SEO Copywriting Blogschrijver

Hoe maak ik een lijst van zoekwoorden voor SEO zodat ik de gedachten van mijn klanten kan lezen?

Als je een goede strategie wilt bezitten om een succesvolle blog of website te hebben, dan moet je de gedachten van je klant kunnen lezen. Kan je dit? Ja, maar dan heb je een zoekwoordenonderzoek nodig (lees het blogbericht: wat is een zoekwoordenonderzoek?).

In de ideale wereld om aan klantenprospectie te doen, verplaats je je in een artificiële zoekmachine waarmee je in het brein van jouw ideale klant terecht komt. Eerlijk gezegd lijkt mij dat wel horror. Maar deze wereld bestaat niet, nog niet. Of toch bijna. Zoekmachines zoals Google kruipen in onze hoofden en onthouden alles wat we al opgezocht hebben het internet, tenzij je incognito surft.

TIP: Wil je incognito surfen, ga in Google Chrome naar de drie puntjes rechtboven, duidt deze aan en ga naar "nieuw incognitovenster". 

Je kan al starten met een lijst te maken in Google Sheets, zoals ik doe of in MS Excel. Ik noem het mijn gedachtenleeslijst. Niet de mijne, maar van mijn ideale klanten natuurlijk. In de eerste kolom komen al je zoekwoorden die je wilt gebruiken. 

Maar hoe je begin je aan een zoekwoorden onderzoek?

1. Brainstorm voor relevante zoekwoorden


Je begint met een reeks zoekwoorden die je potentiële lezers of klanten kunnen gebruiken en die kans maken om op jouw website te komen. Probeer te denken aan wat jij zou willen in dezelfde situatie.  

Stel dat ik  enkele coronakilo's kwijt moet (die stel mag ik wel weglaten....), dan zou een brainstorm volgend resultaat opleveren: snel afvallen, crashdieet, gezond diëten, hoe kan ik rap vermageren, hoe snel kilo's verliezen, enz....

Vraag aan familie, kennissen, vrienden, collega's om mee te brainstormen. In een onderneming kan je ook terugvallen op klantentevredenheidsenquêtes, vragen die gesteld werden, enz....

Je kan ook terug vallen op onderstaande vragenlijst om meer zoekwoorden te vinden:

  • Welke zoekopdrachten gebruiken mensen om jouw diensten of producten te zoeken?
  • Welke diensten lever je? Welke diensten lever je niet?
  • Welke producten heb je? Welke merken? Welke producten verkoop je niet?
  •  Welke diensten en producten zijn er in jouw niche populair?
  • Wie zijn jouw concurrenten? Wie scoort goed van jouw concurrenten?
  • Waarin ben jij anders dan je concurrenten?
  • Heb je synoniemen voor je producten of diensten?
  • Wat is er belangrijk voor iemand om klant bij jou te worden?
  • Wat is je doelgroep? Wie is jouw klant (geslacht, leeftijd, interesse,...)?
  • Is locatie belangrijk voor je producten en diensten? Welke locaties gebruik je?

Mensen gebruiken ook altijd dezelfde thema's om iets op te zoeken in Google, wist je dat?

De meest gezochte thema's door websitebezoekers in Google

Mensen zoeken vooral op thema's:

  • product, bijv. loopband, fitnestoestel, wandelschoenen,.... (ja, ik wil vermageren, dat is duidelijk);
  • type product, bijv. Lowa Renegade wandelschoenen, ...
  • specifieke producten, bijv. Lowa Renegade wandelschoen maat 37, ...
  •  diensten, bijv. personal trainer,..
  • locatie, bijv. personal trainer in Brugge, fitnesclub in Gent,...
  • de hoe-vraag, bijv. hoe val ik snel af, ...
  • de wat-vraag, bijv. wat moet ik doen om snel kilo's te verliezen,...
  • de prijs, bijv. wat is de prijs voor een personal trainer, ...
  • goedkoop, bijv. waar vind ik een goedkope personal trainer?,..
  • tweedehands, bijv. tweedehandse loopband,...
  • gratis, bijv. gratis dieetproducten,...
  • offerte, bijv. offerte personal trainer,...
  • kopen, bestellen, bijv. waar kan ik loopband kopen,...
  • expert of specialist, bijv. expert afvallen,...
  • verschil, bijv. wat is het verschil tussen ketodieet en paleodieet,...
  • vacature, job, bijv. vacature personal trainer, ...
  • opleiding, cursus, training of workshop, bijv. workshop start to run,...

Naargelang de aard van het thema waarop gezocht wordt, is de kans op conversie groter. Bijv. iemand die zoekt op kopen, die is eerder geneigd om inderdaad te kopen dan iemand die zoekt op gratis. Gebruik deze thema's om je zoekwoordenlijst samen te stellen.

Je kan ook een brainstormwand maken. 


2. Zoek wat je klanten willen

Kijk hiervoor op facebook in groepen. 74% van de Vlamingen opent facebook maandelijks, dus tik daar een zoekterm in en kijk wat je vindt. Vooral reacties van mensen in groepen zijn nuttig omdat je daar kan zien wat de problemen zijn waarvoor ze een oplossing zoeken. 

Je kan ook kijken op Quora. Daar stellen mensen allerlei vragen waarop anderen antwoorden. Je vindt er allerlei onderwerpen terug.  

Je kan ook kijken in fora. Via Google kan je gemakkelijk fora opzoeken door volgende formule te gebruiken: zoekwoorden AND inurl:forum. Dit heet bolean search. Dit zijn trucjes hoe je op andere manieren kan zoeken in Google. Op deze pagina van Lifewire vind je bijvoorbeeld hier uitleg over.

Ga dus zoeken op vragen van websitebezoekers.


3. Kijk naar je eigen website in Google Search Console

Je eigen website kan je vinden op Google Search Console. Als je daar je website nog niet geverifieerd hebt, zeker doen. Want in Google Search Console vind je waardevolle informatie hoeveel keer je website wordt bekeken en vooral ook op welke woorden er gezocht wordt om bij jouw website terecht te komen. 

Hoe je jouw website kan verifiëren zie je in onderstaande video (Engelstalig). Of je kijkt op de pagina van Google Search Console.

Er zijn ook nog andere tips (o.a. sitemap) om jouw website beter te doen scoren in Google:

Als je de Yoast SEO plugin gebruikt (zeker doen), dan kan je bij het tabblad webmastertools de code die je gekregen hebt van Google Search Console ook toevoegen.

Dat is een gemakkelijke manier. Je moet wel altijd enkele uren of dagen wachten voordat je jouw website kan verifiëren in Google Search Console

Google Search Console biedt waardevolle informatie om te weten te komen op welke woorden je website gezocht wordt. Deze kan je toevoegen aan je lijst.

Je kan data ook wijzigen in Google Search Console. Een beetje experimenteren en proberen en je zult er veel informatie uit halen.

 

4. Zoekwoorden zoeken via Wikipedia


Je kan ook Wikipedia gebruiken om zoekwoorden te vinden. Veel mensen gebruiken dit niet. Als je bijv. dieet intikt, krijg je allerlei soorten diëten, soms enkele waar je zelf niet aan dacht. Ik toch niet, dat wordt moeilijk kiezen....

Wkipedia SEO

Wikipedia SEO

Misschien moet ik toch maar eens één van die voor mij onbekende diëten proberen?

5. Zoekwoorden zoeken via Yoast Suggest


Je hebt nu al enkele gedachten die je kon lezen van iemand zoals ik die dringend op dieet moet om tegen deze zomer toch iets beter in mijn vel te zetten zonder de coronakilo's. Maar je kan nog veel beter gedachten lezen dan nu.

Als je een website hebt met WordPress, dan moet je de Yoast SEO Plugin hebben. Maar wist je dat je via de website Yoast Suggest ook suggesties voor zoekwoorden kan vinden?

Je vult een zoekwoord in, je verandert de taal en je krijgt een lijst die je ook kan exporteren in CSV.

Hieronder zie je een stukje van de lijst die Yoast Suggest geeft rond het zoekwoord 'vermageren'. De lijst is nog veel langer. 

Yoast suggest voorbeeld

Yoast suggest voorbeeld

Het zal wel vermageren aan de buik worden bij mij, dat heb je zelf ondertussen goed in mijn gedachten kunnen lezen door deze Yoast suggest te gebruiken. 

6. Het opzoeken van zoekwoorden via Google


Hoe je via Google inspiratie kan vinden, heb ik uitgebreid uitgelegd op de pagina met de eerste stap bij het starten met bloggen: kies een goed onderwerp. Maar omdat het voor jou is, zal ik dit nog eens herhalen:

Je gaat gewoon naar Google en tikt de zoekwoorden in die te maken hebben met het onderwerp waarover je wilt bloggen.  Kijk naar de websites die verschijnen, maar vooral ook de suggesties die Google geeft bij het intikken

Laat mij dit illustreren met een voorbeeld.

Stel ik wil mijn coronakilo's verliezen, nee je hebt dit ondertussen wel al begrepen dat ik nogal zwaarwichtig ben, niet enkel met mijn woorden en wil vermageren. Dan kan je kijken welke zoektermen mensen allemaal intikken in Google rond dit onderwerp.

Google SEO voorbeeld opzoeking

Als je 'hoe kan ik vermageren' intikt, dan zie je welke vragen mensen allemaal in Google intikken om te zoeken.

Dus als je een tekst maakt voor je website die een antwoord biedt op deze vragen, dan is de kans groot dat je kan verschijnen in de zoekresultaten van Google.

Maar er is meer. Je kan ook onderaan de pagina als jouw zoekresultaten verschenen zijn, kijken welke andere zoekopdrachten mogelijk zijn. Google heeft een aantal suggesties: dit ziet er zo uit:

Google SEO suggesties

Je kan dus ook beslissen om een tekst of blogbericht te maken over hoe vermageren aan de buik, snel vermageren in 1 week, enzovoort...  Inspiratie genoeg want Google kent onze gedachten en dat heb jij nodig. 

7. Google’s zoekwoorden hulpplanner


Je hebt misschien wel al eens gehoord van de zoekwoordenplanner van Google. De zoekwoordenplanner helpt adverteerders om een strategie te ontwikkelen op basis van het aantal kliks en de gemiddelde kost per klik of CPC.

Let wel op met deze tool: Google zoekwoordenplanner is niet altijd de goede keuze omdat dit vooral gericht is op het maken van advertenties.

Ik vermeld dit hier voor de volledigheid, maar als je niet veel tijd hebt, kijk dan vooral in de andere tools die hier opgesomd staan, zeker de betalende SEO-websites. Daaruit blijkt dat de concurrentie hoog is op de zoekwoorden: vermageren, afslanken, afvallen en hoe kan ik vermageren.

Er wordt vooral gezocht op het vermageren van de buik, daarna de billen. Ook het zoeken op vet is populair.

En we denken dat vooral fitness een oplossing biedt.  Hmm, dat is nog eens een idee, tenminste als de fitnesscentra ondertussen terug open zijn. 

Google Ads

Google ads

Je kan via deze tool ook kijken naar invloeden in een jaar, bijv. dat er in januari na de feestdagen een piek is in deze zoekwoorden.  

Je kan op deze manier een zoekwoordenplan maken en dit indelen in advertentiegroepen (bijv. per website of onderwerp).

Net zoals je per onderwerp een andere lijst hebt met zoekwoorden in je Google Drive.

Je ziet in de zoekplanner van Google ook suggesties voor zoekwoorden.

Google ads

Google ads


8. Google Trends helpt met zoekwoorden


Je weet nu welke vragen en zoekopdrachten er gebeuren, maar de vraag is of dit iets is wat op dit moment populair is op het internet. Misschien ben ik wel de enige met overgewicht door corona?

In Google Trends kan je opzoeken welke zoekwoorden of keywords trending zijn. Schrijven over iets dat trendy is, kan je niet echt een slecht idee noemen. Wat in stijgende lijn is, die trend moet je volgen.

In Google Trends kan je zien of mensen werkelijk zoeken op het onderwerp dat je in gedachten hebt. Zit wat jij denkt, werkelijk in hun gedachten?

Je kan ook zien of dit onderwerp zich in een stijgende of dalende lijn bevindt. Het enige wat je moet doen is de belangrijkste woorden voor je onderwerp oplijsten, naar Google Trends gaan en ze daar intikken. Simpel, niet? Dat wist je niet dat gedachten lezen zo gemakkelijk was?

Laat ik terug keren naar ons idee om te schrijven rond het vermageren om coronakilo's te verliezen. Is vermageren een trending zoekopdracht in Google Trends?

Google Trends SEO

Google Trends SEO


De trend is duidelijk, ik geef eventjes de cijfers: er wordt per week 77 keer gezocht op vermageren in België op het moment van dit blogbericht.

Deze cijfers zijn wel relatief: het hoogste aantal zoekopdrachten is altijd 100.

