Schrijven is oefenen. Ook copywriting is oefenen.
Het beste moment om je brein en lichaam in een copywritingmodus te plaatsen is door 's morgens een kleine tekst te schrijven.
Het kan over allerlei dingen gaan.
Je kan een soort dagboek bijhouden of wat nog beter is, volgens mijn persoonlijke ervaring, is een tekstje schrijven aan iemand waarvan je houdt.
Dat kan je partner, een ouder, een kind(eren) vriend of zelfs je huisdier zijn. Je hoeft het daarom niet te laten lezen.
Ik schrijf (bijna) elke dag een kleine tekst voor mijn mama waarvoor ik mantelzorger ben.
Vroeger schreef ik gewoon 's morgens om eventjes op te warmen. Ik schreef op wat er maar in mijn hoofd kwam. Ik ga eerlijk zijn: soms doe ik dit nog.
Maar ik heb gemerkt dat wat vaak als advies in copywriting gegeven wordt, klopt: "schrijf nooit voor iedereen, schrijf met één persoon in gedachten".
Hetzelfde geldt overigens als schrijver (had ik al gemeld dat ik ook schrijver ben?). Kurt Vonnegut, de Amerikaanse schrijver, zei ooit "write to please just one person".
Ik merk dat het een verschil is: schrijven voor iemand is meer een automatisme, langer vol te houden, het is meer intuïtief schrijven. Je denkt er veel minder bij na.
Dat is het succes om een goede copywriter te zijn: schrijf elke dag iets, gelijk wat, voor iemand. Iemand waarvan je houdt.
Foto: Photo by Shaira Dela Peña on Unsplash