SEO Copywriting Blogschrijver

juli 8

Snippet

Een snippet is een korte omschrijving van een website of artikel in de zoekresultaten. Meestal bestaat dit uit een titel, ook wel meta title genoemd en een korte meta-omschrijving. Je hebt gewone snippets, rich snippets en featured snippets. Met een goede snippet kan je meer bezoekers naar je website lokken.


Zijn snippets belangrijk voor SEO?


Snippets zijn belangrijk voor SEO op een indirecte manier. Als mensen door een snippet sneller op jouw link doorklikken naar je website, dan is dat goed voor je ranking in Google. Want dat zal namelijk jouw click-through-rate of CTR verbeteren.

Google ziet dit als een relevant element voor de ranking. Dus een goede snippet, leidt tot een betere CTR en dus een hogere ranking in Google.

Bijvoorbeeld: website A staat op 2 en website B op plaats 5. Maar website B heeft een betere snippet dan website A waardoor meer mensen op de link naar website B klikken. De mensen blijven ook langer op website B. Gevolg: website B zal stijgen en maakt meer kans om op nummer te komen in Google in vergelijking met website A. Natuurlijk zijn er nog elementen die meespelen zoals de structuur van de website, de meta titles, de laadsnelheid enz…


Waaruit bestaat een snippet?


Een snippet bestaat meestal uit een titel, de url en een korte omschrijving. Ik geef een voorbeeld via deze pagina uit de begrippenlijst SEO copywriting.

Titel: Snippet (betekenis + tips)

URL: https://www.blogschrijver.be/kennisbank/snippet

Omschrijving: zie hieronder in het voorbeeld hoe een snippet eruit ziet.

Snippet

Je snippet kan er op een mobiel toestel wel anders uitzien. Meestal wordt er dan een favicon of een kleine afbeelding getoond.


Wat is een rich snippet?


Een rich snippet is een snippet met uitbreidingen. Deze snippet kan op verschillende plaatsen in de zoekresultaten verschijnen. Rich snippets vallen op in het Google overzicht. Ze zijn visueel aantrekkelijker. Net daardoor worden deze links ook meer aangeklikt.

Rich snippets kunnen bestaan uit: afbeeldingen, opsommingen, video’s, sterren van een review, producten, onderverdelingen, …. Het zijn de zoekmachines zelf die de relevante subpagina’s voorstellen. Het loont dus de moeite om je pagina te optimaliseren voor rich snippets. Als dat lukt, zal je meer kliks van bezoekers krijgen en bijgevolg ook een hogere ranking in Google.

Wat zijn featured snippets?


Zij bieden onmiddellijk een antwoord op een bepaalde zoekterm in de zoekresultaten. Dit kan in allerlei vormen verschijnen, meestal in een tabel of paragraaf die je onmiddellijk kan zien. Vaak gestelde vragen vormen vaak een featured snippet. Soms worden ze weergegeven in een kader. Featured snippets vind je in een zoekpagina bovenaan de zoekresultaten. Een voorbeeld is het antwoord op de vraag “hoe laat is het?” in Google. Je moet niet verder zoeken, want het antwoord verschijnt onmiddellijk.

Als je zoekt op “tijdzone” dan verschijnt er aan de rechterkant een featured snippet met het antwoord in een aparte paragraaf. Links zie je dan de gewone snippets met links naar andere website.

Wat is de volgorde van vertonen van snippets in de zoekmachines?

Snippets, rich snippets en featured snippets kunnen op verschillende plaatsen en op allerlei manieren getoond worden in de zoekresultaten.

Meestal worden eerst de featured snippets getoond, vaak als korte paragraaf.

Vervolgens de rich snippets en gewone snippets. Google bezit een eigen algoritme en methode om deze pagina’s en weergaven op te bouwen.

Je hebt zelf geen invloed op de wijze waarop Google dit toont en/of je website ervoor in aanmerking komt. Je kunt alleen maar je website zo goed mogelijk optimaliseren.

Hoe kan je jouw website optimaliseren voor snippets?


Er zijn verschillende elementen die ervoor zorgen dat je website geschikt is voor snippets.

Zorg voor een goede structuur

Als je website duidelijk en correct is opgebouwd, zal zij beter getoond kunnen worden in een zoekmachine. Google houdt van websites met een duidelijke structuur.

Als bepaalde pagina’s niet bereikbaar zijn, dan kan Google deze ook niet onderzoeken. Check regelmatig je website in Google.

Schrijf goede meta-omschrijvingen

Je kon het al lezen in de uitleg over het begrip meta-omschrijvingen. Door je met-omschrijving geef je info aan Google. Meestal luistert Google en wordt je website ook zo getoond in de zoekresultaten.

Met welke tools kan ik mijn snippets optimaliseren?

Kijk eerst eens naar de snippets voor jouw website. Je kan dit gemakkelijk doen als je als zoekterm het volgende intikt: site:domeinnaam.extensie. Voor deze website is dat site:blogschrijver.be. Probeer maar eens met jouw website.Een andere tool om je snippets te optimaliseren is de plugin Yoast SEO of de all-in-one-SEO plugin.

Een andere gratis tool is de SERP Snippet Optimization Tool van SEOmofo. Deze kan je gebruiken als je website niet met WordPress gemaakt is of je de plugin Yoast SEO niet gebruikt. Tegenwoordig is deze tool van SEOMofo is deze terug te vinden via Highervisibility.

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>