Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

juli 28

Tools om een boek te schrijven (deel 2) – 8 tips

Na mijn blogpost tools om een boek te schrijven (1), was ik nog niet uitgepraat, nee, ik had nog inspiratie om je te helpen aan tools om een boek te schrijven. Er is hier nog een lijstje tools waar je gebruik kunt van maken, maar ik noem dit eerder ‘tekstuele’ tools. Omdat ze meer met teksten te maken hebben. Wil je ze kennen? Dan zal je verder moeten lezen. Hier gaan we:

1. Fungenerator

Je zoekt nog namen voor je personages, namen voor fictieve steden of dorpen, dan is fungenerator iets voor jou (Engelstalig). Je klikt gewoon op wat je zoekt en je krijgt dan een aantal mogelijkheden van random namen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt op deze website een mogelijke oplossing. Je kan zelfs random loterijcijfers laten genereren.

Enkele voorbeelden:

Er is ook een rubriek trivia en quizen over allerlei onderwerpen te vinden. Een speciale generator is de random writing prompt: dan krijg je enkele zinnen van een mogelijk verhaal. Misschien biedt dit je inspiratie als je niet weet waarover een boek te schrijven? In ieder geval zullen deze fungenerators je creativiteit onrechtstreeks een boost geven.

2. Synoniemen

Je hebt een tekst geschreven maar bent niet helemaal tevreden. Het klinkt niet zo goed. Dan kan het zoeken van een synoniem een oplossing zijn. Of je vindt dat je teveel dezelfde woorden gebruikt. Kijk eens naar Synoniemennet en je zal je tekst kunnen opwaarderen door een variabel woordgebruik.

3. Woorden tellen

Om begrijpelijk te schrijven mogen je zinnen niet te lang zijn. Iets waar ik ook altijd moet op letten. Soms kan het helpen om je woorden te tellen in een zin. Met Countwordworth kan je dit gemakkelijk doen. Je plakt de tekst of zin waarvan je de woorden wilt tellen op de webpagina en je krijgt het resultaat zonder dat je zelf moet tellen.

4. Wordcounter

Je kent het wel: je hebt zo van die woorden die je nogal veel gebruikt. Ze vallen niet altijd op, tenzij je je tekst naleest. Dan denk je soms: dat woord moet ik vervangen, want ik heb het al x-tal keer gebruikt. Woorden die je onbewust veel schrijft. Wordcounter toont je direct welke woorden je (te) veel gebruikt. Je plakt de tekst in de webpagina. Wordcounter zal je wijzen op de woorden die je veel herhaalt (je moet daarvoor kijken naar de keydensity in de zijkolom.

Je kan Wordcounter ook gebruiken om het aantal woorden te tellen die je schrijft in bijv. een blogpost of op je website. Je typt onmiddellijk in Wordcounter en hij houdt het aantal woorden bij dat je getypt hebt. Als je je registreert (het is gratis) kan je ook een doelstelling instellen. Bijv. 2000 woorden per dag.

5. Rijmen

Soms zoek je wel eens rijmwoorden. Voor de gein of omdat je een gedichtje wilt schrijven. Dan kan het rijmwoordenboek van Van Dale een oplossing bieden.

6. De herkomst van woorden

Wil je meer weten over de herkomst van woorden of wil je dit gebruiken in een boek, dan kan je terecht bij de etymologiedatabank. Daarin kan je de geschiedenis van woorden opzoeken. Soms zal je versteld staan welke woorden een gemeenschappelijke basis hebben. Je kan dit soms ook terugvinden op woorden.org, een online Nederlands woordenboek, waar je ook quotes, gezegden, enzovoort … terug kan vinden.

7. Dialect

Zoek je een dialectwoord, dan kan je terecht bij een onderdeel van woorden.org, nl. het dialectwoordenboek. Of bij het dialectloket van de Universiteit Gent, waar je ook uitspraak kunt horen en filmpjes kan bekijken over onze taal in verschillende uithoeken in de wereld. Of voor een echt Vlaams woordenboek heb je de website, u raadt het al: vlaamswoordenboek.be met elke dag een woord van de dag, te volgen via RSS feed.

8. Taal en spelling

Zoek je informatie over hoe je iets juist schrijft? De taaltelefoon is een oplossing: dit is de website van de Vlaamse overheid waar je een taalvraag kunt stellen en allerlei taaladvies vindt. Je kan je abonneren op een nieuwsbrief met taaladvies. Of je kunt de taaltelefoon bellen. Naast de taaltelefoon heb je ook nog taaladvies.net waar je vragen kunt stellen over taal.

Lees ook bij Blogschrijver:

Tools om een boek te schrijven (deel 1) – 5 tips

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial