SEO Copywriting Blogschrijver

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Om goed je weg te vinden op het internet en om succesvol te zijn, moet je je verdiepen in zoekwoorden. Dat lijkt niet het interessantste aan bloggen, totdat je eraan begint.

Ja, het is saai.

Maar het hangt ook af van je mindset.

Ik vergelijk het met research voor een boek.

Of zoals Sherlock Holmes die op zoek gaat naar de dader en daarvoor allerlei informatie moet inzamelen. Zoeken om  die zoekwoorden die de code kraken om hoger te komen in Google

Wat niet altijd gemakkelijk is.


Maar ik vind het inspirerend om te zien wat mensen allemaal opzoeken op internet. Wat willen wij? Waar zijn wij naar op zoek in ons leven?

Het is ook een uitdaging om op zoek te gaan naar een originele titel, een originele combinatie van zoekwoorden.

Soms zoek je iets en vind je het niet onmiddellijk.

Je wilt een mooie productbeschrijving, een prachtige landingspagina of die activerend blogartikel, maar je vindt niet de juiste woorden.

Of het is te zeggen: niet de juiste zoekwoorden.

Als je nog altijd niet vindt wat je zoekt, dan is een zoekwoordenonderzoek nodig.

Slechts met een zoekwoordenonderzoek kan je om het in de woorden van U2 te zeggen de hoogste bergen beklimmen en kan het Koninkrijk (van het gevonden worden op het internet) komen.

Bovendien is het een avontuur om te proberen goed te scoren in een zoekmachine zoals Google. 

Want hoe beter je scoort in Google, hoe sneller je gevonden wordt op het internet.

Laten we beginnen met deze avontuurlijke reis. Ik zal je gids zijn. Ga je mee?


Wat is een zoekwoordenonderzoek of een zoekwoordenanalyse?

Een zoekwoordenonderzoek of zoekwoordenanalyse is een zoektocht naar de volgende dingen:

  • Welke woorden in verband met je blog, website of onderneming worden gezocht in Google?
  • Hoe vaak worden deze woorden gezocht? Zo ontdek je het maandelijkse zoekvolume.
  • Welke woorden kunnen je de meeste klanten of conversie opleveren?
  • Wat is jouw positie in Google?
  • Wat is de positie van je concurrentie en op welke zoekwoorden scoren zij?

Een antwoord op deze vragen, krijg je pas als je een zoekwoordenonderzoek doet.

Dit is dus een noodzakelijke stap om je blog of website verder uit te bouwen.

Om een zoekwoordenonderzoek te kunnen voeren, heb je verschillende tools nodig. Een vakman is ook niets zonder zijn gereedschapskist. Via deze tools vind je welke zoektermen populair zijn, welke zoekopdrachten veel gevraagd worden aan Google en welke niet.

Je kan de tools die ik gebruik terugvinden via deze link.
Uiteindelijk krijg je dan een lijst met allerlei zoekopdrachten en zoekwoorden waarop wordt gezocht. 

Je ordent de lijst bij voorkeur volgens woordgroepen die een gelijkaardige betekenis hebben, bijv. alles rond starten met bloggen, alles rond het maken van een WordPresswebsite, alles rond SEO, enzovoort...

Je vermeldt eventueel ook het zoekvolume voor de desbetreffende zoekwoorden en woordcombinaties.

Je kan deze lijst met zoekwoorden daarna gebruiken voor de strategie van je blog en website. Want je moet om goed te scoren je website voorzien van inhoud, van content, van veel teksten dus. En deze teksten moeten rekening houden met de resultaten van je zoekwoordenonderzoek.

Lees ook het blogbericht: Hoe maak ik een lijst van zoekwoorden voor SEO?

Waarom een zoekwoordenonderzoek doen?

Dat is dezelfde vraag als waarom heb ik een reisgids nodig op reis.

Als je reist, wil je zoveel mogelijk interessante dingen zien. Zo is het ook bij een zoekwoordenonderzoek. 

Dit is nodig om als blogger zo hoog mogelijk te eindigen in Google. Een hogere positie betekent meer verkeer. Meer verkeer wil zeggen meer klanten.

Een zoekwoordenonderzoek helpt je om waardevolle inzichten te krijgen in wat potentiële bezoekers van jouw blog of website zoeken. Met een zoekwoordenonderzoek vind je de juiste woorden en zinnen om hen te lokken. Zoals toeristische attracties toeristen lokken op reis.

Eens je weet wat gezocht wordt, kan je jouw blog verbeteren met deze zoekwoorden en het verkeer naar jouw blog op gang brengen.

Het zoekwoordenonderzoek heeft een impact op alles van je website: inhoud vinden voor je blog, promotie van je website, e-mailcampagnes,....

Kortom dat is de reisgids van jouw website om succesvol te worden. 

Een zoekwoordenonderzoek geeft je richting, vertelt je waar je naartoe moet gaan, wat je doel is

Maar misschien moet ik eerst nog enkel termen uitleggen die vaak gebruikt worden bij een zoekwoordenonderzoek:

Welke soorten zoekwoorden bestaan er?


Er wordt een onderscheid gemaakt tussen short tail zoektermen en long tail zoekwoorden als je informatie leest over zoekwoordenonderzoek. 


Wat zijn short tail zoekwoorden?


Dit zijn zoekwoorden die bestaat uit één of twee woorden.

Ik ga een voorbeeld geven dat gebruikt wordt in de video van het blogbericht Hoe zoekwoorden vinden voor je blog via scraper?

Stel je wilt een sneakerwinkel beginnen. Dan kan je zoeken op sneakers, dames sneakers, heren sneakers, witte sneaker, enz...

Het nadeel van short tail zoekwoorden is dat zij een hoge concurrentie hebben en een lagere kans op conversie (of met andere woorden minder kans op verkoop of invullen van een e-mailadres). Short tail zoekwoorden hebben een hoog volume want zij worden veel gezocht en als je zou willen adverteren op deze zoekwoorden, dan zijn de kosten hoog.

Je kan het zien op deze grafiek van de website Improve my search ranking. Er wordt veel gezocht op short tail zoekwoorden, maar de kost is hoog en de competitie zwaar. 

How to Get Traffic in a Highly Competitive Niche ...

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Zeventig procent van de zoekopdrachten zijn voor long tail zoekwoorden. Deze geven meer kans op conversie, dus verkoop. Hoe specifieker, hoe groter de kans op conversie. Er is ook minder concurrentie op long tail zoekwoorden, want er wordt minder naar gezocht. Dus als je succes wilt hebben, dan richt je je op veel verschillende long tail zoekwoorden. 

Nog eens een grafiek om het verschil uit te leggen, deze keer van Semrush. Deze gaat over tomatenplanten. Hopelijk komen er zo geen vlekken op je witte stoffen dames sneakers (dit is een voorbeeld van een long tail zoekwoord).

Ultimate Keyword Research Checklist: SEMrush

Je hebt je long tail zoekwoorden, je hebt een lijst gemaakt en wat nu? De vraag is waar je ze gaat gebruiken en daarbij zijn er nog enkele zoektermen om uit te leggen:

Wat is SEM, SEA en SEO?

Afkortingen, wat hebben wij mensen toch met afkortingen? Bij zoekwoordenonderzoek  kom je soms SEM, SEA en SEO tegen als afkorting. Ik zal je al op weg helpen: SEM= SEO + SEA. Het lijkt wel een wiskundige formule van Pythagoras. Laat mij je uit dit raadsel halen:

SEM: Seach Engine Marketing


Dit betekent Zoekmachine Marketing. Deze vorm van marketing richt zich op het aanspreken van de doelgroep door gebruik te maken van de zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo!, enz..... Door onze online wereld, nog meer sinds corona, zijn zoekmachines de toegangspoort voor een bedrijf naar zijn (potentiële) klanten.

SEO: Search Engine Optimization


Of zoekmachine optimalisatie. Dit is een vorm van marketing die zich richt op het verbeteren en optimaliseren van een website met als doel een hoge positie te halen in de zoekresultaten van zoekmachines. Als succesvol bedrijf of blogger kan je niet zonder rekening te houden met SEO op je website of blog. 

SEA: search engine advertising

Dit is zoekmachine adverteren. Of zich richten op gesponsorde resultaten van zoekmachines. Het doel is ook hier een zo hoog mogelijke positie behalen, alhoewel de eerste plaats hier niet altijd de meest winstgevende is. 

Om het verschil nog eens uit te leggen, een plaatje zodat je het verschil visueel kan vaststellen. Ik blijf op zoek naar witte stoffen dames sneakers. Tja, ik ben een sneakerfanaat. Sneakers zijn ook handig als je op reis bent.

verschil SEO en SEA

De advertenties bovenaan in Google op de zoekresultatenpagina of SERP zijn de SEA-resultaten. Deze zijn met afbeeldingen, maar het kan ook zonder afbeelding zijn, dan staat er 'Adv.' voor de titel van het zoekresultaat in Google. 

Let overigens niet op de  vermeldingen onder de zoekresultaten, dat is het gevolg van chrome-extensies die ik gebruik om de SEO van mijn eigen website te verbeteren en de concurrentie te bekijken.  Net James Bond. Meer weten over chrome-extensies voor SEO? Lees dan verder op de pagina Toolbox.


Hoe de zoekwoorden gebruiken op mijn blog?

Er zijn enkele regels hoe je zoekwoorden moet gebruiken op je blog om meer verkeer te krijgen naar je blog. Ik som er 3 op:

  1. 1
    Je webtekst moet eenvoudig te lezen zijn. Schrijf eerst voor je lezers, dan pas voor je SEO.
  2. 2
    Vul je tekst niet met enkel maar zoekwoorden. Dit heet ook 'keyword stuffing'. Maar 2% van je tekst moet bestaan uit zoekwoorden. 
  3. 3
    Zorg ervoor dat je zoekwoorden op een natuurlijke manier over je blogbericht of webpagina verspreid zijn.
  4. 4
    Gebruik zoekwoorden in je tekst zelf, in de titel, in headings, subtitels en metadiscription van je blogbericht. De metadescription is de tekst die je ziet in Google onder de titel van het blogbericht of webpagina in de zoekresultaten.

Nu dit allemaal weet, kan je je begeven op in de SEO-wereld met je reisgids. Misschien moet ik enkel nog eens uitleggen hoe je een zoekwoordenlijst maakt want dat is de echte schat die je bezit om succesvol te bloggen. 


Je hebt hier verschillende adviezen over, maar ik ga het hier hebben over de XML-sitemap.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ranking van mijn blog in Google verbetert (XML-sitemap)?

Iedereen zou graag in de geest van iemand anders willen kijken. Wat als ik je

Hoe inspiratie vinden voor je website of blog via Answer the public?

Ken je Google Trends al?  Google Trends is een gratis tool van Google waarmee je

Hoe Google Trends gebruiken om inspiratie te vinden bij het bloggen?

Als je hoog wilt scoren in Google, dan ben je op zoek naar manieren om

Hoe zoekwoorden voor je website vinden via scraper?

Als je een goede strategie wilt bezitten om een succesvolle blog of website te hebben,

Hoe maak ik een lijst van zoekwoorden voor SEO zodat ik de gedachten van mijn klanten kan lezen?

Dankzij de blogartikelen wat is een zoekwoordenonderzoek en hoe maak ik een lijst voor SEO

Hoe zoekwoordenonderzoek de basis is voor steengoede copywriting die je klanten verleidt

Hoelang duurt het voor SEO werkt? Wanneer zal mijn website ranken in Google? Hoe hoog

Hoe lang duurt het voor SEO werkt?

Een jaar of twee geleden schreef ik een uitgebreid blogartikel hoe je een zoekwoordenonderzoek kon

De relativiteit van een zoekwoordenonderzoek

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>