juli 21

Slaap is nodig om creatief te schrijven

Om te schrijven moet je creatief zijn. In de blogpost hoe een schrijfroutine in je leven brengen verwees ik naar het boek van Robin Sharma, The 5 AM Club waar de auteur vroeger opstaan promoot. Je zou dit kunnen doen om ’s morgen vroeg te kunnen schrijven. Maar ik moet daar toch een kanttekening bij maken. Je hebt wel voldoende slaap nodig om voldoende creativiteit te bezitten om te schrijven. Dus sta je een uurtje vroeger op, dan moet je een uurtje vroeger het bed in, want je wilt toch een creatief brein om te schrijven?

Als je een boek wilt schrijven, moet je goed slapen

Het klinkt raar, maar als je een boek wilt schrijven, moet je slaap optimaal zijn. Te weinig slaap heeft invloed op je reactievermogen, concentratievermogen en ook je creativiteit. Want je herstelt fysiek en mentaal door te slapen. Je brein heeft slaap nodig en als schrijver werk je vooral met je brein. Om creatief te zijn, heb je een uitgerust brein nodig. Slaap zorgt ervoor dat de hersenen mentale verbindingen leggen en dat het geheugen wordt verbeterd. Om problemen anders te bekijken, zou een slaapje van 20 minuten al voldoende zijn. Het is een manier om je hersenen rust te gunnen. Dus als bedrijven zouden toelaten dat hun werknemers een powernap mogen doen, zouden ze ervan versteld staan hoe creatief hun werknemers met oplossingen komen voor problemen.

Wat doet te weinig slaap met je lichaam?

Er zijn zowel korte termijn effecten als lange termijneffecten voor je lichaam als je te weinig slaap. Een burn-out is vaan het gevolg van slaaptekort, zelfs al denk je dat je voldoende slaapt. Zo loop je bij een slaaptekort volgens wetenschappelijk kans op onder andere:

  • 4 keer meer kans op een beroerte
  • heb je kort geheugenverlies, maar loop je kans op permanent geheugenverlies (de sleutels die je maar niet vindt is een teken aan de wand)
  • je krijgt meer hormonale schommelingen en aandoeningen
  • hoge bloeddruk
  • diabetes
  • 48 % meer risico op hartfalen
  • in extreme gevallen zelfs overlijden.

Deze opsomming is niet volledig, de wetenschap is zich nog verder aan het verdiepen in het belang van slaap en de invloed op ons brein. Hieronder vind je een Ted-talk van Claudia Aguirre over de gevolgen van te weinig slaap op je lichaam:

duur: 4:19 min

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Minimum 7 uur slaap heb je nodig, maar dat is volledig persoonlijk. Sommige mensen zijn maar uitgerust na 9 uur slaap. En het hangt ook af van je werk. Topsporters zoals Roger Federer (12 uur) en Usain Bolt (11 uur) slapen nog langer, maar zij hebben natuurlijk enorme fysieke inspanningen gedaan overdag. Tijdens je slaap heb je gedurende een derde een REM-slaap, dat is de periode waarin je brein het meeste herstelt. En ja, de oude wijsheid is correct dat de uren voor middernacht dubbel tellen.

Wil je meer weten over het verband tussen slaap, je lichaam en creativiteit? Je vindt dit in het boek Superslapen van Floris Wouterson. Op zijn website kan je nog bijkomende tips over slapen vinden. Je vindt er zelfs een rekentool om te berekenen hoeveel slaaptekort een organsatie kost.

Als je een boek wilt schrijven, moet je niet enkel een schrijfroutine zoeken, maar ook voldoende slapen. Het schrijven begint dus gewoon met tijd. Tijd zoeken om te schrijven en tijd geven aan het slapen.

Foto: Vladislav Muslakov via Unsplash
Quote: Theysaidso

Lees ook bij Blogschrijver:

Hoe een schrijfroutine in je leven brengen?
Met deze 7 stappen begin je aan je eigen boek te schrijven
Waarom een boek schrijven? Om deze 14 redenen schrijf je een boek
Hoe kan een habit tracker je helpen bij het starten met schrijven?
Welke soort schrijver ben jij?

Vind je de informatie op deze website interessant, dan kan je me trakteren op een virtuele koffie via https://petje.af/blogschrijver.

Op deze website wordt gebruik gemaakt van affiliatelinks. Dit kost je niets, maar telkens je iets koopt via een affiliatelink op deze website, krijg ik een kleine vergoeding. Wil je meer weten over affiliatelinks, lees dan deze blogpost: geld verdienen met bloggen: affiliatemarketing


Over de auteur 

Bo Vickery is een selfpublishing auteur die door haar lezers de Belgische Dan Brown wordt genoemd. Wil je meer weten? Lees de pagina Over Mij.

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Slaap is nodig om creatief te schrijven

Tags

brein, creativiteit, floris wouterson, slaap, superslapen


Voor je weggaat, misschien lees je in deze blogs ook nog iets interessant?

Welk lettertype gebruiken voor mijn blog of website?

Betere webteksten op je blog of website – 9 tips

Ontvang gratis tips van Blogschrijver!

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial