SEO Copywriting Blogschrijver

De 10 geboden van een SEO copywriter – microtip 4

Veel schrijvers waren ooit copywriters. Ze komen uit de journalistiek of marketingwereld.

Maar ook een schrijver kan een copywriter worden, want als schrijver ben je al gewoon om een goed verhaal te vertellen.

Dat was mijn vertrekpunt toen ik besloot om op het internet teksten te schrijven.

In afwachting van mijn bestsellerstatus als auteur, begon ik te lezen en leren over copywriting.

En ik werd verliefd.

Verliefd op de gedachte dat mijn schrijven mensen kon beïnvloeden en overtuigen.

Ik werd verliefd op de idee mensen tot actie aan te zetten.

Maar ik had één groot struikelblok:

Ik was een verhalenverteller, een fabulant.

Ik wil zo goed schrijven dat mensen blijven hangen.

Dat weerhield me ervan om een goede copywriter te zijn.

Want de weg tussen gewoon teksten schrijven voor het internet en copywriting is lang. 

Want copywriting gaat ook over SEO: teksten aanpassen aan wat de mensen zoeken en vooral aan de algoritmes van Google.

Ik leerde dat Google alles over ons weet (of toch bijna alles).

Ik leerde dat we overgeleverd zijn aan de zoekrobots van Google en andere zoekmachines.

Ik leerde de geheimen van de zoekmachines te doorgronden. 

En zo veranderde de fictie schrijver deels in een SEO copywriter die met de verborgen wereld van crawlers, indexeren in Google en bots moest rekening houden. 

Totdat ik de 10 geboden voor het verkopen met woorden  via het internet begreep.


De 10 geboden van een goede copywriter

Een goede copywriter is niet gewoon een schrijver of tekstschrijver.

Nee, een goede copywriter beheerst ook de kunst van het verkopen, psychologie, de techniek van websites, SEO, creativiteit, marketing en zoveel meer.

Als je al een goede schrijver bent, moet je overwegen om je hier in te verdiepen om een uitzonderlijke copywriter te worden. 

Je hebt zeker deze tien deze 10 geboden nodig:

1. Gij zult intensief onderzoek uitvoeren


Een goede freelance copywriter neemt zijn onderzoek op het internet serieus.

Daarom gaat het onderzoek ver. Net zoals Sherlock Holmes.

Het gebruiken van KWFinderSemrushBuzzsumo en andere SEO-tools.

Het bekijken van Quora, Reddit, LinkedIn- en Facebookgroepen of lezersfora.

Door intensief onderzoek blijf je voor op anderen.

2. Gij zult  de juiste vragen stellen


Of het nu gaat om vragen die potentiële klanten kunnen stellen, een expert in jouw onderneming of klant die moet geïnterviewd worden.

De juiste antwoorden kunnen helpen om die woorden te gebruiken op je website waarnaar mensen op zoek zijn.

3. Gij zult gedragspsychologie kennen


Omdat je als copywriter mensen wilt verleiden en overtuigen om iets te doen, is het nodig te verstaan hoe mensen zich gedragen op het internet.

Dus moet je een beetje een psychologiefan zijn.

Je volgt de laatste ontwikkelingen in gedragspsychologie en integreert dit in je werk.

4. Gij zult verkoopsgerichte teksten schrijven


Als een copywriter te veel angst heeft om in elke tekst een lead of call-to-action te integreren, dan zal er niet veel resultaat bereikt worden.

Door verkoop gedreven te denken, schrijf je krachtige teksten op landingspagina’s en websitepagina’s die SEO-gericht zijn.

10 geboden Mozes en copywriter

Mozes met de Tien Geboden - Adriaen Collaert, naar Maerten de Vos, 1585 - 1589 - Rijksmuseum Amsterdam

5. Gij zult strategisch denken


Bekwame copywriters zorgen voor projecten die het doelpubliek fantastisch vindt.

Daarvoor vinden zij een content strategie of een strategie om voor inhoud te zorgen die verleidt.

6. Gij zult de nodige informatie verzamelen


Een copywriter is niets zonder informatie.

Dat kan gaan om informatie verzamelen bij de opdrachtgever door de juiste vragen te stellen of informatie op het internet en in boeken

Of gewoon het bijhouden van een swipefile met allerlei inspirerende voorbeelden.

7. Gij zult aandacht hebben voor de websitebezoeker


Als je resultaten wilt verhalen op het internet, dan schenk je aandacht aan de websitebezoeker

Je kent hun pijnpunten, lost hun problemen op door het geven van de juiste informatie.

Je maakt handleidingen, checklists, stappenplannen en infographics.

Alles zodat de websitebezoeker terugkeert omdat wat hij las zo interessant is.

8. Gij zult teksten optimaliseren


Alle tools zijn voorradig om te weten wat de mensen zoeken op het internet.

 Je zorgt voor altijd actuele content door teksten te optimaliseren voor websitebezoekers.

Korte zinnen, duidelijke paragrafen en veel visuele inhoud.

Je zorgt voor visuele informatie die een websitebezoeker graag heeft.

9. Gij zult adviseren


Als je klant een tekst wilt laten schrijven die echt geen kans maakt op gebied van SEO of een draak van een titel heeft, dan adviseert een kwalitatieve copywriter om de dingen anders te doen.

Een tekst maken waarvan je weet dat die geen resultaat kan halen, is een ramp voor een goede copywriter.

10. Gij zult onwetend zijn


Een copywriter weet niet alles.

Dus blijf je bijleren en belangrijke marketeers, bloggers en copywriters volgen. Blijf je inspiratie zoeken. Blijf je teksten oefenen. Blijf je taal en spelling onderhouden.

Dat zijn de tien geboden die ervoor gezorgd hebben dat ik van schrijver evolueerde naar een copywriter die uitzonderlijk wil zijn.

Maar ik vergeet nog mijn elfde gebod voor goede copywriting: 

Publiceer niets op je website dat op niets trekt of om het in het West-Vlaams te zeggen: gen schete in e netzak.

Wil je ook gen schete in e netzak, dan kan ik je helpen: een freelance copywriter uit Brugge die content marketing met SEO copywriting combineert.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>