Lees voor meer informatie over de relativiteit van deze cijfers op  mijn blogbericht Hoe Google Trends gebruiken om inspiratie op te doen. Het valt overigens op dat vooral na het begin van het nieuwe jaar het aantal zoekopdrachten is gestegen, in oktober 2021 bijvoorbeeld waren er bijvoorbeeld 47 zoekopdrachten per week.

Oef, ik ben niet de enige die coronakilo's kwijt wil. 


9. Synoniemen.net voor alternatieve zoekwoorden

Mijn favoriet als ik boeken schrijf om eens afwisseling in mijn teksten te brengen.

Als je enkele zoekwoorden hebt, is het altijd nuttig om eens naar synoniemen.net te gaan om op zoek te gaan naar synoniemen.

Want het kan zijn dat je synoniem meer mogelijkheden biedt om hoger te scoren in Google. Ik geef je op een blaadje dat je soms versteld zal staan van het aantal synoniemen of alternatieven sommigen woorden hebben.

Zoals afslanken heeft als synoniem vermageren, afvallen, lijnen, verkleinen, uitteren en ontvlezen, Die laatste twee zijn mischien toch niet zo'n goed idee om te gebruiken op je website.... 


10.  Keyword research tool via Bing

Ook via Microsoft Bing kan je een onderzoek doen naar zoekwoorden. Je kan er ook je websites die gevolgd worden via Google Search Console snel importeren.

Hou er wel rekening mee dat Bing veel minder gebruikt wordt als zoekmachine, waardoor er soms minder resultaten te vinden zijn. Download het e-book op deze pagina met statistieken om de cijfers hierover te lezen.

Je moet je regio en taal aanpassen (tenzij je eens opzoekt in het Engels, wat altijd goed is om meer inspiratie op te doen).

Voor de woorden afvallen en afslanken vond ik niet veel, maar voor het woord dieet had ik dan wel weer resultaten.  Hieronder zie je  de websites die het best scoren op Bing met het zoekwoord 'dieet'. 

Bing voorbeeld

Bing voorbeeld


11. AnswerThePublic voor andere zoekwoorden

Je denkt nu wellicht, ja, nu weet ik wel dat Google veel onthoudt, maar daarmee weet ik nog niet echt wat mensen denken, waar zijn ze echt naar op zoek?

Ook dat kan je weten!

Ja, je leest het goed: je kan de gedachten van websitebezoekers lezen. Weten naar wat ze echt op zoek zijn. De vragen die mensen zich dagelijks stellen. 

Er bestaat hiervoor een gemakkelijke website: AnswerThePublic. AnswerThePublic combineert de inzichten van de zoekopdrachten in Google en Bing en visualiseert ze in een afbeelding.

Hierbij worden er categorieën gemaakt zodat het eindresultaat een overzichtelijke afbeelding is waarbij je kan zien wat mensen intikken in de zoekbalk van een zoekmachine. Op deze manier kan je de SEO of zoekmachine optimalisatie van jouw blog of website verbeteren.

Op de website van AnswerThePublic vind je een filmpje met alle uitleg hoe je de website gebruikt.

Je kan dit gratis doen (beperkt tot twee opzoekingen per dag), er is ook een pro-versie vanaf 79 dollar per maand als je meer wilt. Samengevat let je er eerst op dat de taal in het Nederlands staat. Je typt het zoekwoord in de zoekbalk. Drukt op de knop 'Get questions' en je krijgt een afbeelding met allerlei mogelijke vragen waarop gezocht wordt en die verband houden met jouw zoekterm. 

Hieronder een filmpje met meer uitleg over AnswerThePublic:

Dus wat zeg je: zal je nu ook de gedachten lezen van je publiek?

12. Ubersuggest voor maximaal 3 gratis zoekwoorden per dag

Met Ubersuggest kan je gratis  maximaal 3 zoekwoorden per dag zoeken.

Slechts bij een betalend plan heb je al alle mogelijkheden die Ubersuggest te bieden heeft. Je kan er wel levenslange abonnementen krijgen, voor een individu al voor een prijs van 290 euro per jaar.

Hieronder het beeld voor het woord 'vermageren', waarbij de mobiele zoekopdrachten hoger liggen dan de zoekopdrachten op desktop. 

Ubersuggest SEO keyword overview


Je krijgt in Ubersuggest ook de mogelijkheid om ideeën voor keywords of zoekwoorden te vinden.

Hieronder zie je een voorbeeld: vermageren buik, vermageren tips, vermageren zonder dieet zijn toppers. Zeker die laatste interesseert mij zelfs persoonlijk! 

Ubersuggest SEO Keyword ideas

De laatste praktische mogelijkheid in Ubersuggest zijn suggesties van 'content ideas' of ideeën voor de inhoud van je blog of website.

 Je kan zien hoeveel keywords gebruikt worden, welke en of er backlinks (links van andere websites naar deze website) er zijn.

Zo lijkt 11 planten die je helpen vermageren, blijkbaar een topper met 30 bezoeken.

Maar op Facebook is een artikel met de titel 'Belgische bieren zijn goed voor wie wil vermageren' een topper met maar liefst 14.420 views.

Ubersuggest SEO content ideas

Of je een abonnement moet nemen op Ubersuggest, kan ik je niet vertellen.

Ik zou als starter gewoon dagelijks mijn onderzoeken doen die ik moet doen om mijn website of blog goed te doen scoren. Of om blogartikels te updaten.

Als je elke dag of af en toe hier eens iets opzoekt, kan je gewoon met de gratis versie verder. 

Ubersuggest heeft ook een gratis Chrome-extension waarmee je inzichten krijgt voor allerlei zoekwoorden.

 

13. Zoekwoorden vinden via Soovle.com

Via Soovle.com kan je ook zoekwoorden vinden.

Soovle zoekt via verschillende zoekmachines tegelijkertijd: Google, Bing, Wikipedia, Youtube, Yahoo en Amazon.

Zoals je kan zien op onderstaande afbeelding heb je zo opnieuw inspiratie waarover je berichten kan maken. Het valt ondertussen wellicht echt op dat ik mijn coronakilo's zo snel mogelijk kwijt wil, vrees ik. 

Soovle voorbeeld

Soovle voorbeeld

14. Keyword.io

Keyword.io toont langere zoekwoorden of long tail zoekwoorden. De opzoeking is gratis. In de gratis versie kan je wel niet zien hoeveel bezoekers maandelijks op die zoekwoorden zoeken. Je kan wel ook klikken op het tabblad 'questions', dan krijg je vragen die gesteld worden door websitebezoekers. 

Je kan zoeken op zoekwoorden die komen uit  Google, Youtube, Bing, Wikipedia, Alibaba, enzovoort.... Je kiest het juiste tabblad om de zoekwoorden te zien.

Een betalende versie heb je al vanaf 29 dollar per maand.


15. Zoekwoorden vinden via allerlei Chrome-extensies en betalende SEO-websites.

Nu kan je al redelijk goed gedachten lezen, vind je niet. Maar wat als je nog een stap verder zou kunnen gaan. Nog dieper in het brein van jouw potentiële websitebezoekers en klanten kan gaan graven? Je denkt nu wellicht, nee, het is al erg genoeg, ik wil niet meer weten over mijn klanten.

Zeker niet wat anderen over mij weten, nu ik geleerd heb hoe mijn eigen surfgedrag bekend is. Maar ben je toch niet nieuwsgierig hoe je nog meer kan weten? Als is het maar om te kunnen snel vermageren aan je buik?

Er bestaan een heleboel Chrome-extensies die je gratis aan je browser kan toevoegen waarmee je websites kan analyseren. Niet enkel je eigen websites, maar ook die concurrentie. Op deze manier kan je ook zoekwoorden vinden. Zie hiervoor de pagina Toolbox waar  allerlei SEO-tools opgesomd worden. Ik zal dit hier niet herhalen of dit blogartikel wordt zo lang dat je geen tijd meer over hebt om naar de fitness te gaan om kilo's te verliezen. 

Voordat ik verder nog SEO-tools opsom, wil ik je eerst nog vier zaken melden:

1. Er bestaat geen enkele supertool die het zoekwoordenonderzoek voor jou doet. Je moet altijd alles zelf interpreteren, creatieve woorden zoeken, synoniemen bedenken, enzovoort... Gedachten lezen vraagt werk. 

2. De meeste SEO-tools of SEO-websites gebruiken dezelfde databronnen. Van Google natuurlijk. Deze worden wel aangevuld met eigen bronnen, maar de basis is dezelfde: Google. Dus eigenlijk lees je de gedachten die op Google geplaatst zijn.

