SEO Copywriting Blogschrijver

USP

Je komt ze vaak tegen: afkortingen bij copywriting en marketing. 

Zoals USP. 

Je leest overal dat je op je website je USP’s moet vermelden.

Het liefst op de homepagina van je website zodat websitebezoekers direct weten wat je USP’s zijn.

Maar wat zijn USP’s nu?

Een USP is een Unique Selling Point. In het Nederlands vertaald betekent dit een uniek verkoopargument, maar meestal wordt in de contentmarketing de Engelse terminologie gebruikt. Het is dus een unieke eigenschap waarmee jouw product of dienst zich onderscheidt van vergelijkbare producten of diensten. Hiermee benadruk je het verschil met je concurrenten in dezelfde markt. Zij zijn de reden waarom mensen voor jou kiezen en niet voor je concurrent. Het is het antwoord op de vraag: ‘waarom is jouw product of dienst beter dan deze van andere ondernemingen of andere advocaten, coaches, boekhouders, enzovoort…?’ 

Soms spreekt men ook over unique selling proposition, een unique value proposition (UVP) of een unique buying reason (UBR).

De theorie van USP’s is bedacht in de jaren ‘40 door Ross Reeves. Slechts in 1961 publiceerde hij een boek Reality in advertising waarin hij de theorie vastlegde. Door een uniek aanbod aan te bieden aan potentiële klanten werden tijdens advertentiecampagnes mensen overtuigd om te wisselen van merk. 

Als je dus een goede contentmarketingstrategie wilt uitdenken, is het nodig te weten wat je Unique Selling Points zijn en deze snel duidelijk maken aan je websitebezoekers zodat ze weten wat jou uniek maakt.

Waarom heb je USP’s nodig?

USP’s hebben een dubbel doel: zowel voor je onderneming als voor je klant.

Het nut van USP’s voor je onderneming

Door USP’s heb je drie voordelen voor je onderneming:

  1. Ze verduidelijken de doelen van je onderneming

Als één van je Unique Selling Points bijvoorbeeld duurzaam en ecologisch is, dan weet je dat je bij de productie van je producten, de verpakking, de levering, enz…. hier rekening moet mee houden. Dit is dan één van je bedrijfsdoelen: duurzaam en ecologisch. Je zult als onderneming je werking dan hierop afstemmen.

  1. Ze helpen de doelgroep van je product of dienst te bepalen.

Om succesvol te zijn moet je een specifieke doelgroep aanspreken. Iedereen als klant willen, werkt niet. Bij het opstellen van USP’s zal je dus moeten nadenken wie de klant is die je wilt overtuigen dat kopen bij jouw onderneming de moeite waard is.

Zo’n USP zou bijvoorbeeld als volgt kunnen zijn: contentmarketing voor juristen en advocaten.

  1. Ze helpen bij het design en ontwerp van je website

Een SEO-tekstschrijver of copywriter zal USP’s gebruiken op je website, vooral op de homepage om mensen te overtuigen om met jou in zee te gaan. Potentiële klanten zien dan onmiddellijk waarin jouw onderneming uniek is. Door deze USP’s te bepalen, denk je zelf ook meer na over je bedrijf en hoe je websitebezoekers kan overtuigen.

Het nut van USP’s voor je klanten

De gemiddelde tijd dat iemand op een website verblijft is 54 seconden (bron: Hubspot). Het duurt maar 1/10 van een seconde voor ons om een eerste indruk te hebben van iets.    Drie studies vermelden dat een bezoeker in 50 milliseconden beslist om een opinie te vormen van een website. Op 2,6 seconden vinden bezoekers de onderdelen van een website die het belangrijkste zijn, zoals bijv. de USP’s op een homepagina (bron). Websitebezoekers lezen maar 28 tot 20 % van de woorden op een webpagina. 

Een klant heeft op het internet veel keuze en beslist snel. Door je USP’s in de verf te zetten op je homepagina, kan een websitebezoeker beslissen of jouw onderneming past bij wat hij of zij zoekt. 

Denk maar eens na hoe je zelf naar producten of diensten zoek op het internet. Stel dat je op zoek bent naar nieuwe sneakers. Bij onderneming A staat er duidelijk vermeld dat het gaat om een ecologisch en duurzaam geproduceerde sneakers. Bij onderneming B staat er dat je er sneakers kan kopen tegen een lage prijs. Wie kiest voor een ecologisch en duurzaam product zal kiezen voor bedrijf A en wie eerder de prijs belangrijk vindt, zal sneller kiezen voor bedrijf B. 

Door de USP’s maak je snel duidelijk aan je potentiële klanten waar jij voor staat. Ze zijn dus een middel om op een snelle manier mensen te doen kiezen. 

Wat zijn goede USP’s?

Om te weten wat jouw Unique Selling Points zijn, kan je jezelf een aantal vragen stellen:

  • wat maakt mij of mijn onderneming uniek?

  • waarin is mijn product of dienst onderscheidend tegenovervan mijn concurrenten?

  • waarom zouden potentiële klanten mijn product of dienst kopen en niet een vergelijkbaar product of dienst?

  • welk probleem lost mijn product of dienst op?

  • wat bied ik aan die mijn concurrenten niet aanbieden?

Enkele elementen waar je op kan letten om goede USP’s te formuleren:

  1. Gebruik geen algemene USP’s, maar wees specifiek en concreet, bijv. copywriting voor advocaten en juristen.

  2. Kies USP’s die een echt onderscheid maken met je concurrentie, bijv. hoge kwaliteit door het gebruik van x, x jaar ervaring, uitstekende service na verkoop (antwoord binnen x uur).

  3. Leg de nadruk op je specialisme, bijv. ‘wij zijn de specialist in het schrijven van juridische teksten voor websites.’

USP’s vind je meestal in de volgende onderwerpen: snelheid, ervaring, prijs, kwaliteit, service, gebruiksgemak, garantie, maatwerk, originaliteit en specialisatie. Neem iets uit één van deze onderwerpen, maak het concreet en specifiek en je hebt een USP voor je onderneming. 

Waar vermeld je USP’s op je website?

Vermeld je USP’s op een duidelijke, opvallende manier (bijv. banner met een andere kleur) op de homepage van je website. Dit kan in de vorm van:

  • een opsomming van de USP’s (meestal worden er 3 opgesomd), 

  • een tagline (bijv. het grootste marketingagency voor advocaten en juristen),

  • gebruik van kengetallen (bijv. x jaren ervaring, x tevreden cursisten, x aantal volgers,...).

Ook bij je producten of diensten vermeld je jouw USP’s door een opsomming in bullet points.

Bij landingspagina’s heb je USP’s nodig als je wilt dat ze converteren.  

Voorbeelden van USP’s


Een aantal voorbeelden van bekende merken die USP’s hebben verwerkt in hun reclameslogans om dit duidelijker te maken:

  • M&M’s: ‘Smelt in je mond, niet in je hand’.

  • Action: ‘Verrassend Volledig, Verbazend Voordelig’.

  • AEG: ‘AEG laat je niet in de steek’.

  • Delhaize: ‘De prijs, kwaliteit inbegrepen’.

  • Dreft: ‘Wie kan rekenen, rekent op Dreft’.

  • Felix kattenvoeding: ‘Geen kat die eraan weerstaat’.

  • GB Supermarkten: ‘De klant eerst’.

  • Het Belang van Limburg: ‘Limburger én wereldburger’.

  • Klara: ‘Spaar je oren voor klassiek’.

  • Lego: ‘Met LEGO kun je alles maken’.

  • Lotto: ‘Het grootste risico om (óók) miljonair te worden’.

  • Radio Donna: ‘De fun, de hits’.

  • Vaillant (verwarmingsketel): ‘Warm aanbevolen’.

  • Wibra: ‘Wie rekent, koopt bij Wibra!’

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>