URL is de afkorting van “Uniform Resource Locator”.
Dit is de gestructureerde naam die verwijst naar een stuk data. Het is een andere benaming voor een webadres of domeinnaam.
Een URL geeft een uniek internetadres voor een website of een bestand dat op het internet staat.
Een volledig webadres is bijvoorbeeld www.blogschrijver.be. Je hebt ook canonieke url’s.
Bij marketingcampagnes worden lange URL's met een UTM-code gebruikt zodat kan geanalyseerd worden waar websitebezoekers vandaan komen.
Hoe is een URL opgebouwd?
Een URL bestaat uit:
- een protocol: https:// (zie ook uitleg over SSL-attest)
- een domeinnaam: blogschrijver
- een extensie: .be
- een pad: /blog
- een query string: www.blogschrijver.be/offer?discount,? is een tracking URL om data te verkrijgen over het webverkeer
- een UTM-code: https://www.blogschrijver.be/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=content&utm_campaign=promotie is ook een tracking URL om te weten waarvandaan een websitebezoeker op je website komt.
Bron: FOD Economie
Welke soorten URL's bestaan er?
Je hebt verschillende soorten URL's:
- Absolute URL's
- Relatieve URL's
- Dynamische URL's
- Statische URL's
- Tracking URL'S
- Verkorte URL of quick link
Absolute en relatieve URL
Ik leg deze twee begrippen samen uit omdat er al over gediscussieerd is welke van de twee de beste oplossing is.
Een absolute URL bevat het protocol, de domeinnaam en de extensie.
Dit is dan bijvoorbeeld: https://www.blogschrijver.be/kennisbank-seo-copywriting
Een relatieve URL toont alleen de directory (het pad): /blog of /seo-copywriting. Door de crawler of browser wordt ervan uitgegaan dat een link wordt gezocht op hetzelfde domein als waar je op staat.
Het is beter absolute URL's te gebruiken.
Het verschil wordt nog eens uitgelegd in deze video van Moz (Engelstalig - 14 min.):
De voordelen van absolute URL's zijn de volgende:
- Absolute URL's zijn gemakkelijker voor de bots en crawlers van de zoekmachines.
- Er zijn minder fouten met absolute URL's.
- Ze zijn gemakkelijker voor RRS-feed en verwijzen naar je eigen website terug.
- Als je een canonieke URL gebruikt is een absolute URL nodig.
Als je een relatieve URL gebruikt, dan zijn er meer nadelen: het is foutgevoeliger, je hebt risico dat men niet op jouw website terecht komt, derden kunnen via scraping content overnemen en je maakt het de zoekmachines niet gemakkelijk om je website correct en volledig te indexeren.
Yoast heeft er een uitgebreid artikel aan gewijd waarom je beter geen relatieve URL's gebruikt.
John Mueller van Google legt uit dat Google wel geen onderscheid zou maken tussen absolute en relatieve URL's.
Niettemin lijkt een absolute URL mij veiliger en duidelijker om te gebruiken met het minste risico op fouten of problemen, daarin volg ik Moz in dit blogartikel.
Statische en dynamische URL's
Een statische URL is bijvoorbeeld: https://www.blogschrijver.be/blog
Een statische URL is een URL die niet verandert afhankelijk van input van een externe database of server, maar bij elke paginalading hetzelfde blijft. Statische URL's zijn de norm voor pagina's die geen interactieve elementen bevatten op basis van de resultaten van gegevens op afstand van een webbeheerder.
Een dynamische URL bevat speciale tekens en parameters. Bijvoorbeeld: https://www.blogschrijver.be/blog?tag=SEO&page1
Wat kan je nu beter gebruiken: een statische of een dynamische URL? Vroeger hadden zoekmachines problemen met statische URL's maar nu is dit geen probleem meer, zoals je kan lezen in Googe Search Console in dit artikel: dynamische URL's kunnen.
Tracking URL's
Met tracking URL's kan je marketingcampagnes bouwen zodat je weet waar je webverkeer vandaan komt. Vaak worden hiervoor UTM-codes gebruikt. Een voorbeeld hiervan is: https://www.blogschrijver.be/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=promotie
Je kan links met een UTM-code maken met een online UTM-builder, zoals utmbuilder.net of je gebruikt de Google Campaign URL builder.
