieuwsbrieven opstellen op een automatische manier via RSS. Je RSS-feeds voeden de inhoud van je nieuwsbrieven. Je moet enkel kiezen of je wilt dat je lezers wekelijks, maandelijks of telkens je een bericht plaatst een nieuwsbrief moeten krijgen. Alles gebeurt dus volledig automatisch zonder dat je er extra werk aan hebt. Je moet enkel in op + drukken en naar integraties gaan om een RSS campagne op te zetten.

4. Marketingcampagnes

Daarnaast zijn er 9 workflow-templates waarmee je kan starten (o.a. automatische verlaten winkelwagen e-mails, welkomstberichten (d.w.z. een autoresponder) en follow-ups van productaankopen. Als je een workflow-editor wilt starten, moet je enkel op “+” drukken om een actie of voorwaarde toe te voegen.

De automatiseringsmogelijkheden zijn uitgebreider dan bij Mailchimp, daar heeft Sendinblue een stap vooruit gezet ten opzichte van Mailchimp. Op het dashboard kan je aan de hand van kleurencodes (rood=slecht, groen=goed) zien hoe je campagnes het doen. Er zijn verschillende rapporten en statistieken over je campagnes te consulteren (o.a. openen, klikken, afmeldingen, gemiddelde tijd openen, gemiddelde tijd klikken). Je kan zelfs een demografisch rapport bekijken.



5. Shopify en andere e-shops

Sinds begin juli heeft Sendinblue een e-mail plugin voor Shopify. Hiermee worden je contacten gesynchroniseerd, wordt er gewerkt met opt-in-bevestigingen voor formulieren in Shopify en is er een trackingtool (activiteit op website, verlaten winkelkar). Meer informatie over de Shopify plugin bij Sendinblue vind je via deze link.

Sendinblue werkt daarna goed met diverse e-shops omdat ze zowel e-mailmarketing als automatische marketing combineren. Vanaf hetzelfde platform kan je zowel aan e-mailmarketing doen als geautomatiseerde campagnes opstarten. Ook alle statistieken vind je in één oogopslag terug op het dashboard. Met Magento en Prestashop zijn er integraties mogelijk, zoals retargeting.

6. Live chat

In de gratis versie kan je nu ook een chatfunctie toevoegen aan je website, geen aparte plugin meer nodig. Dus alles wat de live chat op je website betreft, vind je terug op het platform van Sendinblue, je hoeft niet te navigeren naar andere platformen.

7. Nadelen

Niets heeft enkel voordelen, dus hier een lijstje van de nadelen die ik gevonden heb:

  • Nadeel is wel dat het aantal integraties momenteel nog beperkt is in vergelijking met andere autoresponders (50 ipv een hondertal). Je kan wel via Zapier-integraties toegang krijgen tot aanvullende mogelijkheden. Er zijn integraties veel spelers mogelijk. Enkele e-shops werden hierboven al genoemd, maar er is ook integratie mogelijk met Woocommerce, WordPress, Gmail, Google Analytics, Wix, Facebook advertenties,…. De belangrijkste integraties zijn er dus wel.  
  • Sommige gebruikers zullen eventjes moeten wennen aan het gebruik.
  • Ook zijn landingspagina’s niet inbegrepen in de gratis versie, wat ik persoonlijk een nadeel vind.
  • Je eigen logo kan maar meegestuurd worden in campagnes vanaf een betalende versie.

Reviews van gebruikers wereldwijd vind je op trustpilot. Maar liefst 80% van de gebruikers geeft een score ‘uitstekend’ aan Sendinblue.

Conclusie

Maar als je een gratis autoresponder zoekt en Engels je niet afschrikt, is een gratis account bij Sendinblue het proberen waard. Je kan de gratis versie zonder problemen zolang je wilt uitproberen. Je kan jaarlijks, maandelijks betalen of credits aankopen. Met de credits kan je een aanvulling kopen op je betalend plan. Flexibel volgens je noden.  Een betalend abonnement kan je gewoon zonder veel poes pas annuleren, maar als je voor een jaarlijks abonnement betaald hebt, ben je wel de maanden die je niet gebruikt hebt, kwijt.

https://www.youtube.com/watch?v=i_YPKECZHVA&feature=emb_logo



Lees ook bij Blogschrijver:

Moet je een nieuwsbrief maken voor je blog?
Zoek je auteursvrije foto’s voor je blog of website?
Waar haal ik bloginspiratie?

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial