Structured data of gestructureerde data heb je nodig om je website goed te doen scoren in Google, maar de uitleg is een beetje ingewikkeld. Structured data is een formaat dat wordt gebruikt om de informatie op de webpagina van een website te markeren. Hierdoor kunnen zoekmachines zoals Google, Bing, enzovoort…. de inhoud op je webpagina’s beter te begrijpen. Zo wordt dit gebruikt om zoekresultaten op een geordende manier weer te geven zodat de bezoeker snel kan vinden op de zoekmachine wat hij nodig heeft.
.
1. Wat zijn de voordelen van het gebruik van structured data?
Structured data is een cruciaal om een goede zichtbaarheid te krijgen online in de zoekmachines. Je krijgt hiermee een duidelijk beeld waarover een webpagina over gaat. Dit helpt zoekmachines om de inhoud van je website beter te interpreteren en te koppelen aan relevante zoekopdrachten. De uitleg van Google zelf wat structured data is, kan je via deze link lezen.
De voordelen voor het gebruik van structured data zijn:
1. Je naamsbekendheid wordt beter met de Knowledge Graph
De knowledge graph van Google is een informatiebox die je terug kan vinden als je zoekt op Google. Een knowledge graph is een extra troef voor je online naambekendheid. Bezoekers vinden snel belangrijke informatie over je onderneing, zoals contactgegevens, zonder dat zij je website moeten bezoeken.Een kaart, het adres en locatie kan je zo ook snel terugvinden. Je vindt er ook links naar sociale profielen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Youtube, enzovoort,....
2. Bezoekers krijgen waardevolle info binnen de zoekresultaten
De inhoud van je website wordt met in het oogspringende visuals die de aandacht trekken in de zoekresultaten gepresenteerd door het gebruik van structured data. Zo kan de inhoud van je website als een rich snippet verschijnen in de SERP’s van Google.
3. Structured data verbetert het doorklikken naar je website
Doordat je website in bijv. rich snippets verschijnt, is de kans groter dat bezoekers van een zoekmachine doorklikken naar je website. Dit is een verbetering van je CTR of click-through-rate.
2. Welke soorten structured data gebruiken zoekmachines?
De volgende structured data kan je terugvinden in de Google zoekmachine (de opsomming ervan geeft Google zelf via deze link). De foto’s hieronder ter illustratie komen uit de documentatie van Google Search Central. Ik ga niet alle voorbeelden opsommen, die vind je terug in Google Search Central, maar 10 van de meest voorkomende en interessante voor jouw website.
1. Artikel
2. Een boek
Meer informatie wat je moet doen om zo’n resultaat te krijgen, vind je via deze link.
3. Broodkruimel (breadcrumb)
De uitleg hoe je jouw cursussen op deze manier in Google krijgt, vind je via deze link.
6. Lokale onderneming
Hoe je jouw lokale onderneming in een aparte box krijgt in Google, ontdek je via deze link.
7. Evenementen
De link hoe je in dergelijk resultaat in Google raakt, staat hier om je er verder in te verdiepen.
8. FAQ
9. Hoe iets doen
Hoe iets te doen is een populaire zoekopdracht. Google speelt hierop in door aparte boxen te tonen hoe je iets kan doen. Hoe je jouw eigen website kan aanpassen zodat je kans maakt om hiermee te ranken in Google, lees je via deze link.
10. Een recept
Hoe je dit kan doen, lees je bij Google Search Central.
3. Hoe kan ik structured data testen?
Er bestaan gelukkig tools waarmee je jouw structured data kan testen. Je kan via dergelijke tool problemen vinden en oplossen over de informatie op je website. Je krijgt zo ook meer inzicht hoe de info van een webpagina in zoekmachines gepresenteerd wordt. Je kan op deze manier de inhoud van je website organiseren en optimaliseren zodat een zoekmachine zoals google weet welke inhoud je kan zien op de SERP’s.
Zoekmachines werken met drie configuraties van gestructureerde data: JSON-LD, Microdata en RDFa.
Klinkt ingewikkeld en is dat ook wel:
- JSON-LD is een script dat overal in de body en header tags van een pagina kan worden geplaatst.
- Microdata is ingebed in de HTML van een website.
- RDFa is een HTML5-extensie die helpt om de informatie van verschillende webpagina’s met elkaar te verbinden.
Dit is maar iets voor de echte specialisten.
Je hebt wel een tool waarmee je jouw structured data kan testen. Gewoon de url invoegen van de pagina die je wilt testen en je krijgt aangereikt wat goed is en waar je kan verbeteren.
Dit is de testtool van Google voor structured data. Je kan ook nog testen of je pagina uitgebreide resultaten ondersteunt met deze tool van Google (rich result test). Dit wil zeggen dat je test of je pagina verder gaat dan gewoon de blauwe link ernaar. Je kan ook een rapport voor uitgebreide resultaten consulteren bij Google.
Google Search Central heeft in een video op Youtube zelf uitleg over structured data en de mythe errond.