SEO Copywriting Blogschrijver

maart 19

Om mensen te overtuigen op je website, heb je maar drie woorden nodig

Je hebt maar drie woorden nodig om mensen te overtuigen op je website

Je hebt niet altijd veel woorden nodig om mensen te overtuigen, enkel maar de juiste woorden. Dat je bij voorkeur spreektaal moet gebruiken op een website, dat wist je wellicht al. Alhoewel ik nog veel websites zie waar je omver valt van het vakjargon, het ambtelijk taalgebruik of de onbegrijpbare, saaie zinnen. Terwijl het zo simpel kan zijn. Maar wat zijn nu  die drie woorden die belangrijk zijn? Eén woord kan je al zien in het mijn header of hoofdmenu:

1. Het belangrijkste woord is 'jou' of 'jij'

Want alles wat je doet op je blog of website is vooral voor je lezer. Net zoals een schrijver een boek vooral schrijft voor zijn lezers, niet voor zichzelf. Dus kijken eens om je heen, hoeveel websites zie je niet waarin je vooral 'ik' of 'wij' ziet. Je moet natuurlijk jezelf, je team of je onderneming voorstellen, maar als je telt, dan zouden er meer 'jij' of 'jou' moeten staan, dan 'ik' of 'wij'. 

Elke pagina, elk bericht, elke tekst moet de noden en wensen van anderen uitademen. Want jij zal enkel geld verdienen en je producten of diensten verkopen, als jouw lezers eerst voordeel hebben door op jouw website of blog te zijn terecht gekomen. 

Jij of jou is een krachtig woord omdat de lezer onmiddellijk weet dat het gaat om zijn wensen, zijn noden. Maar maak je geen illusies: jouw lezers zullen maar iets om jouw blog, onderneming of merk geven als ze merken dat jij iets van waarde aanbiedt waar zij voordeel uit halen. 

Maar eens je mensen overtuigd hebt van jouw waarde, dan kunnen er wonderlijke dingen gebeuren: iemand wordt klant, meer nog iemand wordt een terugkerende klant, misschien zelfs een fan of vertegenwoordiger van jouw merk.

Dus elimineer de 'ik', 'mij' en 'wij' van jouw blog en website. Maar focus bij elke tekst die je schrijft op de 'jij' of 'jou'. Kijk eens naar jouw blog of website: hoeveel keer staat er 'jou' of 'jij' op?

2. De andere belangrijke woorden zijn  'omdat' of 'want'

Mensen willen weten waarom. 'Omdat' of 'want' zijn de woorden die altijd uitleg geven waarom iets gebeurt, waarom iets goed is, waarom iets voor- of nadelen heeft. 

Een boek waarin je veel leert over hoe je mensen kunt overtuigen, is het boek 'Invloed. De zes geheimen van het overtuigen' van Robert Cialdini. In één van zijn hoofdstukken heeft hij het over de kracht van het woord 'omdat' of 'want' (in het Engels 'because'). Hij haalt hiervoor een interessante studie aan over de gesprekken aan een kopiemachine in een werksituatie. Dus hiermee geef ik je nog een tip voor als je naar een kopiemachine moet om kopies te nemen. Dit is de truc om snel kopies te kunnen nemen, dus lees vooral verder.

Iemand staat in de rij aan een kopiemachine. Hij vraagt aan de persoon voor hem of hij mag 'voorsteken' zoals wij in West-Vlaanderen zeggen: "Sorry, ik heb maar 5 pagina's om te kopiëren. Mag ik de kopiemachine gebruiken?" In 60% van de gevallen werd hij voorgelaten.
Dezelfde man is in dezelfde situatie, maar stelt de vraag nu op een andere manier: "Sorry, ik heb 5 pagina's om te kopiëren, mag ik de kopiemachine gebruiken want ik heb haast." Wat was het resultaat? Maar liefst 94% liet hem voor, alleen maar omdat hij haast had of was het omdat hij het woord 'omdat' (in dit geval is het 'want') gebruikte?
Dus volgde er nog een derde test in dezelfde situatie met volgende vraag: "Sorry, ik heb 5 pagina's te kopiëren, mag ik de kopiemachine gebruiken want ik moet kopies maken?"
Een domme aanvulling: natuurlijk moet je kopies maken als je staat aan te schuiven aan de kopiemachine. Wat was hier het resultaat? Maar liefst 93% liet hem opnieuw voor. 

In bovenstaande video (12 minuten) zie je een samenvatting van het boek van Robert Cialdini.

De conclusie is dan ook dat als je mensen een reden heeft waarom iets gebeurt, waarom ze iets moeten doen (zoals bijvoorbeeld bij jou iets kopen), dan zijn ze sneller geneigd om erop in te gaan, hoe dom de reden ook is.  Ik vraag me af of het te maken heeft met onze kindertijd want wat vragen kleine kinderen heel de tijd: 'waarom?' 

Dus geef altijd een waarom aan je lezers, zeker als je lezers tot actie moeten overgaan. 

Niet omdat ik dit hier schrijf, maar omdat het wonderen zal verrichten voor je conversies, voor je verkopen. 

(ik heb maar twee keer 'omdat' in deze laatste zin gezet omdat ik natuurlijk ook hoop dat dit ervoor zorgt dat je ook iets doet, al is het maar inschrijven op mijn nieuwsbrief). 


"Good words are worth much, and cost little."
— George Herbert

Voor je stopt met lezen, nog dit:

Op deze website maak gebruik ik van affiliatelinks. Een woordje uitleg als je niet weet wat dit is. Het goede nieuws: het kost je niets, maar telkens je iets koopt via een affiliatelink op deze website, krijg ik een kleine vergoeding, waarvoor ik jou dankbaar ben. Wil je meer weten over affiliatelinks, lees dan deze blogpost: geld verdienen met bloggen: affiliatemarketing.

Vind je de informatie op deze website interessant, dan mag je me altijd trakteren op een virtuele koffie via https://petje.af/blogschrijver. Misschien kunnen we dan eens met iedereen die dit gedaan heeft, jaarlijks een echte virtuele koffieklets houden?

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips

Lijst met de beste tools voor copywriting


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>