ROI is een begrip dat je niet echt tegenkomt bij copywriting, eerder bij marketing.
ROI staat gelijk aan return-on-investment. De opbrengst die je wilt verkrijgen van een investering. Zo is het ook met copywriting: je wilt de tijd die je erin stopt, dat deze opbrengt.
Met ROI wordt berekend hoeveel een marketingcampagne kan kosten om een goede opbrengst te verzekeren.
Wat is de berekening van ROI?
De formule om ROI te berekenen is als volgt:
Inkomsten (sales growth) min de kosten (marketing cost) gedeeld door de kosten (marketing cost) van wat je verkocht hebt.
Deze berekening moet je toepassen als je bijvoorbeeld een facebookadvertentie plaatst. Hoeveel zal je spenderen aan deze advertentie om een bepaald bedrag te kunnen opbrengen?
Bijvoorbeeld, je spendeert 100 euro die 1000 euro opbrengt, dan is je ROI:
1000 - 100/100 = 900%
Er bestaan ook nog ingewikkelder ROI-formules voor marketing. Hubspot heeft een artikel geschreven over ROI en marketing waarin er verschillende formules beschreven zijn afhankelijk van het platform en soort marketing.