SEO Copywriting Blogschrijver

ROI

ROI is een begrip dat je niet echt tegenkomt bij copywriting, eerder bij marketing.

ROI staat gelijk aan return-on-investment. De opbrengst die je wilt verkrijgen van een investering. Zo is het ook met copywriting: je wilt de tijd die je erin stopt, dat deze opbrengt. 

Met ROI wordt berekend hoeveel een marketingcampagne kan kosten om een goede opbrengst te verzekeren. 

Wat is de berekening van ROI?


De formule om ROI te berekenen is als volgt:

Inkomsten (sales growth)  min de kosten (marketing cost) gedeeld door de kosten (marketing cost) van wat je verkocht hebt.

Deze berekening moet je toepassen als je bijvoorbeeld een facebookadvertentie plaatst. Hoeveel zal je spenderen aan deze advertentie om een bepaald bedrag te kunnen opbrengen?

Bijvoorbeeld, je spendeert 100 euro die 1000 euro opbrengt, dan is je ROI:

1000 - 100/100 = 900%

Er bestaan ook nog ingewikkelder ROI-formules voor marketing.  Hubspot heeft een  artikel geschreven over ROI en marketing waarin er verschillende formules beschreven zijn afhankelijk van het platform en soort marketing. 

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>