UTM-code is een code die je toevoegt aan je originele link of URL om te kunnen analyseren waarvan jouw bezoekers vandaan komen. Zo kan je in Google Analytics terugvinden welke marketingcampagne succes heeft. UTM is de afkorting voor Urchin Tracking Module.
Een URL ziet er dan zo uit:
https://www.blogschrijver.be/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=content&utm_campaign=cursus
In onderstaande video wordt in 100 seconden uitgelegd hoe het werkt (Engelstalig):
Gebruik een UTM-code nooit voor interne links, zoals linken naar een andere pagina op je website, een banner die op je website staat of de promotie van een pagina op je website. Dit kan ondoorzichtige resultaten geven in Google Analytics. Gebruik een UTM-code enkel voor verkeer die van buitenaf naar je website komt. Ook als je de autotaggingfunctie gebruikt in Google Ads, hoef je geen UTM-code te gebruiken.
Uit welke onderdelen bestaat een UTM-code?
Je hebt verschillende vijf onderdelen zoals je hierboven kon zien waaruit een UTM-code bestaat die je aan je originele link of URL toevoegt:
Bron (utm_source)
Dit is een verplichte vermelding in je UTM-code en zegt meer over de bron of herkomst van je websitebezoekers. Bijvoorbeeld: sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn) of een zoekmachine zoals Google of Bing.
Medium (utm_medium)
Dit is de tweede verplichte vermelding en verwijst naar het soort medium waar bezoekers geklikt hebben naar jouw website. Een medium kan bijv. een advertentie, een mail, een organisch zoekresultaat in een zoekmachine zijn of sociale media.
Campagne (utm_camaign)
Dit onderdeel van de UTM-code is een verwijzing naar de marketingcampagne waarvan de aangeklikte URL deel uitmaakt. Dus voor elk onderdeel van een marketingcampagne kan je een andere UTM-code aanmaken. Bijvoorbeeld:https://www.blogschrijver.be/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=content&utm_campaign=landingspagina-cursus-juli verwijst naar een landingspagina en campagne in juli voor een cursus.
Content (utm_content)
Hierin beschrijf je de inhoud van het medium dat mensen heeft ertoe verleid om te klikken. Voorbeelden zijn: blogartikel, advertentietekst, een welbepaalde knop op een landingspagina als je meerdere knoppen op een landingspagina hebt. Dit wordt overigens ook vaak gebruikt voor A/B-testen om te kijken welke tekst of knop het meeste effect heeft om websitebezoekers te leiden naar waar je wilt dat ze gaan.
Term (utm_term)
Dit element van een UTM-code is niet verplicht en bevat vaak nuttige informatie om te kunnen weten in Google Analytics waar een klik vandaag komt of je kan er ook andere nuttig informatie in verwerken, bijv. ‘nieuweklant’
Met UTM-codes kan je bijvoorbeeld de resultaten testen van verschillende facebookadvertenties die je hebt lopen. Bijvoorbeeld: verschillende teksten en/of foto’s in je advertenties kan je ermee testen.
Waar kan je de resultaten van een marketingcampagne met een UTM-code vinden in Google Analytics?
Er is een verschil of je de huidige Google Analytics nog gebruikt dat vanaf 1 juli 2023 niet meer updaten of al overgeschakeld bent naar de nieuwe Google Analytics 4 (GA4).
Huidige Google Analytics (oude)
Je kan dit vinden in het tabblad campagne.
Ga naar Rapport acquisitie > alle verkeer > bron/medium
Op deze pagina kan je zien wat de resultaten zijn geweest en waar het webverkeer vandaag kwam.
Je kan daarna verder klikken om nog meer informatie te analyseren via overig > advertentie content of campagne.
Nieuwe Google Analytics 4 (GA4)
De parameters die je kunt gebruiken in een UTM-code in de nieuwe Google Analytics 4 (GA4) (vanaf 1 juli 2023 de enige analytics met up to date gegevens, leest er hier meer over) zijn een beetje anders.
Je hebt hier volgende elementen die deel uitmaken van de UTM-code:
Utm_id
Utm_source
Utm-medium
Utm-campaign
Utm_medium en Utm-campaign worden nog niet getoond in Google Analytics4. Meer volgt hierover later nog.
Hier vind je de informatie terug onder Acquisitie > Verkeersacquisitie. Voor verdere analyse klik je op het plusteken > acquisitie > campagne.
Meer uitleg hoe het werkt in Google Analytics, vind je in onderstaande video (Engelstalig - duur 10 minuten):
Hoe kan ik snel een UTM-code maken?
Daarvoor bestaan er handige gratis tools. Je hebt Google URL Campaign Builder. Dit is de meest uitgebreide tools die door marketeers wordt gebruikt.
Hoe je dat doet, kan je bekijken in onderstaande video van Google zelf (4:37 min.)
Je moet gewoon volgende gegevens invullen om een UTM-code te maken (*= verplicht in te vullen):
De URL van je website *
De bron van je campagne *
Het medium van je campagne *
De naam van je campagne *
De term van je campagne
De content van je campagne
Je hebt ook nog de gratis website UTMbuilder.net. Deze tool is eenvoudiger. Je hebt geen registratie nodig. Je vult gewoon in welke source, medium en content, eventueel nog extra informatie en je kan gewoon de URL die zo gevormd is kopiëren