Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

juli 18

Met deze 7 stappen begin je aan je eigen boek te schrijven

Een boek schrijven, het is niet gemakkelijk, ik weet ervan mee te spreken, want ik worstel op dit moment met mijn tweede worp zal ik maar zeggen. Wellicht heeft een zware hersenschudding met beperkte schermtijd er ook mee te maken, alles ligt een beetje stil. Behalve de inspiratie.

Wellicht denk jij er ook al een tijdje aan om een boek te schrijven. Je hebt misschien al stappen ondernomen: enkele pagina’s getypt, documentatie verzameld, namen voor personages bedacht, een locatie bezocht met je boek in het achterhoofd. Maar om één of andere reden gaat het niet verder. Met deze schrijftips zal je een stapje dichter komen bij je eigen boek.

1. Je neemt elke dag kleine stappen

Net zoals klein duimpje doe je elke dag iets om zo de reus die het schrijven van een boek lijkt, te overwinnen. Vergeef mij mijn voorliefde voor klein duimpje, maar als je een stijve duim hebt door een kattenbeet, dan is je fascinatie voor duimen wel gegroeid. Terug naar de kern van de zaak: begin zin voor zin. Elke dag minstens iets op papier zetten. Zelfs al heb je geen tijd of geen zin. Het kan zijn dat eens je bezig bent, het vlot begint te gaan, de inspiratie komt of zelfs die afspraak waar je nog naartoe moest om mysterieuze redenen wordt afgebeld zodat je verder kan schrijven (been there).

Weet je nog niet goed hoe te beginnen, maak dan een mindmap of moodbord aan: noteer de basis van het verhaal (is het een liefdesroman, een thriller, een how-to-boek), bedenk personages, bedenk een setting, een locatie, verzamel boeken of documentatie over je onderwerp. Schrijf alles op een groot blad papier, hang het desnoods op in je bureau. Of gebruik een echte mindmap (zo maak je een mindmap).

Als je het online wilt doen, via Mindmaster kan je tot 3 mindmaps gratis maken. Zelf doe ik het meestal op papier met een stapel post-its (tip: leg je papier op tafel want als je het ophangt vallen post-its om één of andere reden er altijd af – of prik de post-its vast op een bord). Maar ik ga ook soms online voor een mindmap. Volgens de mood. O ja, Mindmaster heeft ook nog een interessant broertje dat je kan helpen bij je planning om elke dag iets te schrijven voor je boek: Meistertask is eigenlijk een tool om me andere mensen samen te werken aan een project, maar je kan er ook perfect voor jezelf takenlijsten op bijhouden (er bestaat ook een app) en het is volledig geïntegreerd met de mindmappen in Mindmaster.

Hoe doe je aan mindmapping? Een mindmap is je ideeën in een kaartvorm noteren waarbij de onderlinge verbanden duidelijk genoteerd worden.
Je schrijft al je ideeën op een papier of op de pc:

  • schrijf je idee over het onderwerp van je boek in het midden van de mindmap
  • Schrijf alles op dat je weet over het verhaal of onderwerp
  • Verhalen, voorbeelden, boeken, films, ideeën die ermee verband houden verzamel je en noteer je in je mindmap
  • Je organiseert alles, geeft er structuur aan zodat je verhaal langzaam zichtbaar wordt.

Voorbeeld van een mindmap als vertrekpunt voor deze blogpost (uit Mindmaster)

Verzin een slagzin voor je boek

Je hoeft geen uitgewerkt plan, structuur of personages te hebben vooraleer je begint, begin gewoon te schrijven, meestal komt het verhaal vanzelf naar je gewaaid in de verbindingen van je hersencellen. Sorry, ik schrijf dit, nee, spreek dit in tijdens bedrust door die hersenschudding, je ziet dat mijn focus op hersenen ligt moment.

Dus doe elke dag iets, al is het maar één zin. Maak desnoods een kernzin, een slagzin waarover je boek zal gaan. Bij mijn thriller Niets is wat het lijkt. Het witte dorp zou dat de volgende slagzin kunnen geweest zijn: ‘Uit de coma ontwaakte politiecommissaris herstelt van een moordpartij geïnspireerd door de zeven hoofdzonden van Dante en ontdekt dat er in de kerk van haar dorp geheimen verborgen zitten die een verband hebben met de heilige graal van de tempeliers.’ Zo kan je starten. Bij deze aanpak probeer je met één kernzin het uitgangspunt van je verhaal zo spannend en inspirerend mogelijk op te schrijven.

