SEO Copywriting Blogschrijver

juli 8

URL

URL is de afkorting van “Uniform Resource Locator”.

Dit is de gestructureerde naam die verwijst naar een stuk data. Het is een andere benaming voor een webadres of domeinnaam.

Een URL geeft een uniek internetadres voor een website of een bestand dat op het internet staat.

Een volledig webadres is bijvoorbeeld www.blogschrijver.be. Je hebt ook canonieke url’s.

Wat is de ideale structuur van een URL voor een goede SEO voor je website?


De structuur van je URL is belangrijk voor je ranking in Google. Ik heb in het begin toen ik blogde hier ook fouten tegen gemaakt door gewoon de naam van mijn pagina te laten staan als URL. Dan kreeg je zoiets als: www.blogschrijver.be/hoe-in-13-stappen-een-succesvolle-website-over-copywriting-uitbouwen bijvoorbeeld, wat niet goed is.

Je ziet ook nog vaak URL's waarin je de datum van de publicatie van het blogartikel kan zien. Eén van de eerste dingen die je moet doen als je jouw website bouwt in WordPress is de permalinkstructuur aanpassen zodat je blogartikels die gepubliceerd worden er als volgt uitzien:

Maar wat is dan wel de goede structuur van een URL?


1. Hou het kort en simpel


Hanteer maar één of enkele woorden in je URL. Gewoon simpel zoals www.blogschrijver.be/diensten-copywriting.

Uit een onderzoek van Backlinko bleek dat kortere URL's meer kans maakten om hoger te komen in Google. De URL's op plaats 1 waren gemiddeld 9 karakters lager waren dan de positie 10 in de zoekresultaten. 

URL op positie 1 korter

Bron afbeelding: Backlinko


2. Vermijd overbodige woorden


Vermijd woorden die voor SEO overbodig zijn en die niets opleveren voor het ranken in Google. Voorbeelden zijn: een, de, het, misschien, maar, en, of, ...


3. Vermeld je zoekwoorden in je URL


Vermeld de zoekwoorden waarvan je wilt dat die pagina gevonden wordt in Google in je URL. Gebruik dus geen zoekwoord dat niets met de pagina te maken heeft, maar een relevant zoekwoord. Overdrijf wel niet met het proppen van zoekwoorden in je URL (keyword stuffing)


4. Volg een logische structuur van categorieën en subcategorieën


Laat je URL logisch zijn conform de opbouw en structuur van je website. Bijvoorbeeld: www.domeinnaam.be/categorie/belangrijkste-zoekwoord. Hierdoor is het ook voor je websitebezoeker logisch. Bovendien is het gemakkelijker voor een zoekmachine om zo je website te crawlen en indexeren.


5. Gebruik streepjes om de woorden van elkaar te scheiden


Plak de woorden van je URL niet aan elkaar, maar gebruik streepjes om individuele woorden van elkaar te scheiden zodat Google of een andere zoekmachine begrijpt dat het gaat om aparte woorden. 


6. Gebruik canonieke links


Je website kan je vaak terugvinden onder http:// en https://, maar voor Google is dat dezelfde website met dezelfde inhoud (duplicate content), wat een negatieve factor is voor Google. Daarom is het beter om een canonical tag bij de http:// website te plaatsen. Je leest hier meer uitleg over canonical links


7. Maak alleen maar URL's met https://

Https://  wordt door Google als een veilige websiteverbinding beschouwd, waardoor websites met dergelijke URL hoger ranken dan een website die hetzelfde zou zijn maar met http:// (Bron: Searchengineland

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.


Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>