SEO Copywriting Blogschrijver

Copywriting met siever – Microtip 8

Als copywriter moet je je inleven in een potentiële klant en websitebezoeker. Dat lees je overal. Maar hoe doe je dat?

Door vooral met je gevoel te schrijven. Te voelen wat je websitebezoeker voelt.

Daarvoor kan je je verbinden met een mogelijke lezer.

Hun verhaal leren kennen.Want iedereen heeft een verhaal. 

Jij bent misschien de ster, het hoofdpersonage van je eigen verhaal. Omringd door je cast: familie, vrienden, kennissen, collega’s. Met nog een netwerk van (verre) kennissen, facebookvrienden die in een baan rondom jou cirkelen.

Maar op de achtergrond heb je de lezers, de voorbijgangers op jouw website. 

Vaag, onscherp, toevallige passanten.

Die allemaal een even complex leven hebben als jij.

Ze zijn onzichtbaar, maar dragen het gewicht van hun eigen doelen, relaties, routines, successen en fouten.

Je weet niet dat ze bestaan. Of nee, je weet het wel, maar ze passeren onzichtbaar, als een voorbijrazende auto op de snelweg of een voorbijvliegende wielrenner in een groot peloton (ik schrijf dit tijdens de Tour de France, vandaar deze vergelijking).

Tijdens de pandemie schreef de Amerikaanse auteur John Koenig, The dictionary of obscure sorrows. Een woordenboek met nieuwe woorden om gevoelens te omschrijven die je moeilijk onder woorden kan brengen. Hij omschreef het plotse besef dat je niet alleen bent, dat we allemaal hetzelfde zijn, dat elk mens verdriet en vreugde voelt, woede en trots of verwarring en zelftwijfel voelt als sonder. 

Iedereen heeft ‘sonder’. Iedereen leeft een chaotisch, uniek, merkwaardig en complex leven, net als jij.

Een vergelijkbaar Nederlands woord vond ik niet. Mij lijk ‘siever’ hiervoor wel een mooi woord. De ‘s’ van solo, alleen (het begingevoel dat je alleen bent, tot je beseft dat je het niet bent) en dan ‘ie’ van iedereen en ‘ver’ van verhaal. Of je zou kunnen zeggen ‘iever’, een Vlaamse dialectwoord dat verwijst naar levenskracht.

Wel, als copywriter moet je ‘sonder’ of ‘siever’ bezitten. Want jij spreekt tot de mensen die, zelfs al zijn ze toevallige passanten, ook een eigen verhaal hebben. Je kent ze niet, maar je moet je met ze verbinden op een persoonlijke, individuele manier.

Maar hoe kan je dit opwekken? Hoe kan je ‘siever’ voelen?

Ik heb een manier gevonden.

Door het kijken naar foto’s van straatbeelden, van gewone mensen. Dat triggert soms om verhalen achter de foto’s te zoeken of te voelen. Het verbindt je met de toevallige figuranten. Je ziet hun schoonheid en lelijkheid. Hun kwetsbaarheid en moed. Hun alledaagsheid en opvallendheid. 

Dus soms kijk ik naar straatfoto’s om op te warmen.

copywriting with siever

Photo by 13on on Unsplash

Voorbeelden zijn: de fotoboeken van Stefan Vanfleteren of Vivian Maier, een Amerikaanse nanny die gedurende decennia door de straten dwaalde om foto’s te maken die later maar werden ontdekt in een kast (100.000 stuks) waardoor ze na haar dood bekend werd. Je kan ook enkele straatfotografen volgen op Flickr, beelden zoeken op unsplash of gewoon in Google straatfotografie intikken.

Door een tijdje naar zo’n foto’s te kijken kom ik vaak vanzelf in een ‘siever’-mood. 

Welke verhalen vertellen de mensen op de foto’s?

Het helpt om je copywriting te verbeteren en persoonlijker te schrijven.

Het helpt mij toch om me in te leven in de toevallige passanten op mijn website.

Heb jij ook zo’n trucje?



Foto: Photo by 13on on Unsplash

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>