juli 25

Moet je een nieuwsbrief maken voor je blog?

Laat mij eerst starten met wat een nieuwsbrief is. Dat zijn die mails die in onze mailbox zitten, die we vaak ongeopend weggooien of die enige frustratie opwekken omdat ze de mailbox doen vollopen. Waarom? We krijgen de verkeerde nieuwsbrieven binnen. Niet de nieuwsbrieven waar we reikhalzend naar uitkijken omdat ze zo interessant zijn om te lezen. Niet de nieuwsbrieven die ons doen lachen. Niet de nieuwsbrieven waarvan we iets bijleren. Dat is de definitie van een nieuwsbrief: een elektronisch bericht waar je naar uitkijkt als lezer om te lezen wegens de interessante, amusante, ogen-opende nieuwtjes bevat.

Grosso modo kan je zeggen dat nieuwsbrieven om de volgende reden bestaan:

  • om e-mailadressen te verzamelen. Want die e-mailadressen kan je later ooit nodig hebben als je bijvoorbeeld een boek schrijft en een boekvoorstelling geeft. Daarvoor heb je e-mailmarketing software nodig waarover later meer.
  • om meer betrokkenheid van je lezers te creëren. Je lezer zal sneller terugkeren naar je blog, je geeft extra info of doet een speciaal aanbod.
  • misschien komen er nieuwe klanten uit voort. Doordat de lezers van je nieuwsbrief je volgen, zijn ze in ieder geval in je geïnteresserd. Wie weet zijn het toekomstige klanten van een bedrijfje dat voortvloeit uit je blog?

Wees gewoon uniek in wat je schrijft in jouw nieuwsbrief. Wees jezelf. Doe waar je je goed bij voelt.

Heeft het nut dat ik een nieuwsbrief maak voor mijn blog?

Een nieuwsbrief is voor de lezers die je interessant genoeg vinden om persoonlijke post van je te krijgen. Het is een manier om contact te leggen. Zij geven jou ook toestemming bij het inschrijven op de nieuwsbrief dat ze contact met je willen. Het zijn die lezers die graag een mail van je krijgen. Niet de anonieme lezers van je blog of website die je nooit hoort. Daar heb je geen contact mee. Met je nieuwsbrief zal je niet snel extra bezoekers aantrekken, daarvoor bestaan er andere kanalen. Dat is niet het doel van een nieuwsbrief.

Je schrijft een nieuwsbrief dus voor je lezers. Je hoeft daarin ook niet iets op te nemen om te verkopen of een dienst aanbieden. Nee, een nieuwsbrief is wat jij wilt dat hij is. Wat jij wilt vertellen. Het kan gaan om extra informatie die niet op je website staat. Of om gewoon te laten weten waarmee je bezig bent. Of gewoon vertellen welke boeken je leest, welke films je kijkt. Of je maakt een mix van informatie en aanbod om te verkopen. Hoe je nieuwsbrief er ook uitziet en wat er in staat: je lezer denkt aan jou op het moment dat hij de e-mail met je nieuwsbrief binnen krijgt.

Hoe begin ik aan een nieuwsbrief?

Moet ik iets gratis weggeven bij mijn nieuwsbrief? Nee, dat moet niet. Je kan gewoon nieuwtjes geven aan je lezers. Een gratis e-book of iets anders dat je gratis weggeeft, kan twijfelaars wel doen besluiten om zich in te schrijven, maar het is geen must om zoiets te doen. Zeker niet van in het begin, dat komt later wel als je blog of site meer gegroeid is. Een gratis weggever kan wel je bekendheid vergroten doordat je erin toont wat je kan.

Weinig bloggers of bedrijven hebben duizenden abonnees. Dat is ook niet nodig. Beter enkele trouwe volgers, dan een groot adressenbestand waarvan niemand de nieuwsbrief open doet. Een adressenbestand met nieuwsbrieflezers groeit meestal gestaag.

Heb ik e-mailmarketingsoftware nodig?

Als je het een beetje serieus wilt aanpakken, gemakkelijk nieuwsbrieven wilt maken en adressen bijhouden, dan is dat wel een aanrader. Er bestaan er verschillende: Mailchimp (gratis), Sendinblue (gratis tot 300 mails/dag), Autorespond (Nederlands en betalend- 1 maand gratis), GetResponse (betalend – 1 maand gratis) en Aweber (gratis tot 500 adressen). In de komende weken zal ik meer uitleg geven over deze e-mailmarketingsoftware-aanbieders.

6 tips voor het maken van een nieuwsbrief

Enkele tips om een goede nieuwsbrief te maken:

  • schrijf een persoonlijke nieuwsbrief met gepersonaliseerde templates die passen bij je huisstijl
  • voeg foto’s toe
  • zorg voor een originele en verrassende inhoud (projecten van je onderneming, populaire blogposts,…)
  • hang niet teveel de verkoper uit, wees kort en duidelijk
  • zet je lezers aan tot actie (inschrijven op webminar, e-book downloaden,…)
  • kies het juiste moment om je nieuwsbrief te versturen (niet op maandagmorgen, middagpauze is soms beter)

Vergeet niet dat je je nieuwsbrief enkel mag verzenden aan de mensen die daar explicite de toestemming hebben voor gegeven. Je voorziet best zo’n toestemmingsvakje (opt-in) in het inschrijvingsformulier van je nieuwsbrief. En vergeet ook niet dat je lezers zich moeten kunnen uitschrijven.

Quote: Theysaidso

Foto: Mathyas Kurmann viaUnsplash

Lees ook bij Blogschrijver:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn ranking in Google verbetert?
Meer betrokkenheid bij je bezoekers creëren via RSS-feed
Hoe kunnen bezoekers je contacteren: het contactfomulier.

Vind je de informatie op deze website interessant, dan kan je me trakteren op een virtuele koffie via https://petje.af/blogschrijver.

Op deze website wordt gebruik gemaakt van affiliatelinks. Dit kost je niets, maar telkens je iets koopt via een affiliatelink op deze website, krijg ik een kleine vergoeding. Wil je meer weten over affiliatelinks, lees dan deze blogpost: geld verdienen met bloggen: affiliatemarketing
Over de auteur 

Bo Vickery is een auteur die in eigen beheer boeken publiceert. Door haar lezers wordt ze de Belgische Dan Brown genoemd. Ben je nieuwsgierig? Lees meer op de pagina Over mij.

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Moet je een nieuwsbrief maken voor je blog?

Tags

autorespond, aweber, getresponse, mailchimp, nieuwsbrief

Cursus onweerstaanbaar bloggen

Wil je zelf onweerstaanbaar bloggen? Wil je zelf waarover de cursus gaat? Geen kant-en-klare cursus, maar een cursus die groeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor mijn cursus 'Onweerstaanbaar bloggen'?


Ontvang gratis unieke tips van Blogschrijver!

{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website-adres ongeldig", "verplicht": "Verplicht veld ontbreekt"}
>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial