Mijn mama houdt van koffie.
Het liefst op de ouderwetse manier opgegoten.
Je kent dat wel: met een filter op een koffiekan en papieren koffiefilters.
Zodat je ergens de illusie hebt dat je alles onder controle hebt.
Twee schepjes koffie en een klein schepje chicorei.
Je denkt dat je het recept kent, maar toch.
Toch is de smaak altijd anders.
Je weet niet hoe de smaak nu zal zijn.
Je giet er kokend water op en dan wacht je.
Langzaam drupt de koffie naar beneden in de kan.
De ene keer sneller, dan weer trager.
Totdat de koffie er is en je kan proeven hoe hij vandaag weer smaakt.
Want zelfs al denk je alles onder controle te hebben.
Toch is de smaak onverwacht.
Zo is het ook met ondernemen.
Je probeert alles onder controle te hebben, maar onverwachte dingen zorgen ervoor dat de dagen toch altijd iets anders zijn.
De ene keer valt het meer, de andere keer valt het tegen.
Geen enkele dag is hetzelfde.
Geen enkele project is hetzelfde.
Geen enkele taak is volledig hetzelfde.
Het heeft dus geen zin om te stressen over dingen die je niet onder controle kan hebben.
Misschien doe je toch de juiste acties, zelfs al moet je wachten voor het resultaat.
Heb je toch de juiste teksten staan op je website.
Is je call-to-action een succes.
Zorgt je nieuwe pagina na enkele weken toch voor meer leads dan gedacht.
Of is je landingspagina toch niet zo goed als je dacht.
Of heb je iets veranderd aan de tekst van je landingspagina waardoor hij nu toch meer verkopen oplevert.
Of is je landingspagina zo goed dat je te veel inschrijvingen hebt.
Ondernemen is als ouderwetse koffie.
Nooit hetzelfde, altijd afwachten wat het resultaat zal zijn.
Zolang de koffie maar smaakt.