In veel bars in Amerika hangen er gesigneerde dollarbiljetten aan de muur.
Wat heeft dat met copywriting te maken?
Niets, maar ik dacht met deze zin je aandacht te kunnen trekken in financieel turbulente tijden.
Is het gelukt?
Onderzoek zegt dat een oprecht verraste lezer zijn of haar volledige aandacht geeft aan je tekst.
Deze volledige staat van aandacht is het gevolg van een volleidg onwillekeurige mentale gedachtegang die onze hersenen doormaken wanneer we verrast worden door iets, wat dan ook.
Zoals een krantenkop.
"Het is een sterk neurologisch alarm dat ons vertelt dat er iets belangrijks is aan dit moment en dat we daar aandacht moeten aan besteden," legt Tania Luna uit, die co-auteur is van een boek over hoe onze hersenen bij verrassing verwerken (Titel van het boek: Surprise: emrace the unpredictable and engineer the unexpected). Je leest verder in het boek: "Onze cognitieve bronnen of brein wordt in feite gekaapt en naar het moment getrokken."
Het boek bestaat niet in het Nederlands en is niet te koop via Bol.com, dus als je interesse hebt, kun je via onderstaande link het boek kopen op Amazon (dit is een affiliatelink)
Met andere woorden, als je je publiek verrast, worden ze even overrompeld door intrige, nieuwsgierigheid of vrolijkheid, waardoor je de kans krijgt om ze naar de volgende zin te leiden.
In deze financieel moeilijke tijden, een voorbeeld uit deze techniek om nieuwsgierigheid op te wekken met financiële instrumenten.
Bijvoorbeeld, lees eens naar deze "verrassende" kop uit een krantenadvertentie uit 1974:
"HOE VERDIEN JE GELD MET JE CREDITCARDS"
Bron: Swiped
De kop is geschreven door de beroemde copywriter Gary Halbert. Het hoorde bij een advertentie waarin een boek werd verkocht met de titel "Hoe verander je plastic in goud".
Om het aanbod op te zetten, schokte Halbert de lezer met een paradox, een tegenstrijdigheid ontworpen om elke credit card houder te verrassen die het las.
Creditcards of kredietkaarten zijn instrumenten om geld uit te geven.
Niet om geld mee te verdienen...
Anders zou het in deze tijden een rush worden naar kredietkaarten.
Toch?
Het zorgde ervoor dat de meeste mensen de volgende zin lazen.
Nieuwsgierig
En dat is het hele punt.
Toch?