SEO Copywriting Blogschrijver

september 3

SERP

Als je wilt leren over SEO en copywriting, moet je helaas veel afkortingen kennen. Eén van die afkortingen is SERP. Dat is de afkorting voor Search Engine Results Page. Dat is dus de lijst met zoekresultaten die je krijgt nadat je een zoekopdracht in een zoekmachine zoals bijv. Google of Bing hebt ingetikt. 

De rangschikking wordt bepaald door welke zoekwoorden je hebt ingetikt en door de complexe algoritmes van de zoekmachine. 

Het probleem met de SERP is wel dat Google er steeds maar aan sleutelt, waardoor je niet altijd weet wat je moet veranderen of verbeteren om in de SERP te zien te zijn. 


Welke soorten zoekresultaten kan ik zien in een SERP?


Er zijn verschillende soorten zoekresultaten die je in je SERP zal zien.

1. Betaalde zoekresultaten


Dat zijn de betaalde advertenties, te herkennen aan de vermelding advertentie vooraan. Dit zijn advertenties, afhankelijk van de gebruikte zoekmachine,  geplaatst via  Google Ads, Microsoft Advertising of Yahoo! gemini.

SERP betaalde resultaten

2. Image pack

Dit zijn de afbeeldingen of kaarten die je ziet en door de zoekmachine zijn uitgekozen om te worden getoond. Ik verwijs voor meer uitleg naar de uitleg over Structured data. 

Image pack SERP


3. Organische zoekresultaten


Dit zijn de onbetaalde zoekresultaten die je kan zien, die dus gewoon door de algoritmes van google in een ranglijst worden weergegeven. 


SERP organische resultaten

Om in de lijst van organische resultaten te komen, is het belangrijk dat je meta title of  title tag, de titel van je blogartikel niet te lang is. Er zijn richtlijnen hoelang  een meta title mag zijn en er bestaan tools om dit te checken. Ook de opbouw van je URL is belangrijk. 


4. Featured snippet

Dit is de uitleg die boven een resultaat in de SERP staat. de tekst boven de URL en titel van het blogartikel en daar door de zoekmachine geplaatst is. Meer uitleg over featured snippet lee je via deze link.

Featured snippet


5. Rich snippet

In de zoekresultaten die in de SERP gerangschikt zijn, kan je ook rich snippets zien. Dat is bijkomende informatie die wordt getoond in een zoekresultaat, zoals bijvoorbeeld hieronder een beoordelingscore, het aantal stemmen en de duurt om een recept te maken.  

Rich snippet


6. De meta description

Tot slot heb je ook nog de meta description of de tekst onder de URL met uitleg waarover het blogartikel gaat. 

Met a tag description


Is SERP belangrijk voor SEO?


De SERP bepaalt hoe je te zien bent in de zoekresultaten. Zo kan het gebeuren dat de organische resultaten maar onder het fold worden geduwd door de betaalde resultaten en de image packs. 

Het hangt af van de zoekopdracht of de organische resultaten goed te zien zijn.

De SERP zorgt er ook voor dat er meer zoekopdrachten zijn die geen kliks opleveren. Sparktoro zegt in een blogartikel dat het aantal no-clicks is gegroeid met 10%.

Op de afbeeldingen hieronder zie je zowel voor mobiel als voor desktop het verschil tussen klikken op betaalde resultaten, onbetaalde resultaten en geen kliks in de SERP.

Mobiele zoekopdrachten kliks
mobiele zoekopdrachten kliks

33 % van de zoekresultaten zorgt voor geen klik, wat logisch is omdat je altijd de metadescription kan lezen van een website. Als deze niet interessant is, dan klik je niet verder. 

Bovendien zijn de featured snippets ook een deel van de oorzaak: de zoekmachines geeft vaak het antwoord al in de SERP waardoor er geen behoefte meer is om verder te klikken naar een vermelde website. 


Hoe bekijken websitebezoekers een SERP?


Het is belangrijk dat je weet hoe websitebezoekers een SERP bekijken. Wat ziet een bezoeker het eerst op een zoekresultatenpagina? Waar richt hij of zij zijn of haar aandacht op?

Bezoekers kijken niet op een website, maar 'scannen' de websitepagina's.

Google heeft in 2009 een eye-tracking studie uitgevoerd hoe website bezoekers kijken naar de SERP. De video hieronder van Google toont hoe snel een websitebezoeker een zoekresultatenpagina bekijkt.

Uit de studie bleek dat de thumbnails of miniatuurafbeeldingen niet veel invloed hadden op het scannen van de SERP-pagina, maar ze leken wel het de websitebezoeker gemakkelijker te maken om het gewenste resultaat te vinden. Op de pagina van de studie van Google vind je afbeeldingen hiervan

Over het algemeen is de theorie NNGroup dat mensen op websites alles scannen in een F-vorm (bron: NNGroup), zoals in onderstaande video wordt uitgelegd (Engelstalig). 

Linkerkant scannen webpagina grafiek

Bron afbeelding: NNGroup

Maar bij een SERP of zoekresultatenpagina lijkt dit nog meer voor te komen dan bij gewone webpagina's, zoals je hieronder kan zien op de grafiek. 

Linkerkant scannen SERP

Bron afbeelding: NNGroup

In een studie vergelijkt cxl.com of het scannen van de SERP in Google nog altijd beantwoord aan de F-vorm. Mensen blijken een zoekresultatenpagina nu toch iets anders te bekijken. Onderstaande foto maakt de vergelijking tussen 2005 en 2014 (de oranje, geel en groene vlekken tonen aan waar mensen kijken):

SERP scanning

Bron afbeelding: cxl.com

Uit hun studie blijkt dat mensen nu ook naar de linkerzijde kijken en dat de 'rich snippet' aan de rechterkant ook enige aandacht krijgt, maar veel minder. 

SERP scanning

Bron afbeelding: cxl.com

Tekst of advertenties aan de rechterkant maken dus minder kans om opgemerkt te worden. Net als tekst onder above the fold.


Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>