SEO Copywriting Blogschrijver

Hoe zoekwoordenonderzoek de basis is voor steengoede copywriting die je klanten verleidt

Dankzij de blogartikelen wat is een zoekwoordenonderzoek en hoe maak ik een lijst voor SEO zodat ik de gedachten van mijn klanten kan lezen weet je al waarom het belangrijk is om gebruik te maken van een zoekwoordenonderzoek.  

Niet enkel om je teksten, content of copywriting te verbeteren, maar ook om jouw klant beter te begrijpen. Hoe meer  je in de huid van je klant kan kruipen, hoe meer kans op slagen dat jouw klant je website via Google of sociale media vindt, hoe groter de kans dat je klant fan van jouw website en onderneming wordt. 

Kwaliteitsvolle inhoud of content is belangrijk. Dan moet je kijken naar SEO, willen of niet. Iedereen kan teksten schrijven, maar niet iedereen kan teksten schrijven die rekening houden met SEO of zoekoptimalisatie. Maar copywriting voor SEO, vraagt tijd, vandaar dat ik het spreekwoord in de huid van iemand anders kruipen gebruik: je moet eerst kruipen voor je kan rennen. 

Sherlock Holmes vindt ook niet onmiddellijk de dader bij een misdaad, hoe goed hij ook in de huid van iemand anders kruipt om te zoeken naar het strootje in de hooiberg. Je moet eerst research doen. Kwalitatieve teksten vraagt research. Want dat is teksten schrijven om meer klanten verleiden: op zoek gaan naar dat zoekwoord dat jouw website doet stijgen als een raket naar mars. 

En tegelijkertijd leer je je klanten beter kennen, dat is toch wat je wilt en nodig hebt om succes te hebben? Een zoekwoordenonderzoek gaat dus over meer dan louter SEO of zoekmachine optimalisatie.

Er zijn een aantal kenmerken waaraan jouw zoekwoordenonderzoek moet voldoen:

1. Je zoekwoorden moeten relevant zijn

Ze moeten betrekking hebben op jouw producten, jouw diensten, jouw merk, jouw onderneming. Hiervoor is het niet van belang hoeveel keer er gezocht wordt naar jouw product of dienst. Laat je niet misleiden door zoekvolumes. 

2. Je zoekwoorden mogen niet te moeilijk zijn

Als je gebruik maakt van SEO-websites mogen je zoekwoorden niet te hoog scoren op moeilijkheid. Weet je niet wat SEO-websites zijn? Lees dan dit blogartikel hoe maak ik een lijst van zoekwoorden voor SEO zodat ik de gedachten van mijn klanten kan lezen, waarin KWFinder en Semrush worden vermeld, dit zijn de websites die ik gebruik. Niet boven de 40. Waarom? Omdat nieuwe websites of blogs gewoon geen kans hebben om hierop goed te scoren in Google. 

Je kijkt naar zoekwoorden die niet moeilijk zijn, die specifiek zijn (long-tail keyword of zoekwoord) en die een hoog zoekvolume hebben (tenzij je in een specifieke niche zit). 

3. Je zoekwoorden bieden inzicht in de behoeften van je klanten

Hier had je misschien niet onmiddellijk aan gedacht, maar door een zoekwoordenonderzoek begrijp je ook je klanten beter. Naast natuurlijk de reviews die je krijgt, ook op externe websites. Of de vragen die jouw klantendienst krijgt. Of wat je leest op sociale media over jouw producten en diensten. Of waarom niet: een bevraging.

Door een zoekwoordenonderzoek (dit doe je zo) kan je drie dingen beter doen voor je klanten:

1. De kloof overbruggen door zoekwoorden

Men noemt dit ook wel de 'gap': de kloof tussen wat jij aanbiedt en wat de werkelijke behoeften zijn van jouw klant. Dit kan gewoon aanpassing van teksten zijn op een website, een stappenplan voorzien, een dienst of product dat moet veranderd worden, ... Door een kleine stap kan je soms veel meer klanten verleiden om met jou in zee te gaan.

2. Inspiratie vinden voor nieuwe teksten op je website door zoekwoorden

Zoekwoorden zijn één van de sleutels om de deuren te openen naar nieuwe teksten voor je website. Zeker als je zonder inspiratie zit, zijn zoekwoorden ideaal om jouw copywriting naar een hoger niveau te stuwen.

3.  Het verbeteren van bestaande teksten en content op je website door zoekwoorden

Door jouw onderzoek naar zoekwoorden, kom je automatisch dingen tegen waarvan je denkt: dat kan ik bij dit of dat artikel bijvoegen zodat het nog beter wordt. Zodat mijn klanten nog meer informatie krijgen. Zo kan je bestaande content recycleren en opwaarderen zodat je teksten nog beter worden dan vroeger. Ook je SEO van je website zal beter zijn. Je kan een stappenplan verbeteren, een handleiding aanpassen, noem maar op. 

4. Zien, denken, doen, geven om je klanten

Wellicht ben ik er als hoogsensitief persoon gevoeliger voor, maar weten wat je klanten willen, wat ze voelen en denken en daar naar proberen te handelen, dat is één van de dingen waar ik voor blog en schrijf (dit lijkt een beetje op het see-think-do-care-model van Avinash Kausnik). Door zoekwoorden onderzoek kan je hier meer inzicht in krijgen. Wat willen je websitebezoekers en klanten? Sommige dingen liggen zo voor de hand, maar we zien het niet of niet meer. Dan komt een zoekwoordenonderzoek met het inzicht in wat je websitebezoekers zoeken. Wat zoeken zij op het internet? Het antwoord op deze vraag vormt de basis van jouw contentmarketing en steengoede copywriting.

Maar dat wist Sherlock Holmes al: "The world is full of obvious things which nobody by any chance ever observes."

Zoek je een originele freelance copywriter uit Brugge om dingen te zien die jij niet ziet?


 P.S.: een zoekwoordenonderzoek is wel niet zaligmakend. Lees daarvoor ook mijn blogartikel over de relativiteit van een zoekwoordenonderzoek.



Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>