White hat SEO is het proces om een website te optimaliseren door de regels van een zoekmachine te volgen. Bij Google zijn de regels of guidelines te consulteren via deze link.
White hat SEO verwijst naar Amerikaanse westernfilms waar de ‘goede cowboy’ een witte hoed droeg, in tegenstelling tot de slechterik die een zwarte hoed droeg. De tegenhanger van white hat SEO is dan ook black hat SEO.
Wie white hat SEO beoefent, volgt de regels van Google en andere zoekmachines om hoog te kunnen ranken in de zoekresultaten (SERP). Dat wil zeggen dat je geen acties doet om het algoritme te manipuleren.
Acties die je in overeenstemming zijn met de richtijnen, zijn bijvoorbeeld:
- kwaliteit leveren in producten en diensten en dus ook je website;
- een mobielvriendelijke website
- een gebruiksvriendelijke website die snel laadt
- duidelijke en begrijpbare meta tag beschrijvingen
- een duidelijke menustructuur zodat het gemakkelijk is om op je website te navigeren
De tegenhanger black hat SEO gaat dan over bijv. het kopen van backlinks, cloaking, te veel zoekwoorden in één artikel proppen (keyword stuffing), enzovoort...
De nadruk ligt dan op het voeren van een gedegen zoekwoordenonderzoek, het creëren van kwalitatieve content, een goede gebruikerservaring (UX-vriendelijk) voor de websitebezoeker en het geven van waarde.
White hat SEO zorgt voor langdurige goede ranking, terwijl black hat SEO maar voor een tijdelijk succes zorgt. Zoals Neil Platel van Ubersuggest in onderstaande video uitlegt over zijn begindagen op het internet: