SEO Copywriting Blogschrijver

Wat is een meta tag description of meta tag beschrijving?

Een meta tag description of meta tag omschrijving (je leest ook meta-omschrijving) zie je terug in de zoekresultaten in Google. 

Wat een meta tag is, lees je hier. Het is de manier om websitebezoekers te vertellen wat ze kunnen vinden op jouw website. Onder de blauwe titel, de URL,  zie je in de zoekresultaten binnen zoekmachines een stukje tekst, de meta tag beschrijving.

Met tag description

Deze meta-beschrijving is een aanvulling op de titel van de pagina en beschrijft de onderliggende pagina. Alle grote zoekmachines zoals GoogleYahoo en Bing nemen bijna altijd de meta description tag 1-op-1 over.

Daarmee heeft deze meta tag beschrijving een directe invloed op je vermelding bij de zoekmachines en dus het klik gedrag of click throughrate (CTR) van surfers.

Hoe lang is een meta tag description of meta tag omschrijving?


De meta-omschrijving mag niet langer zijn dan 164 karakters. Je leest er hier meer over.

Dit is het aantal karakters dat weergegeven wordt in de output, onder de link naar de website.

Is de lengte van de tag groter dan deze waarde, dan wordt de descriptie niet volledig getoond. 

Met een goede omschrijving kun je gebruikers van zoekmachines (zoals Google en Bing) vertellen wat er op jouw website te lezen is. Een goede tekst zorgt voor meer klliks.

Wat moet je vermelden in je meta tag description of meta tag omschrijving?

Het is vooral belangrijk dat je jouw belangrijkste zoekwoord in je beschrijving verwerkt.

Zorg er echter wel voor dat de zinnen nog zeer leesbaar zijn voor bezoekers. De tekst moet helder en duidelijk zijn, het is niet bevorderlijk wanneer algemene zinnen gebruikt worden.

Het liefst ook nog een zin of zinnen die wervend is of zijn: ze moeten ervoor zorgen dat bezoekers een onweerstaanbare drang hebben om door te klikken naar jouw website. Beschrijf er de voordelen van je producten of diensten, de informatie die terug te vinden is op je website en waarvoor men bij jou terecht kan.

Een correcte beschrijving bevat de zoekwoorden die gebruikt zijn bij de optimalisatie van de website. De meest voorkomende zoekwoorden moeten vooraan in de beschrijving staan.

Gebruik niet meer dan 3-4 zoekwoorden in de tag. Hetzelfde woord mag maximaal 7-8 keer voorkomen.De tag moet de inhoud van de pagina beschrijven.

De beschrijving moet ook anders zijn dan de titel tag.

Op welke pagina’s plaats je een meta tag omschrijving?

Het is aan te raden om op elke pagina een unieke meta tag omschrijving mee te geven. Net als een unieke titel en zoekwoorden.

Ze moeten wel verband houden met de pagina. Iedere pagina krijgt dan een eigen unieke set van metatags.

Een bezoeker zal bij een zoekopdracht direct vinden wat hij zoekt en komt ook gelijk op de juiste pagina binnen je website uit.

Het is niet aan te raden om een deel te kopiëren en binnen alle tags te gebruiken van de website.

Hebben meta tag descriptions een invloed op de ranking in zoekmachines?

Sommige websites zeggen van niet, maar geloof me: dit heeft wel degelijk zijn belang voor je ranking.

Maar dan indirect.

Zeker bij zoekmachines die hier op letten zoals bijv. Google. De Metadata heeft echter geen directe invloed op je positie in de zoekmachines, zoekmachines zullen je website niet beter indexeren.

Indirect heeft goede metadata dus wél een invloed op je positie binnen de zoekmachines.

Bijvoorbeeld: stel jouw pagina staat op plaats 5 in de zoekresultaten. Jouw metadata is aantrekkelijker en relevanter dan die van je concurrent, die op plaats 2 staat.

Hierdoor krijg jij op plaats 5 meer klikken dan je concurrent op plaats 2. Zoekmachines gaan jouw pagina belangrijker vinden, je krijgt namelijk meer kliks.

Doordat jouw pagina meer kliks krijgt, zullen zoekmachines je pagina een hogere positie in de zoekresultaten geven.

Wat als je geen meta tag omschrijving op je pagina plaatst?

Wanneer je geen metadata invult, zullen zoekmachines er zelf een creëren op basis van de content op je pagina.

Hierdoor kan de metadata niet altijd het gewenste effect geven. Mijn advies is om de metadata altijd handmatig in te vullen, zodat je zelf invloed hebt op wat een potentiële bezoeker ziet.

Vul je de metadata niet zelf in, loop je een kans mis doordat je de potentiële bezoeker niet aanzet tot een klik. Zoekmachines zullen zelf de pagina screenen en zinnen pakken waarvan zij denken dat deze relevant zijn. Maar dat is niet altijd zo.

Hoe plaats je een meta tag description op je website en hoe controleer je die?

De meta tag description of meta tag omschrijving kan je gemakkelijk op je website plaatsen met de Yoast SEO plugin. In deze plugin kan je bij elke pagina onder de rubriek meta-omschrijving deze invullen.

Yoast SEO plugin

Klik hiervoor op “snippit bewerken”. Je krijgt een groene lijn zolang je binnen het maximum aantal karakters blijft. Eens je erover bent, wordt de lijn oranje.

 Je zorgt er dus best voor dat je binnen de groene lijn blijft. Een alternatief is de all-in-one-SEO plugin, is iets moderner en als je een betalende versie zoekt van een SEO plugin is deze goedkoper dan de Yoast plugin.

Wil je controleren of de meta tag descriptions van je website in orde zijn?

Je kan dit gratis doen  Metatags online. Je kan ook gratis controleren hoe je meta tags eruit zullen zien op verschillende platformen via Metatag.io.

Via een 7 dagen gratis trial kan je dit ook doen  via Sitechecker Pro

Dit is een artikel uit de kennisbank

In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>