Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

januari 26

Vermijd volgende fouten als je een personage creëert

Als je een personage maakt, boetseert, creëert, zijn er een aantal fouten om te vermijden:

1. Je somt in je verhaal alles op in verband met je personage

Een halve of hele pagina met niets anders dan een beschrijven van je personage, dat interesseert je lezers niet. Beschrijf gewoon kort een bepaald kenmerk en uitzicht. Iet dat sprekend is voor je personage. Geen opsommingen. Je kan wel altijd iets lossen over je personage in de loop van je verhaal: hier en daar kleine puzzelstukjes zodat je lezer in de loop van het boek je personage verder ontdekt. Maar zeker niet van in het begin ellenlange zinnen over je personage. Dat haalt het rimte uit je verhaal.

2. Je laat geen dingen zien van je personage

Je kan schrijven dat je personage bijvoorbeeld agressief is of koppig, maar beter is dat te laten zien door de interactie in het verhaal met andere personages. Een voorbeeld kan dit misschien verduidelijken:

Versie 1 : Dirk was koppig en arrogant. Hij zou nooit toegeven dat hij ongelijk had. Dat maakte hem irritant.

Versie 2 : Madeleine vond dat Dirk nogal koppig op zijn standpunt bleef. Waarom gaf hij nu niet gewoon toe dat hij ongelijk had? Door zijn arrogante houding wou ze niets met hem te maken hebben.

Je zal wellicht de tweede versie leuker om te lezen vinden, niet?

3. Je let niet op het perspectief van je personage

Als je iets schrijft, dan gebruik je een vertelperspectief: je vertelt een verhaal vanuit het oogpunt van een personage. Als je schrijft over Dirk, dan kan je enkel vertellen wat hij voelt, wat hij ziet, wat hij meemaakt. Je kruipt in de huid van je personage. Is je personage koppig, laat hem dan koppig zijn en maak er geen meegaande persoon van omdat je dat zelf bent. Let ook op dat je niet van perspectief wisselt. Voorbeeld: “Ze zag een zwarte kat de straat over steken, hij wist dat ze niet naar hem keek, maar naar de kat.” Hier heb je in één zin twee verschillende personages waar het over gaat. Dit kan niet en is verwarrend voor je lezer.

4. Je vergeet je personages een ontwikkeling door te laten maken

Laat je hoofdpersonage, eventueel ook andere personages een ontwikkeling doormaken. Beschrijf eerst de problemen waarmee je hoofdpersonage kampt of de situatie waar hij een probleem mee heeft. Laat zien hoe hij of zij hierdoor beïnvloed wordt. Laat je personage twijfelen, keuzes maken, een innerlijke strijd voeren.

5. Je vergeet een doel voor je hoofdpersonage

We hebben allemaal een doel in het leven, toch? Dus is het noodzakelijk dat ook je hoofdpersonage een doel heeft. Verliefd worden, een reis ondernemen, iemand vermoorden of gewoon iets veranderen in zijn of haar leven. Een doel toont dat je personage een innerlijke strijd moet overwinnen of het moet opnemen tegen iemand anders. Daar smullen lezers van, jij toch ook?

6. Je geeft te veel details

Veel schrijvers hebben de neiging om allerlei details te beschrijven. Zowel het hoofdpersonage als bijpersonages worden tot in het kleinste detail uitgewerkt. Wat het lievelingsboek is van het personage, wat hij of zij graag eet, enzovoort…. Doe dit niet. Ze zijn leuk voor jou als geheugensteuntje, maar niet voor de lezer. Deze details bepalen niet het karakter of de persoonlijkheid van je personage. Zet enkel de details op papier die belangrijk zijn voor je verhaal, voor de plot, voor de sfeer van je boek. Een voorbeeld is de leeftijd en geboortedatum: dit is meestal niet relevant, maar in sommige gevallen wel. Stel dat je een historische roman schrijft, dan kan het interessant zijn de geboortedatum te vermelden als je personage bijvoorbeeld geboren is tijdens de Franse revolutie, wat een verschil kan zijn met een personage dat erna geboren is en die periode niet heeft meegemaakt. Of als je graag rond symboliek werkt (iets voor mij dus), dan kan je een personage laten geboren worden in de lente als teken van een nieuw begin. Het kan van belang zijn als je personage iemand is die een blitzcarrière maakt of op oudere leeftijd zwanger wordt. Denk dus goed na over welke details je vermeld en waar in je verhaal. Verspreid ze over je verhaal. En vooral: niet te veel.

7. Je personage is te belerend

Iets waar ik me soms durf aan zondigen, helaas. Een aandachtspunt. Soms wil je informatie geven, je lezer iets laten leren of ben je passioneel over een bepaald onderwerp. Maar dat past niet altijd en je kan erin overdrijven (been there, done that). Een oplossing is soms dat je personage iets leest in een boek, iets hoort op televisie of dat iemand iets verteld. Maar de moraal blijft: niet overdrijven.

Wil je meer fouten vermijden?

In het boek ‘Hoe schrijf je een bestseller? Met 101 onmisbare tips en de meest gemaakte fouten’ van Maria Genova leer je bij wat je kan doen en vooral wat je niet moet doen als je schrijft.

Lees ook bij Blogschrijver:

Hoe maak ik een interessant hoofdpersonage?
Enkele bijkomende taaltools en hulp bij taalproblemen
De verdeling van je verhaal in plots

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial