Je zou denken dat het als schrijver gemakkelijk is om copywriter te zijn.
Want als schrijver ben je dagelijks bezig met taal, terwijl je dat als copywriter ook bent.
Niets is minder waar.
Ik zie vaak schrijvers die copywriter worden, maar denken dat alles nog altijd om taal draait.
Dat dacht ik in het begin ook, maar ik was mis.
Het draait niet om woorden.
Mooie woorden voor de klant.
Maar daar gaat het niet over. Mooie woorden zijn mooi, maar dat is niet wat de klant wilt;
Je klant wil geen mooie woorden, ronkende volzinnen en prachtige in elkaar geweven zinconstructies.
Je klant wil maar één ding en dat zijn geen woorden.
Je klant wil winst maken, verkopen, omzet genereren.
Woorden zijn maar een middel.
Woorden alleen volstaan niet.
Nee, als copywriter moet je leren hoe teksten te schrijven voor het internet.
Teksten schrijven die websitebezoekers verleiden om te doen wat jouw klant wilt.
Dat is een heel andere techniek dan een spannend fictieboek schrijven.
Een copywriter is geen schrijver. En de schrijver is geen copywriter.
Beide zijn verschillend.
Want het enige dat telt voor je klant is: resultaat.