SEO Copywriting Blogschrijver

De relativiteit van een zoekwoordenonderzoek

Een jaar of twee geleden schreef ik een uitgebreid blogartikel hoe je een zoekwoordenonderzoek kon doen.

Het was in mijn begindagen als SEO copywriter, wist ik toen veel.

Want ondertussen kan ik uit ervaring zeggen dat een zoekwoordenonderzoek relatief is.

Het is eerste wat je hoort in een cursus SEO of dat je leest in een boek: doe een zoekwoordenonderzoek!

Het is nog altijd nodig dat je een zoekwoordenonderzoek doet voor je een blogartikel schrijft, maar het is zeker niet zaligmakend.

Want als je er eens bij stilstaat, is vooral ook je gevoel, je aanvoelen van het onderwerp, de markt, de onderneming zeker zo belangrijk. 

Uiteindelijk gebruikt iedereen dezelfde SEO-tools die hetzelfde resultaat geven.

We gaan allemaal op zoek naar zoekwoorden die de meeste kans maken om goed te ranken in de zoekmachines. 

Die zoekwoorden die het gemakkelijkst zijn om te kunnen scoren.

Samen met je concurrenten vis je als ondernemer in dezelfde vijver.

Je kan niet blijven over hetzelfde onderwerp originele, hoogscorende zoekwoorden vinden. 

En die hoogscorende zoekwoorden worden dan ook veelvuldig gebruikt.Probeer daar als nieuwe website maar eens je plaats in te vinden. 

Tussen die ranglijst te raken.

Of je moet over grote budgetten beschikken…

Dus misschien moeten we ons gewoon afvragen of we wel willen deelnemen aan deze nooit-eindigende wedstrijd om de eerste (of bij de eerste vijf) te zijn.

Is dat wel de moeite?

Want ook de zoekmachines veranderen.

Google sleutelt aan zijn algoritme en geeft tegenwoordig veel meer informatie in zijn zoekresultatenpagina’s (SERP) dan gewoon een opsomming van URL’s.

Een onderzoek uit 2021 van Seoclarity wees uit dat bij desktopgebruikers maar 8,17 % klikt op de nummer 1 positie (dit cijfer zakt tot 0,44 % voor de tiende positie) en bij mobile toestellen is het zelfs maar 6%. 

SEO desktop CTR
SEO mobiel CTR

Bron: Seoclarity

Je kan je dus de vraag stellen waar we allemaal mee bezig zijn in de wedstrijd om te proberen in de eerste 5 van de zoekresultaten te raken?

Is het de moeite voor het beperkt aantal percentage websitebezoekers die op de eerste links klikken?

De sleutel ligt volgens mij in het proberen origineel zijn. Op gevoel schrijven met het zoekwoordenonderzoek in je achterhoofd.

Want als je enkel focust op het zoekwoordenonderzoek, dan schrijf je eigenlijk hetzelfde als al de rest.

Sommige zoekwoorden zijn zo gewild dat iedereen erover schrijft.

Je schrijft dan beter over iets anders als je kan ofwel doe je het op een totaal andere manier. 

Je schrijft op gevoel: 

Neem een blad papier en stel vragen.

Wat zoeken de mensen op het internet?

Welke oplossing kan je aanbieden?Wat denken je klanten, wat hebben ze nodig?

Welke kwalitatieve informatie kan je websitebezoekers bieden? 

Op welke manier kan ik waardevol zijn voor anderen?

Hoe kan iets verbeterd worden?

Doe je zoekwoordenonderzoek, stel jezelf vragen waarover je best kan schrijven en schrijf op je gevoel. 

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>