3. De getallen die je ziet in sommige tools zijn soms misleidend, want ze geven de illusie dat het de realiteit is, maar soms zijn de getallen schattingen. Daar gaat je geloof in gedachten lezen. Of toch niet?

4. Is het je echt serieus om goede teksten op je website te maken, om klanten te lokken omdat je weet wat zij denken? Dan heb je geen andere keuze dan een betalende SOE-website toe te voegen aan de tools die je gebruikt om betere copywriting te realiseren. Want de gratis-versies kunnen je misleiden waardoor je je focust op het verkeerde zoekwoord dat je weinig resultaat oplevert en dat zou jammer zijn niet?

Door deze betalende websites kan je nog dieper kan graven als een echte Sherlock Holmes, waar je websitebezoeker naar op zoek is. Nu wordt het echt leuk, zeker als je wilt afslanken of ontvlezen. 

Ik ga eerst beginnen met mijn favoriete SEO-website die ik vaak gebruik, want iedereen spreekt het liefst over zijn favorieten:

1. KW Finder

Mijn favoriete zoektool: KWFinder van Mangools. Je kan gedurende 10 dagen een gratis proefperiode proberen. Elke dag kan je 5 opzoekingen doen, wat betekent dat je in totaal 50 opzoekingen zult kunnen doen. Tijd genoeg om jouw onderzoek te doen voor de zoekwoorden die je wilt als je start met je website of blog. Want KWFinder biedt veel mogelijkheden, zoals je zal zien rond ons vermageringsproject:

KWFinder SEO related keywords


Vermageren wordt maar liefst 5000 keer per maand opgezocht en heeft met een score van 20/100 (groen label) een gemakkelijke moeilijkheidsgraad. Dit wil zeggen dat dit keyword mogelijkheden biedt om hoger te ranken in Google. 'Snel vermageren' scoort ook hoog (970), maar heeft een grotere moeilijkheidsgraad (33/100 - geel label). Dan biedt 'snel vermageren in korte tijd' meer mogelijkheden: 29/100 en nog een groen label. Terwijl snel vermageren in korte tijd gewoon een tautologie is (zie de uitleg hierover op taaladvies) of twee keer hetzelfde zeggen in dezelfde zin. 

Je kan in KWFinder ook je zoekwoord of keyword laten vervolledigen met andere mogelijkheden. Hieronder een beeld zodat je ziet wat dit is:

KWFinder SEO autocomplete


Je ziet dat KWFinder ook suggesties van alternatieve zoekwoorden doet: vermageren aan de buik, vermageren aan de benen, vermageren app, vermageren aan de billen, vermageren alcohol, enzovoort....

Maar het stopt nog niet: je kan ook voorstellen van vragen vinden die je kan gebruiken op je website voor een blogartikel. Hieronder vind je een voorbeeld: 

KWFinder SEO questions


Deze vragen kunnen inspiratie bieden voor onderwerpen op je blog. Je ziet dat hoe vermageren aan buik beter scoort (60) maar moeilijker is  (30/100 - geel label) dan bijvoorbeeld hoe vermageren zonder te sporten (10). Die laatste interesseert me wel. 

Je kan via KWFinder zo door allerlei  zoekwoorden of keywords in te tikken zien wat veel gezocht wordt, welke alternatieven er zijn en welke vragen gesteld worden. 

KWFinder heeft verschillende onderdelen:
- SERPchecker: SERP is Search Engine Results Page of zoekmachine resultaten pagina of de pagina die getoond wordt als je zoekresultaten in een zoekmachine oproept. 
- SERPWatcher: of hiermee kan je de positie van je zoekwoorden in zoekmachines bekijken.
- Linkminer: alles over de backlinks of links naar de website.
- Siteprofiler: hiermee kan je SEO-autoriteit van domeinen en subdomeinen bekijken.

Wil je een betalende versie van KWFinder, dan vind je hieronder de prijstabel:

KWFinder Mangools prijzen

KWFinder van Mangools - prijzen 2021

Als je een goede prijs-kwaliteitverhouding zoekt als je pas begint en je wilt geld uitgeven, dan is KWFinder zeker een aanrader. Er is ook een chrome-extensie die je kan downloaden om te gebruiken in je browser.  Voor een lijst met allerlei gratis chrome-extensies inzake SEO, kijk naar deze lijst in onze toolbox.


2. Semrush

Semrush is een SEO-website die door veel marketingondernemingen gebruikt wordt. Semrush biedt veel mogelijkheden. Als je wilt weten wat, kan je een 7 dagen proefperiode kiezen.