The Snow Flake Method

Of je kan de Snowflake Method gebruiken van de thrillerauteur Randy Ingermanson, die vooral verhalen over de 1ste eeuw in Jeruzalem schrijft, het boek en e-book How to write a novel using the Snow Flake Method vertelt je hoe je met deze methode snel kan starten met je boek. Het e-book kost maar 5,88 euro, wat een koopje is voor de start van een bloeiende schrijverscarrière.

Schrijf kortverhalen of blogposts om de smaak te pakken te krijgen

Wist je trouwens dat korte verhalen of blogposts schrijven ook een goede voorbereiding kan zijn op het schrijven van een boek? Hoe meer je schrijft, hoe meer je in de flow komt om te schrijven. Je leert bij, je stijl verbetert. Je leert je leven in te plannen voor het schrijven, wat je ook van pas zal komen bij het schrijven van een boek.

2. Maak tijd vrij om je boek te schrijven

Als je een boek wilt schrijven, moet je daar tijd voor vrijmaken. Schrijfblokken in je agenda vastleggen, waarop je niets anders doet dan schrijven. Laat het niet aan het toeval over om te schrijven, want dan zal er altijd iets tussen komen dat belangrijker is.

Je kan één dag in de week uitkiezen om te schrijven en hiervoor vrij nemen. Of in het weekend een dag opofferen. Ofwel sta je twee uur vroeger op, bijvoorbeeld om 5 uur in plaats van om 7 uur. Of je schrijft ‘s avonds terwijl de rest van het gezin naar televisie kijkt. Of je offert twee of drie weken vakantie op om niets anders te doen dan te schrijven, eventueel op een andere locatie, afgezonderd. Neem nu onmiddellijk terwijl je deze blogpost leest je agenda. Kijk welke momenten jij kan vrijmaken om te schrijven. Het is tegelijkertijd een wake-up call: ben je echt bereid om dingen op te offeren om een boek te schrijven? Als het antwoord nee is, dan zal het bij dromen blijven. Als het antwoord ja is, dan zullen je prioriteiten en je tijdsbesteding voor een bepaalde tijd moeten veranderen. Zelf ben ik ‘s morgens vroeg en ‘s avonds beginnen schrijven toen ik startte. Wanneer zou jij tijd vrij maken om te beginnen aan je boek te schrijven?

3. Deel je voornemen om een boek te schrijven met je omgeving

Laat je plannen om een boek te schrijven weten aan je omgeving. Zeg het aan je familie en vrienden. Laat het vallen aan de koffiemachine bij de collega’s. Deel het op sociale media. Je zal steeds aan je plannen herinnerd worden omdat mensen je zullen vragen hoe ver het staat met je boek. Je idee om een boek te schrijven is nu echt geworden, gematerialiseerd in de buitenwereld. Nu moet je wel doorzetten. Je bent nu schrijver.

4. Je zult mensen teleurstellen

Dit klinkt niet echt geruststellend, maar is een logisch gevolg van schrijftip twee: maak tijd vrij. Als je tijd moet vrijmaken, wil dat tegelijkertijd zeggen dat je andere mensen zult moeten teleurstellen. Voor mijn tweede boek heb ik bewust ervoor gekozen om maar parttime te gaan werken in plaats van fulltime. Het schrijven gaf me meer energie dan fulltime te gaan werken. Dat was niet gemakkelijk want heeft natuurlijk ook financiële gevolgen. Maar de drang om te schrijven was groter. De vrijgekomen tijd kan niet gaan naar je gezin, wat zij soms wel verwachten, maar wel naar iets dat nog niet bestaat en in het ijle hangt: ‘een boek’. Wees eerlijk en zeg gewoon dat je de komende maanden geen tijd zult hebben om bijvoorbeeld de maandag avond te gaan squashen. Dat je in de plaats zult schrijven. Deze mededeling is dan opnieuw wel een stimulans om door te zetten. Niet altijd gemakkelijk, maar als je een droom, je eigen boek schrijven, wilt realiseren, moet je er alles voor geven, hoe moeilijk dat ook is.

5. Stel een planning op om je boek te schrijven

Plannen is het verwezenlijken van je verlangen. Je moet een plan voor ogen hebben bij het schrijven. Een soort stok achter de deur om jezelf te motiveren. Want vergis je niet: het schrijven van een boek is nogal eenzaam. Soms een gevecht tegen jezelf. Kijk hoeveel woorden je dagelijks denkt te kunnen schrijven in de tijd die je vrijgemaakt hebt. Je kan een schrijfdoel voorop stellen. Neem bijvoorbeeld 2000 woorden per dag. Je stopt pas eens je dit doel bereikt hebt. Wees wel realistisch: stel je vast dat je maar tot 1500 woorden komt, dan is dat ook in orde. Het is jouw doel.

Het aantal woorden dat bekende auteurs dagelijks neerpennen fluctueert ook enorm van 250 woorden per dat tot 7000 per dag. Een te hoog doel kan je eerder demotiveren dan motiveren. Kijk gewoon eens als je schrijft tijdens de vrijgekomen tijd, hoeveel woorden er op papier staan. Neem het gemiddelde van drie dagen en laat dat jouw eigen persoonlijke schrijfdoelstelling zijn.

6. Creëer je eigen schrijfomgeving

Als auteur, want ja, dat ben je nu, heb je een eigen schrijfomgeving nodig. Een ruimte of plaatst waar je niet gestoord wordt, waar er geen afleidingen zijn als je je volledig wijd aan het schrijven van je boek. Sommige auteurs vinden een koffiebar ideaal om te schrijven, anderen zonderen zich volledig af, bijv. in een klooster, om zich volledig aan hun boek te wijden. Of er wordt een eigen schrijfkamer ingericht. Kijk waar jij je het beste bij voelt. Zoek je nog inspiratie? Enkele jaren geleden kwam het boek Where the magic happens. Schrijverskamers-writer’s rooms van Huub Afman uit. Een boek waarin schrijvers over hun schrijverskamer tonen en erover praten. Misschien vind je het nog ergens of kan je het ontlenen uit de bibliotheek. Ik heb het toen gekocht om de magie van de schrijverskamers te bekijken. Ik was toen nog niet eens van plan een boek te schrijven, maar ergens kriebelde het wel. Het boek neem ik soms nog eens ter hand om de energie van bekende schrijvers te voelen, om gemotiveerd te blijven, om in de flow van het schrijvershap te geraken.

7. Bereken een einddatum voor je boek

Starten met een einddoel voor ogen noemen ze dat: het op de wereld zetten van je eigen boek. Als je in de vorige stap berekend hebt hoeveel woorden je per schrijfdag zult schrijven, kan je ook berekenen wanneer je manuscript klaar zal zijn. Als je twee dagen per week tijd vrijmaakt om 2000 woorden te schrijven, dan heb je 4000 woorden per week geschreven. Een gemiddelde roman is tussen de 60.000 tot 100.000 woorden. Dus 60.000/4 of 15 weken heb je nodig om een roman van 60.000 woorden te schrijven als je je strikt aan je planning houd. Bij een roman van 100.000 woorden 25 weken. Dat valt mee, niet? Op deze manier met deze einddatum voor ogen, is de berg van het schrijverschap niet meer zo hoog om te beklimmen. Je ziet de top, je eigen boek, binnen handbereik. Het enige wat je moet doen is: ‘to stick to the plan’.

Lijkt dit je toch moeilijk?

Schrijver John Boyne van de bestseller De jongen in de gestreepte pyama schreef, volgens een interview met The Guardian, een eerste versie van het boek op 2 dagen.
Hij kreeg het idee op dinsdagavond, schreef woensdag en donderdag non-stop, met uitzondering van korte pauzes, hij sliep woensdag en donderdag niet, maar de vrijdagochtend was zijn boek klaar.
Merkwaardig detail: op 30 april was zijn boek klaar, 3 jaar later op 30 april startte de verfilming en op 30 april 1945 pleegde Hitler die in het boek aan bod komt zelfmoord. Ik hou van dergelijke speciale toevalligheden waarvan je twijfelt of het nog wel toeval is. Of is het zo bedoeld.

Vandaar mijn vraag is het toeval dat je op deze blogpost terechtkomt of heeft dat een betekenis?

Lees ook bij Blogschrijver:

Waarom een boek schrijven? Om deze 14 redenen schrijf je een boek
Hoe een schrijfroutine in je leven brengen?
Hoe een habittracker je kan helpen bij het schrijven van je boek
Welke soort schrijver ben jij?

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial