SEO Copywriting Blogschrijver

UX-vriendelijk

UX-vriendelijk moet je website of app zijn. Je komt het overal tegen op het internet, maar wat betekent dit?

Wat is UX-vriendelijk?

UX staat voor User Expercience: de ervaring van de gebruikers; Het gaat dus om de online gebruikerservaring die je websitebezoekers ervaren als ze op je website of app komen. Is alles afgestemd op het gebruiksgemak voor de lezer? Is alles duidelijk? Wie je bezoeker ook is, wat de verwachtingen zijn, wat zijn of haar doel is, het uitgangspunt van je website of app moet een gemakkelijke, leerrijke en aangename ervaring van te maken.

Is UX-vriendelijk hetzelfde als UI?

UI en UX worden vaak door elkaar gebruikt, maar User Interface en User Experience zijn heel verschillend. UX is veel ruimer dan UI, want User Interface verwijst naar wat de gebruiker ziet en wat de interactie is met knoppen, lay-out, navigatie, formuliervelden, enz….. Terwijl User Experience eerder gaat over alles wat de gebruiker doet op je website of app. De stappen die ze nemen door te surfen op je website of door je app te gebruiken. Zo kan bijv. een knop op je website veranderen (de UI), maar geen impact hebben op de algemene gebruikservaring van je websitenbezoeker (de UX).

Waar moet je rekening mee houden om UX-vriendelijk te zijn?

Grosso modo zijn er 8 elementen waar je rekening moet mee houden om je gebruikers een aangename ervaring mee te geven:

1. Je website of app moet herkenbaar zijn

Er bestaan enkele ongeschreven wetten op het internet waar we gewoon aan zijn: een logo staat in het midden of aan de linkerzijde van een website. Een website heeft een menubalk. Het icoontje van het winkelmandje staat rechtsboven. Probeer niet origineel te zijn, maar hou je aan de herkenbaarheid voor je websitebezoekers. Als men teveel moet zoeken, haken veel mensen af of vertrouwen ze het niet.

2. Je website of app heeft een duidelijke structuur

We scannen websites. Elke bezoeker kijkt op dezelfde manier naar een website. We verwachten op een snelle manier (een bezoeker blijft maar 10 seconden op een website) te vinden wat we zoeken. Daarom houden we van duidelijke menubalken en zijbalken met links naar belangrijke onderedelen van een website.

Bovendien leest een websitebezoeker bij zijn eerste bezoek de pagina in de vorm van een F en slechts het gedeelte bovenaan de website zonder verder te scrollen naar beneden. Je webpagina moet dus scanbaar zijn. Quicksprout heeft een handige gids geschreven hoe je scanbare inhoud maakt op je website en waar je moet op letten.

3. De navigatie in je website of app is logisch en duidelijk

Dit sluit naadloos aan bij het vorige element: zorg ervoor dat mensen gemakkelijk hun weg vinden op je website. Als ze op de 404-pagina komen, zorg dat ze terug kunnen keren of zelfs nuttige informatie op die pagina vinden. Maak geen mastodont van een menubalk of een supermenu, want je websitebezoekers zouden kunnen verdwalen en dan verliezen ze tijd.

Vergeet ook een zoekbalk niet op verschillende plaatsen, zeker op je blogpagina’s (ook het archief!).

Verlies ook de mobiele vriendelijkheid van je website niet uit het oog. De meeste websites worden op een desktop gemaakt en daarbij durft de ontwerper wel eens te controleren of alles op een mobiel apparaat er even gebruiksvriendelijk uit ziet.

4. Je geeft feedback aan je bezoekers en klanten

Als iemand verkeerd klikt, leg het uit wat ze moeten doen. Als ze iets willen bestellen, vertel hoe. Als ze twijfelen over je winkelkar, laat weten deze veilig is. Als ze iets fout invullen op een formulier, vergeet niet te helpen wat er fout is. Als ze iets kopen, schenk aandacht aan je bedankpagina en zorg dat ze kunnen terugkeren naar je website. Help je bezoekers en geef feedback als er iets verkeerd loopt.

5. Je geeft een consistente ervaring aan de bezoeker

Dit betekent dat je website uniform moet zijn: geen ander kleur op elke pagina. Je kan wel variëren in je website, zoals de knoppen met een call-to-action in een andere kleur is zeker aan te raden, maar wees gewoon consistent. Niet de ene pagina in het rood, de andere in het blauw, enzovoort… Bezoekers houden van consistentie.

6. Het design van je website of app stoort niet

Maak je website van design niet te ingewikkeld. Dat stoort bezoekers die meestal weinig tijd hebben. Ze moeten teveel moeite doen. Gebruik dus voldoende witruimte op je website. Dingen te dicht bij elkaar of zoals je soms ziet: websites met witte letters op een lichte achtergrond zijn gewoon onleesbaar.

7. Je website of app is to the point

We willen zo weinig mogelijk tijd verliezen, time is money, dus zorg ervoor dat je website direct naar de kern van de zaak gaat: gebruik bulletpoints, genummerde lijstjes, plaats woorden vetjes en hou het kort. Vraag niet te veel info voor het inschrijven voor een nieuwsbrief of bij andere formulieren. We houden er niet van om veel informatie prijs te geven.

8. Je voorziet voldoende hulp

Het kwam al deels aan bod in puntje 4, maar je moet je websitebezoeker helpen. Verkoop je iets, voorzie op je landingspagina of op je website een FAQ-rubriek waarin je probeert alle antwoorden te geven op alle vragen die zouden kunnen gesteld worden door je bezoeker.

Wil je nog meer lezen over UX-vriendelijkheid? Dan kan je altijd de internetgids van Crazy Egg lezen via deze link. Je ziet er ook veel voorbeelden van UX-vriendelijkheid bij websites.

Foto:  Kelly Sikkema via Unsplash

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>