Een vrouw zit aan het raam van een tearoom te scrollen door haar sociale media. Ze scrolt doelloos door Facebook. Op zoek naar ze weet niet wat.
Jij moet haar doen stoppen met scrollen.
Haar doen lezen wat je wilt dat ze leest.
Haar laten klikken op de link waarvan jij wilt dat ze erop klikt.
Haar overtuigen om dat product te kopen waarvan ze nu nog niet weet dat ze het nodig heeft (of niet?).
Klinkt angstaanjagend als dat je taak is.
Dit is de taak van een copywriter.
Mensen overtuigen iets te doen door de kracht van woorden.
Het lijkt aartsmoeilijk.
Maar dat is het niet als je de juiste dingen doet.
Net zoals bij alles wat nieuw is, is ook het schrijven van overtuigende webteksten in het begin niet zo gemakkelijk.
Maar als je de juiste stappen neemt, dan lukt dat wel.
Waarom slagen sommige teksten er niet in om mensen te overtuigen?
Waarom zijn sommige websites of advertenties niet succesvol?
Omdat ze één van volgende 3 dingen uit het oog verliezen:
- er is geen connectie met het publiek
- het aanbod is niet duidelijk
- de tekst is slecht geschreven
Laten we terug keren naar de vrouw in de tearoom die aan het scrollen is:
1. Ze leest in enkele seconden de eerste zinnen van je tekst. Het enige wat ze denkt is: wat heeft dit met mij te maken? Hoe komt dit op mijn feed terecht? En klikt de advertentie of het facebookbericht weg. De eerste zinnen maakten geen connectie met haar: ze kreeg een verhaal waarin ze zich geen klant voelde. Vind de connectie met je doelpubliek.
2. De vrouw is toch geïnteresseerd en leest de advertentie. Maar dan bedenkt ze zich en keert ze terug naar haar facebookfeed. Ze vond niet de oplossing of het antwoord dat ze zocht. Haar tijd is verspild. Verspil geen tijd van potentiële klanten en geef oplossingen en antwoorden.
3. De vrouw heeft de volledige advertentietekst gelezen. Maar de tekst stoorde haar. Er stonden moeilijke woorden in, ze voelde zich niet aangesproken. Ze gaat op zoek naar iets anders op het internet.
Probeer het zelf eens uit. Kies een product of dienst, maak een tekstje en bezorg het aan vrienden of plaats het op je sociale media. Eens kijken of er reacties op volgen.
Als het zo is, proficiat, je hebt de juiste toon gevonden om mensen aan te spreken. Als het niet zo is, geen probleem: niemand is van in het begin een goede copywriter. En wie weet zijn ze allemaal op vakantie, hebben andere zorgen, zoeken ze niet waar jij over praat of komen ze door de algoritmes van het internet jouw tekst niet tegen.
Hoe dan wel een tekst schrijven waardoor de vrouw in de tearoom niet meer verder scrolt? Dat is voor de volgende microtip.