Semrush meet de prestatie van je website op gebied van SEO of zoekmachine optimalisatie, linkbuilding en het adverteren op zoekmachines. Maar dit dan in vergelijking met je concurrentie. 

Je hebt 5 verschillende toolkits bij Semrush die allemaal een verschillende taak hebben:
- SEO-toolkit: prestaties op gebied van SEO
- advertising toolkit: als je wilt adverteren
- sociale media toolkit
- content marketing toolkit
- competitive research toolkit: checken van de concurrentie

Ik gebruik Semrush momenteel niet omdat je ergens keuzes moet maken en ik gekozen heb voor KWFinder. Ik ga eerlijk zijn, ook voor de prijs, want dit zijn de prijzen van Semrush:

Semrush prijzen 2021

Semrush prijzen 2021

Zoals je kan zien een groot verschil met KWFinder. Maar is de prijs geen beletsel, dan biedt Semrush volgens mij wel uitgebreide mogelijkheden om je positie te vergelijken met je concurrenten. Je krijgt zelfs een overzicht welke content je concurrent wel heeft en jij niet. Of welke links zij hebben en jij niet. Semrush is dus veel uitgebreider. Probeer anders de 7 dagen proefperiode van Semrush en vergelijk wat je wilt. 

Bij Semrush kan je wel redelijk veel gratis e-books downloaden: engelstalig, maar soms ook wel een beetje ingewikkeld van taal. Misschien moeten ze mij ook eens inhuren als freelance copywriter.  

Je kan van Semrush wel gratis de extensie toevoegen aan Chrome: SemrushRank. Voor een lijst met allerlei gratis chrome-extensies inzake SEO, kan je dit hier bekijken in onze toolbox. Als je je registreert, kan je dan 10 gratis opzoekingen doen waarbij je allerlei informatie van de website waar je op staat kan zien: bijv. hoeveel verkeer er naar is, welke domeinautoriteit (hoe hoog in Google), hoeveel backlinks, ...

Dus voor als je het echt serieus wilt aanpakken met gedachten lezen of vermageren en geld uitgeven geen bezwaar is, dan is dit de heilige graal. 


3. Ahrefs en MOZ

Ahrefs is een betalende SEO-website waar je vooral veel opzoekingswerk kan doen inzake backlinks. Vooral marketingbureaus maken er gebruik van. Als je pas begint, kies je beter voor Semrush of KWFinder.  

Het bekijken van backlinks in deze mate, heb je eigenlijk niet nodig als gewone blogger.  De prijs is ook nogal duur.  Je kan altijd eens kijken, maar een proefperiode kost 7 dollar voor 7 dagen. Als dit geen bezwaar is, probeer Ahrefs dan eens uit. Hieronder lees je de prijzen voor Ahrefs per maand:

prijzen Ahrefs 2021

prijzen Ahrefs 2021



Moz is een andere betalende SEO-website. Ik ga eerlijk zijn: ik ken Moz enkel van de gratis tools op hun website van de gratis Chrome-extensie die ik gebruik.

Je kan gratis kijken zoekwoorden zoeken, een linkbuilderanalyse, zoeken naar backlinks op je website, een gratis domeinanalyse en je aanwezigheid online, maar niet alle gratis mogelijkheden gelden voor ons land. Je kan een proefperiode starten voor 30 dagen.  De prijzen kan ik je niet vertellen, want die vind je niet op hun website. 

Conclusie voor de betalende SEO-websites: wil je een prijs-kwaliteitverhouding om gedachten te kunnen lezen en te vinden welke website je rond afvallen kan maken, kies dan KWFinder. Wil je echt alles weten dat er omgaat in het brein van je websitebezoekers: kies dan dan Semrush.

Als afsluiter geef ik je nog twee gratis websites mee waarop je zoekwoorden kan zoeken in het Engels: Wordstream (vergeet wel je locatie niet te wijzigen, tenzij je in het algemeen wil zoeken) en SEO Tools. Want als je zoekt in het Engels, heb je veel meer ideeën die je aangereikt worden dan Nederlands.  Ik vraag me af: zou ik daar gemakkelijkere manieren vinden om te diëten?

Maar vergeet ook niet dat een zoekwoordenonderzoek maar relatief is en niet dé oplossing om goede artikels te schrijven voor je website.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>