In een video van Google Analytics wordt uitgelegd hoe je de URL builder kan gebruiken voor het maken van tracking URL's voor een marketingcampagne:
Verkorte URL of quick link
Voor het gebruiksgemak wordt vaak gebruik gemaakt van verkorte URL's. Er zijn verschillende aanbieders waar je een URL kan verkorten: Bitly, Tinyurl, Rebrandly, Bl.ink, Short.io, Sniply
Er kunnen echter nadelen verbonden zijn aan het gebruik van dergelijke tools om URL's te verkorten:
- Misbruik want je weet niet naar welke website je wordt geleid
- Links zijn niet meer actief (linkrot)
- Blokkeringen door sommige websites
- Langere laadtijd omdat er een derde partij tussen de request-response zit van een webpagina.
Panda Security heeft een blogartikel gewijd aan de gevaren van het gebruik van verkorte URL's.
Wat is de ideale structuur van een URL voor een goede SEO voor je website?
De structuur van je URL is belangrijk voor je ranking in Google. Ik heb in het begin toen ik blogde hier ook fouten tegen gemaakt door gewoon de naam van mijn pagina te laten staan als URL. Dan kreeg je zoiets als: www.blogschrijver.be/hoe-in-13-stappen-een-succesvolle-website-over-copywriting-uitbouwen bijvoorbeeld, wat niet goed is.
Je ziet ook nog vaak URL's waarin je de datum van de publicatie van het blogartikel kan zien. Eén van de eerste dingen die je moet doen als je jouw website bouwt in WordPress is de permalinkstructuur aanpassen zodat je blogartikels die gepubliceerd worden er als volgt uitzien:
Maar wat is dan wel de goede structuur van een URL?
1. Hou het kort en simpel
Hanteer maar één of enkele woorden in je URL. Gewoon simpel zoals www.blogschrijver.be/diensten-copywriting.
Uit een onderzoek van Backlinko bleek dat kortere URL's meer kans maakten om hoger te komen in Google. De URL's op plaats 1 waren gemiddeld 9 karakters lager waren dan de positie 10 in de zoekresultaten.
Bron afbeelding: Backlinko
2. Vermijd overbodige woorden
Vermijd woorden die voor SEO overbodig zijn en die niets opleveren voor het ranken in Google. Voorbeelden zijn: een, de, het, misschien, maar, en, of, ...
3. Vermeld je zoekwoorden in je URL
Vermeld de zoekwoorden waarvan je wilt dat die pagina gevonden wordt in Google in je URL. Gebruik dus geen zoekwoord dat niets met de pagina te maken heeft, maar een relevant zoekwoord. Overdrijf wel niet met het proppen van zoekwoorden in je URL (keyword stuffing)
4. Volg een logische structuur van categorieën en subcategorieën
Laat je URL logisch zijn conform de opbouw en structuur van je website. Bijvoorbeeld: www.domeinnaam.be/categorie/belangrijkste-zoekwoord. Hierdoor is het ook voor je websitebezoeker logisch. Bovendien is het gemakkelijker voor een zoekmachine om zo je website te crawlen en indexeren.
5. Gebruik streepjes om de woorden van elkaar te scheiden
Plak de woorden van je URL niet aan elkaar, maar gebruik streepjes om individuele woorden van elkaar te scheiden zodat Google of een andere zoekmachine begrijpt dat het gaat om aparte woorden.
6. Gebruik canonieke links
Je website kan je vaak terugvinden onder http:// en https://, maar voor Google is dat dezelfde website met dezelfde inhoud (duplicate content), wat een negatieve factor is voor Google. Daarom is het beter om een canonical tag bij de http:// website te plaatsen. Je leest hier meer uitleg over canonical links.
7. Maak alleen maar URL's met https://
Https:// wordt door Google als een veilige websiteverbinding beschouwd, waardoor websites met dergelijke URL hoger ranken dan een website die hetzelfde zou zijn maar met http:// (Bron: Searchengineland)
Wat als een pagina niet te zien is zoals je verwacht?
Als je problemen hebt met een pagina, dus met de URL, die niet in de zoekmachines verschijnt, dan kan je via Google Search Console en de URL inspection tool kijken wat er verkeerd is. In onderstaande video legt Daniel Waisberg van Google het verder uit:
Dit werkt enkel voor pagina's.
Dit is een artikel uit de kennisbank
In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.