On-page SEO is een onderdeel van SEO en verwijst naar de optimalisatie van je website structuur en de inhoud van je website. Alles wat dus op de pagina van je website staat. Dit in tegenstelling tot off-page SEO.
De off-page SEO omvat vooral linkbuilding en de on-page SEO omvat deze twee aspecten: de inhoud of content van je website en de technische kant van je website. Het voordeel van On Page SEO is dat je dit kan controleren, wat je bij off-page SEO niet kan.
Hoe doe je aan on-page SEO?
Voor on-page SEO heb je een brede kennis nodig, omdat het veel aspecten omvat. Je moet zowel begrijpen hoe je teksten kan schrijven die gericht zijn op SEO maar maar waarbij je jouw websitebezoekers niet uit het oog verliest en je moet ook het technische aspect van je website begrijpen.
Waarom is on-page SEO belangrijk?
On-page SEO kan je helpen om hogere rankings te krijgen, een groter publiek te bereiken en meer organisch verkeer te krijgen.
Dit staat ook letterlijk zo in de gids van Google met uitleg hoe de zoekmachine werkt.
Zo kan je in deze gids lezen:
“Vervolgens analyseren onze systemen de content om te beoordelen of deze informatie bevat die relevant kan zijn voor wat je zoekt. Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht. Als deze zoekwoorden op de pagina voorkomen of als ze voorkomen in de titel of hoofdtekst, is het waarschijnlijker dat de informatie relevant is. Onze systemen kijken niet alleen naar zoekwoorden, maar analyseren ook of content op andere manieren relevant is voor een zoekopdracht. We maken gebruik van verzamelde, geanonimiseerde interactiegegevens om te beoordelen of zoekresultaten relevant zijn voor een zoekopdracht.”
Wanneer moet je aan on-page SEO doen?
Sommige SEO-elementen vereisen een eenmalige setup bij het starten van je de website (bijv. de paginastructuur, gebruik van HTTPS, de snelheid van je website optimaliseren,…), andere elementen zijn maar om de zoveel tijd nodig, bijv. je moet rekening houden met SEO telkens je een blogartikel op je website publiceert.
Zelfs als je in de top drie staat in de ranking van Google moet je blijvend rekening houden met je SEO. Daarom dat ik bij de tools die ik gebruik ook pagina’s blijf opvolgen. SEO is een never ending story.
Wie moet rekening houden met on-page SEO?
Iedereen die een online ondernemer, blogger, bezitter van een website of copywriter is, moet rekening houden met SEO. Kort samengevat: iedereen die wilt scoren in Google en andere zoekmachines, moet rekening houden met on page SEO.
Wat zijn nu de belangrijkste on-page SEO-factoren?
Hoe Google exact werkt, weten enkel insiders. Maar websites die voldoen aan bepaalde elementen scoren allemaal hoog in de zoekmachines. De belangrijkste on-page SEO factoren, kan je samenvatten in 12 onderdelen (bron: Backlinko, Mangools):
- Het crawlen van je website: je website moet gecrawld zijn en geïndexeerd door zoekrobots
- De structuur van je website moet duidelijk en logische zijn
- De kwaliteit van uitgaande links naar externe bronnen moet hoog zijn
- De snelheid van je website moet goed zijn: pagina’s moeten snel kunnen laden
- Je website moet mobielvriendelijk zijn en op elke webbrowser goed worden weergegeven
- Je website gebruikt het veilige HTTPS en heeft hiervoor een SSL-certificaat
- Je website heeft gebruiksvriendelijke, eenvoudige URL-adressen
- De inhoud van je website is gericht op de zoekintenties van de websitebezoekers
- Je website gebruikt relevante zoekwoorden of trefwoorden op plaatsen die relevant zijn voor de websitebezoeker.
- De afbeeldingen van je website zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines (alt-text)
- Je teksten zijn goed leesbaar en UX-vriendelijk
- Je website en zijn webpagina’s heeft een goede CTR of Click-Through Rate door de geoptimaliseerde title tag en meta description.
Als je goed wilt scoren in de zoekmachines hou je dus best rekening met deze 12 elementen. Ze zorgen hoe dan ook voor een goede gebruikerservaring voor de bezoekers van je website. En voor waardevolle informatie voor de lezer en daar is het uiteindelijk ook om te doen.
Dit is een artikel uit de kennisbank
In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.
Foto: NisonCo PR and SEO via Unsplash