Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

juli 16

Wat zijn de 10 eigenschappen waaraan een goede blogpost moet voldoen?

Volgens een artikel op Hubspot zijn er 10 kenmerken waaraan een goede blogpost voldoet. Ik som ze eventjes op:

1. Een goede titel

Een titel moet de aandacht trekken, want het is op basis van de titel dat je lezer beslist om al dan niet je blogpost te lezen. Op 8 seconden tijd beslist een lezer of hij iets verder leest of niet. Maar liefst 60 % van de lezers leest niet verder dan de titel.

2. Een goede metabeschrijving

Dat is het stukje tekst dat mee in Google verschijnt onder je titel. Ook dit moet goed zijn, daar moet je op letten. Je kan dit controleren met de Yoast SEO Plugin. Een goede metabeschrijving is maar 155 karakters lang, niet langer.

3. Een mooie foto aan het begin van je blogpost

Deze foto moet de aandacht trekken, je lezer intrigeren en uit te nodigen om verder te lezen. De foto moet passen bij de inhoud van je blogpost.

4. De inleiding van een goede blogpost

De eerste lijnen van je blogpost moeten je lezer direct bij de keel grijpen. Ze moeten uitnodigen om verder te lezen. Tegelijkertijd moet duidelijk zijn bij het lezen van de inleiding van je blogpost waarover die gaat, wat je lezer kan verwachten.

5. De ondertitels van een goede blogpost

Je ondertitels zijn belangrijker dan je denkt. Ze helpen Google om je blogpost in stukjes te verdelen en te begrijpen waar je artikel over gaat om te kunnen ranken in Google. Ook voor je lezer zijn ze belangrijk die je blogpost scant voorleer hij of zij leest om te oordelen of het interessant lijkt. In je ondertitels zou je zoveel mogelijk sleutelwoorden moeten vermelden om SEO-vriendelijk te zijn.

6. De inhoud van een goede blogpost

De inhoud of body van een goede blogpost is waar het uiteindelijk om gaat. Daarin staat de informatie waarnaar de lezer op zoek is en wat hij wil lezen. Gemiddeld zou een blogpost 2100 woorden moeten tellen, maar da hangt af van het onderwerp. De meeste top 10 blogposts op Google zouden tussen de 2.032 en 2.416 woorden tellen. Volgens medium leest een lezer gemiddeld 7 minuten over een blogpost.

7. Data van een goede blogpost

Gebruik als het mogelijk is cijfers in je blogpost. Een lezer houdt ervan om cijfers (in numerieke getallen geschreven, dus bijv. 25) in een blogpost te zien staan. Want cijfers staan voor feiten. Ook de woordenonderzoek of research doen het goed.

8. Multimedia elementen in een goede blogpost

Om het lezen eventjes te onderbreken en dynamisch over te komen zijn foto’s, video’s, audio of sociale mediaposts, ideaal. Ze engageren je lezer om vooral verder te lezen. Je lezer zal zeker gefocust blijven op de inhoud van je blogpost.

9. De conclusie van een goede blogpost

Op het einde van je blogpost een conclusie of samenvatting neerpennen, laar je lezer weten dat de blogpost ten einde is. Dit hoeft niet lang te zijn, één zin kan volstaan.

10. Call to action bij een goede blogpost

Als laatste element is een call to action nodig (tenzij je blogpost daar totaal niet voor dient). Dat kan een advies, een aanbod, een link naar een andere blogpost of website zijn. Biedt je lezer iets aan waardoor hij of zij iets heeft geleerd. En bovenal nog wilt leren van jou.

Foto: Canva

Lees ook bij Blogschrijver:

Zoek je auteursvrije foto’s voor je blog of website?
Betere webteksten op je blog of website – 9 tips
Maak een blog in een dag



Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial