SEO Copywriting Blogschrijver

Wat is een zoekmachine?

Een zoekmachine of search engine. Je hebt er wellicht al over gelezen of over gehoord, maar wat is dat precies?

Wat is een zoekmachine?

Volgens Wikipedia is een zoekmachine

"Een zoekmachine is een computerprogramma waarmee informatie kan worden gezocht in een bepaalde collectie; dit kan een bibliotheek, het internet, of een persoonlijke verzameling zijn.

Zonder verdere aanduiding wordt meestal een webdienst bedoeld waarmee met behulp van vrije trefwoorden tekst kan worden gezocht in het gehele wereldwijde web.

n tegenstelling tot startpagina's of webgidsen is er geen of zeer weinig menselijke tussenkomst nodig; het bezoeken van de webpagina's en het sorteren van de rangschikkingen gebeurt met behulp van een algoritme."

Samengevat is een zoekmachine een soort online encyclopedie zoals Wikipedia, maar dan met een rangschikking van websites die waardevolle informatie bevatten voor de zoekwoorden die de websitebezoeker heeft ingevuld in zijn zoekopdracht

De zoekresultaten zijn terug te vinden in een SERP of Search Engine Results Page.

Een voorbeeld hiervan is Google

Hoe werkt een zoekmachine?

Ik ga hier geen hele uitleg typen hoe een zoekmachine werkt, dit kan beter uitgelegd worden door de specialisten zelf. Een korte video van Google (4:45) hoe een zoekmachine werkt:

Een uitgebreidere, interessante uitleg vind je in deze video over crawlers, spiders en veel meer van John van Google en Akshaya van Bing


Welke zoekmachines zijn er?

Het zal je misschien verwonderen, maar er bestaan meer zoekmachines dan enkel maar Google. Je hebt ook nog Bing, Yahoo (maakt gebruik van Bing en Google), Ask.com (resultaten in vraag en antwoord-vorm of  AOL Search (gegevens uit Google).

Je hebt ook nog zoekmachines die je privacy meer beschermen, zoals DuckDuckGo (verschillende bronnen) of Ecosia naast het beschermen van je privacy ook een boom plant in ruil voor zoekopdrachten (eigenlijk gebruik je Bing voor je zoekresultaten) Zo stond de teller op het moment van het schrijven van dit artikel al op 157 miljoen bomen. In de video hieronder zal je meer informatie over Ecosia kunnen bekijken. 

Om je privacy te garanderen, kan je ook Startpage gebruiken, waarmee je eigenlijk zoekt op Google maar met bescherming van je gegevens. 

China heeft zijn eigen zoekmachine Baidu en Rusland heeft Yandex als zoekmachine. Maar of deze zoekmachines aan te raden zijn als je privacy belangrijk vind, is een ander verhaal.

Zoek je oude websites of een artikel waarvan de link niet meer werkt, dan kan je via het Internet Archive toch nog vinden wat je zoekt. 

Wat is de populairste zoekmachine?

Volgens Reliablesoft bestaat de top 10 van zoekmachines in 2022 uit de volgende rangschikking:

  1. Google
  2. Bing
  3. Yahoo
  4. Baidu
  5. Yandex
  6. DuckDuck Go
  7. Ask.com
  8. Ecosia
  9. Aol Search
  10. Internet archive

Als je de recente evolutie wilt zien, kan je altijd naar de cijfers en statistieken van de zoekmachines kijken via Statista of Statcounter.

Google heeft nu 92%, Bing 3,33 % en Yahoo 1,34%. De overmacht van Google is duidelijk, zoals je kan zien aan de onderstaande grafiek van Statcounter (augustus 2022).

Statistieken Zoekmachines

Wat is de evolutie van zoekmachines?

De bekendste en machtigste zoekmachine, Google werd in 1996 gesticht door Sergey Brin and Larry Page (grappig, zijn achternaam verwijst naar een pagina, een webpagina die je kan zoeken?). Maar wist je dat ze in 1999 de zoekmachine wilden verkopen aan de internetonderneming Exite voor 750.000 dollar, maar dat de deal uiteindelijk niet doorging? Nu is Google samen met moedermaatschappij Alphabet 750 biljoen dollar waard.

Geen wonder dat de naam "Google"  is afgeleid van het woord "googol"
Een googol is een wiskundige term die betekent "10 tot de macht 100 verheven" of 1 met 100 nullen erachter.

Google doet nu meer dan enkel een zoekmachine, maar als we ons concentreren op de taak van een zoekmachine dan is deze in de loop der tijden geëvolueerd. Evolutie wordt aangedreven door veranderingen, we moeten onze technologieën voortdurend veranderen om ze zowel aan te passen aan onze snel veranderende omgeving en maatschappij.

Zo is Google nu meer dan een gewone zoekmachine, maar eerder autoriteit zoekmachine (authority engine). Het is een antwoordenmachine. Ik verklaar me nader:

In wezen is een zoekmachine een facilitator. Een zoekmachine geeft je geen informatie, maar leidt je slechts naar bronnen die dat wel doen.

Ergens rond 2015 heeft Google dat veranderd: in 2013 zagen we de lancering van een carrousel die een lijst van lokale ondernemingen presenteerde. In 2014 introduceerde Google de featured snippet, een kader dat bovenaan de resultaten verschijnt met een stukje informatie dat op een webpagina is gevonden, samen met een link naar die pagina. In 2016 kregen we via Google directe antwoorden op onze vragen. Dit evolueerde naar verschillende vormen van informatie (zie structured data). 

Je vind nu soms bijna miniwebsites in de zoekresultaten met een snel antwoord op je vraag. Dit betekent dat Google nu meer is dan een gewone zoekmachine, maar eerder een echte kennismachine is geworden door info die de nodige autoriteit heeft te tonen. Een soort Wikipedia, maar dan op een ander niveau. 

Waarschijnlijk is deze evolutie nog niet ten einde en zullen we nog meer variatie zien in de getoonde informatie.

Google mag dan nog zo waardevol zijn als zoekmachine: als  je privacy belangrijk vindt of wilt iets doen voor de klimaatverandering, zou ik kiezen voor DuckDuck Go of Ecosia als zoekmachine, maar dat is volledig jouw keuze. 

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>