Proficiat! Je hebt beslist om te starten met bloggen (zie het blogbericht over waarom moet je starten met bloggen?). Het belangrijkste dat je kan doen: het juiste onderwerp kiezen voor jouw blog. Maar laten we eerst terug gaan naar Hercules.

Het eerste werk van Hercules: de leeuw van Nemea


Hercules krijgt de opdracht om de leeuw van Nemea te doden. Als bewijst moet hij de huid van de leeuw naar de koning brengen. Probleem: de leeuw is onkwetsbaar. Geen enkel wapen kan hem vellen. Als Hercules pijlen afvuurt op de leeuw, haalt dit niet uit. De pijlen vallen gewoon op de grond. Maar Hercules springt na enig nadenken op de leeuw en wurgt de leeuw met zijn blote handen. Alleen heeft hij nog een probleem om de huid van de leeuw te stropen: de huid is namelijk ondoordringbaar. Met de klauwen van de leeuw lukt het uiteindelijk toch om de huid los te maken. Hercules besluit om de huid als harnas te gebruiken en de muil van het dier zet hij op zijn hoofd. Doordat Hercules geslaagd is in zijn opdracht, besluit de koning uit schrik om zijn bedienden de opdrachten te vertellen aan Hercules.

Het zoeken naar het juiste onderwerp om over te bloggen is niet gemakkelijk. Heb je het verkeerde onderwerp, dan vallen jouw blogberichten als pijlen krachteloos op de grond, zoals bij de leeuw van Nemea. Wat je ook op het internet plaatst, welke pijlen je ook afvuurt als het de lezers of de leeuw niet interesseert, is het verloren moeite. Maar eens je het juiste onderwerp gevonden hebt zodat jouw blog of website veel verkeer krijgt en regelmatig bezocht wordt, dan word jouw blog je tweede huid. Je tweede leven, online. Dat deel uitmaakt van je werkelijke leven.

Maar wat zijn nu populaire blogonderwerpen? Hoe kom ik op een goed idee? Waarover kan ik bloggen? Wat als ik niet weet waarover te bloggen? Dit zijn allemaal vragen die je je wellicht stelt.

Zeker als je al blogt, maar jouw blog geen of weinig lezers heeft. Dat is niet omdat jij niet je hart en ziel in je blog hebt gelegd of omdat je onvoldoende werkt.

Neen, de reden is gewoon dat je net als Hercules krachteloos pijlen af hebt gevuurd op de leeuw. Het verkeerde onderwerp dus. Hoeveel pijlen je ook afvuurt, hoe hard je ook werkt aan je blog: je zal de leeuw niet kunnen doden. Dat is nu eenmaal zo.

Maar als je gewoon voor je plezier blogt en je hebt er plezier aan: blijf vooral verder bloggen. Als je blogt om veel lezers te bereiken of om geld te verdienen, is het een andere zaak natuurlijk: dan zal je je blote handen moeten gebruiken om de leeuw te wurgen.

De leeuw van Nemea

Hercules en de leeuw van Nemea - Peter Paul Rubens - KIK/IRPA Brussel


1. Hoe vind je een goed onderwerp om over te bloggen?

Zelfs als je denkt dat je een goed idee hebt waarover je kan bloggen: neem eerst een stap terug vooraleer je begint. Bekijk eerst de mogelijkheden van het onderwerp van jouw blog: is het iets waaraan jij plezier beleeft om over te schrijven? Is het een onderwerp dat lezers kan boeien? Want dat is de muil van de leeuw die Hercules op zijn hoofd plaatst: waarover praten jouw lezers? Wat hen interesseert, daarover blog jij. Een goed onderwerp vinden voor jou en voor je lezers, dat is het allerbelangrijkste aan het bloggen. Maar hoe doe je dat?

Een lijstje. Ik hou van lijstjes, lijstjes zijn ook belangrijk in een blog, daarover later meer (ik moet jullie toch blijven doen lezen, dus bouw ik spanning in):

Maak een lijst met dingen die je interesseren, dingen waarover je gepassioneerd bent. Je hoeft daarom geen expert te zijn, gewoon dingen waarvan je hart sneller gaat slaan. De kans is groot dat je daarover veel te vertellen hebt. Bovendien zal het je motivatie groot zijn, want wat je schrijft komt uit je hart. Het schrijven zal leuk zijn, dat is toch de bedoeling niet? Als jij niet gepassioneerd bent over je blogonderwerp, dan merken je lezers dat. Dan kan je hen ook niet overtuigen om jou te blijven volgen.

Oefening

  • Wat zijn de onderwerpen waarover je kan bloggen? Als je een onderneming bent: wat zijn je producten of diensten waarover je iets kan vertellen?
  • Wat zijn de onderliggende onderwerpen, de deelonderwerpen waarover je kan bloggen? Maak een lijstje?
  • Waarover zou je beter niet bloggen? Tot waar ligt de grens waar je over kan bloggen?
  • Probeer nu enkele onderdelen te tekenen op een mindmap om de structuur van je blog te bepalen.

  • Je hebt je lijst. Voor je start: stel jezelf drie vragen: wat interesseert mij, waar interesseren de lezers zich in en wat is mijn doel dat ik met het bloggen wil bereiken?


    2. Hoe vind ik wat mij interesseert?

    • Kijk naar je werk. Wellicht ben je daar een expert in. Expertise kan je delen. Schrijf er gewoon over (zonder bedrijfsgeheimen te verraden natuurlijk), eventueel vanuit een andere hoek, bijv. humoristische of absurde situaties die je meemaakt.
    • Wat zijn je hobby’s? Mogelijk heb je hier meer kans om iets te vinden wat je passioneert. Hobby’s zijn één van de beste onderwerpen om over te bloggen. Het is ook een opportuniteit om met gelijkgestemden in contact te komen.
    • Persoonlijke ervaringen. Dat kan gaan over reizen die je maakt, musea- of concertbezoeken, een ziekte overwinnen, vermageren, een bedrijf starten. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan erover bloggen, zeg ik altijd. Mensen lezen graag blogs over iets wat ze zelf meemaken of ooit zouden willen doen.
    • Een lokale blog. In het dorp waar ik woon bestaat er zo’n blog waarin al het nieuws van het dorp wordt vermeld. Gaande van verkeerde rijdende vrachtwagens, zwerfvuil, wegenwerken, verenigingsnieuws, overlijdens, huwelijken en geboortes, evenementen, kortom alles wat in een dorp leeft. Je kan ook een toeristische blog beginnen over de plaats waar je woont.
    • De media die je beluistert, leest en bekijkt. Bloggen over de boeken die je leest, de films die je bekijkt of de muziek die je beluistert, is een onderwerp waar veel anderen in geïnteresseerd zijn. Of het is gewoon voor jou een manier om bij te houden wat je allemaal consumeert als mediafanaat. Je kan ook een blog opstarten als fan van een kunstenaar, artiest, sciencefictionfilms, zanger of zangeres, enzovoort. Een manier om andere fans te ontmoeten.
    • De gemeenschap waar je bij hoort. Je bent lid van een vereniging, fanclub, belangengroepering, facebookgroep. Ideaal, nu weet je waarover je eventueel kan bloggen.
    • Bewaar artikelen die je in nieuwsbrieven of op Facebook tegenkomt die jouw interesse trokken. Je kan dit doen door te klikken op de drie puntjes naast een artikel en dan ‘bewaar artikel’ aan te duiden. Maak jezelf lid van groepen op Facebook die te maken hebben met je onderwerp, schrijf je in op nieuwsbrieven zodat je zoveel mogelijk informatie verzamelt en je brein prikkelt om onderwerpen te bedenken waarover je kan bloggen.
    • Ideeën die je tegenkomt kan je verzamelen in Evernote, Roamresearch of noteren in apps op je smartphone zoals Trello, Google Keep of Pocket als het gaat om een website die je later wilt lezen. De ouderwetse manier om altijd een notitieboekje bij de hand te hebben, werkt ook nog altijd. Leg zeker een notitieboekje naast je bed, mijn ervaring is dat de beste ideeën ontstaan als je pas wakker bent.
    • Knip kranten- en tijdschriftenartikelen uit. Een heerlijke ouderwetse manier om inspiratie op te doen. Je kan ze natuurlijk ook fotograferen of inscannen met de app van Microsoft Lens (wat mij betreft de beste scanner momenteel) of via Evernote bewaren.
    • Volg op Pinterest via een bord blogs van anderen die je interesseren en waarover jij wilt schrijven.

    Tip


    Maak een brainstormwand.

    Gebruik deze elke maand, zo kan je je blog blijvend uitbouwen. Verzamel alles wat je gelezen hebt en je interesseert of met je blogonderwerp te maken heeft. Als je liever een virtuele brainstormwand hebt, kan je altijd eentje maken via verschillende tools:

    • Google docs: gewoon opschrijven wat je bezig houdt
    • Ideaboardz: een echte virtuele wand (gratis) die deelbaar is: https://ideaboardz.com
    • Lucidchart: heeft een gratis versie. Je kan tekenen, pijlen trekken en zoveel meer:  https://www.lucidchart.com
    • Miro: https://miro.com.  Je kan afbeeldingen, pdf’s, documenten uploaden. Er is een gratis versie.
    • Gewoon pen en papier: het is mijn ervaring dat gewoon noteren en tekenen vaak meer creativiteit oproept dan online, dus vergeet de ‘old skool’-werkwijze niet. Gebruik eventueel post-its die je op een muur of waarom niet, de koelkast kleeft

    3. Wat interesseert je lezers?

    Je kan starten met wat je zelf interesseert. Maar het meest succesvol word je als je – denk aan de muil op het hoofd van Hercules – schrijft over de onderwerpen waarover mensen praten. Wat willen mensen lezen? Dat is iets anders dan waarover wil ik schrijven?

    Je kan met een aantal elementen rekening houden om een lezer zijn interesse op te wekken of met de blote handen vast te nemen om in de beeldspraak van Hercules te blijven:

    1. Zoek op zoekwoorden of keywords (SEO) 

    Een zoekwoordenonderzoek kan je een idee geven wat er op het internet in België of Nederland populair is. Daarover kan je bloggen en vergroot je de kans dat je mensen aantrekt.

    Hoe doe ik een onderzoek op zoekwoorden of keywords (SEO)?

    Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Ik geef er hier drie. Wil je hier meer uitleg over of beter gezegd wil je zoals Hercules sneller pijlen vinden die de leeuw van Nemea kunnen raken, dan kan je altijd mijn e-book “Er was eens een website die niet werd gevonden op het internet. Tot hij SEO ontdekte” gratis downloaden (binnenkort beschikbaar). De manier om snel op een eenvoudige manier de geheimen ontdekken hoe jouw website gemakkelijker gevonden wordt. Het feit dat jij hier op mijn website bent aanbelandt, bewijst dat je kan gevonden worden op Google, zelfs al is het eventueel via een omweg.

    Eerst de meest gemakkelijkste manier:

    1. Google

    Als je tijdens je onderzoek advertenties op Google tegenkomt, dan weet je dat het een onderwerp is waar er vraag naar is. 

    Tik in de zoekbalk van Google de woorden in die te maken hebben met het onderwerp waarover je wilt bloggen. Kijk naar de websites die verschijnen, maar vooral ook de suggesties die Google geeft bij het intikken

    Laat mij dit illustreren met een voorbeeld. Stel ik wil mijn coronakilo's verliezen en wil vermageren. Dan kan je kijken welke zoektermen mensen allemaal intikken in Google rond dit onderwerp.

    Google SEO voorbeeld opzoeking

    Google SEO voorbeeld opzoeking


    Als je 'hoe kan ik vermageren' intikt, dan zie je welke vragen mensen allemaal in Google intikken om te zoeken. Dus als je een tekst maakt voor je website die een antwoord biedt op deze vragen, dan is de kans groot dat je kan verschijnen in de zoekresultaten van Google. Maar er is meer. Je kan ook onderaan de pagina als jouw zoekresultaten verschenen zijn, kijken welke andere zoekopdrachten mogelijk zijn. Google heeft een aantal suggesties: dit ziet er zo uit:

    Google SEO suggesties

    Google SEO suggesties

    Je kan dus ook beslissen om een tekst of blogbericht te maken over hoe vermageren aan de buik, snel vermageren in 1 week, enzovoort... Dit zijn overigens ook goede ideeën om een titel te maken voor een blogbericht. Let wel niet op de vermeldingen onder de alternatieve zoekopdrachten, bijv. 10/maand. Dit komt omdat ik geregisteerd ben bij een andere zoektool, die ook gratis is: Ubersuggest, waarover later meer. 

    Ik heb eens net als Hercules zou doen de zoekopdracht 'hoe dood ik een onkwetsbare leeuw?' ingetikt (voor alle duidelijkheid: ik ben wel een dierenvriend) en dan krijg je onderaan bij de suggesties onder andere volgende suggesties: 'de 12 werken van Hercules', 'de vrouwen van Hercules', 'de leeuw van Nemea'. Google weet dus dat het doden van een onkwetsbare leeuw eigenlijk enkel maar te maken kan hebben met de 12 werken van Hercules. Google kent dus zijn mythologie. 


    2. Google Trends

    Je weet nu welke vragen en zoekopdrachten er gebeuren, maar de vraag is of dit iets is wat op dit moment populair is op het internet. In Google Trends kan je opzoeken welke zoekwoorden of keywords trending zijn. Schrijven over iets dat trendy is, kan je niet echt een slecht idee noemen. Wat in stijgende lijn is, die trend moet je volgen.

    In Google Trends kan je zien of mensen werkelijk zoeken op het onderwerp dat je in gedachten hebt en of dit onderwerp zich in een stijgende of dalende lijn bevindt. Het enige wat je moet doen is de belangrijkste woorden voor je onderwerp oplijsten, naar Google Trends gaan en ze daar intikken. Simpel, niet?

    Laat ik terug keren naar ons idee om te schrijven rond het vermageren om coronakilo's te verliezen. Is vermageren een trending zoekopdracht in Google Trends?

    Google Trends SEO

    Google Trends SEO


    De trend is duidelijk, ik geef eventjes de cijfers: er wordt per week 77 keer gezocht op vermageren in België op het moment van dit blogbericht. Deze cijfers zijn wel relatief: het hoogste aantal zoekopdrachten is altijd 100. Lees voor meer informatie hierover mijn blogbericht Hoe Google Trends gebruiken om inspiratie op te doen. Het valt overigens op dat vooral na het begin van het nieuwe jaar het aantal zoekopdrachten is gestegen, in oktober 2021 bijvoorbeeld waren er bijvoorbeeld 47 zoekopdrachten per week. Oef, ik ben niet de enige die coronakilo's kwijt wil. Maar laten we nog eens naar een andere zoektool kijken om het juiste blogonderwerp te kunnen vangen, net als Hercules.

    3. KWFinder

    Mijn favoriete zoektool: KWFinder van Mangools. Je kan gedurende 10 dagen een gratis proefperiode proberen. Tijd genoeg om jouw onderzoek te doen voor de zoekwoorden die je wilt. Want KWFinder biedt veel mogelijkheden, zoals je zal zien rond ons vermageringsproject:

    KWFinder SEO related keywords

    KWFinder SEO related keywords


    Vermageren wordt maar liefst 5000 keer per maand opgezocht en heeft met een score van 20/100 (groen label) een gemakkelijke moeilijkheidsgraad. Dit wil zeggen dat dit keyword mogelijkheden biedt om hoger te ranken in Google. 'Snel vermageren' scoort ook hoog (970), maar heeft een grotere moeilijkheidsgraad (33/100 - geel label). Dan biedt 'snel vermageren in korte tijd' meer mogelijkheden: 29/100 en nog een groen label. Terwijl snel vermageren in korte tijd gewoon een tautologie is (zie de uitleg hierover op taaladvies) of twee keer hetzelfde zeggen in dezelfde zin. 

    Je kan in KWFinder ook je zoekwoord of keyword laten vervolledigen met andere mogelijkheden. Hieronder een beeld zodat je ziet wat dit is:

    KWFinder SEO autocomplete

    KWFinder SEO autocomplete


    Je ziet dat KWFinder ook suggesties van alternatieve zoekwoorden doet: vermageren aan de buik, vermageren aan de benen, vermageren app, vermageren aan de billen, vermageren alcohol, enzovoort.... Maar het stopt nog niet: er worden ook vragen voorgesteld. Hieronder vind je een voorbeeld: 

    KWFinder SEO questions

    KWFinder SEO questions

    Deze vragen kunnen inspiratie bieden voor onderwerpen op je blog. Je ziet dat hoe vermageren aan buik beter scoort (60) maar moeilijker is  (30/100 - geel label) dan bijvoorbeeld hoe vermageren zonder te sporten (10).

    Je kan via KWFinder zo door allerlei  zoekwoorden of keywords in te tikken zien wat veel gezocht wordt, welke alternatieven er zijn en welke vragen gesteld worden. 

    Dit waren mijn drie tips om een onderwerp voor je blog te zoeken, maar kom, omdat ik in een goed bui ben, zal ik nog een vierde tip geven. Wil je er nog meer? Dan kan je het blogartikel hoe maak ik een lijst met zoekwoorden voor SEO zodat ik de gedachten van mijn klanten kan lezen? Je kan ook de lijst met gratis SEO Chrome-extensies raadplegen uit mijn toolbox.

    Ontvang  regelmatig (maar niet te veel) gratis unieke tips uit de wondere wereld van het bloggen (Blogtopia) en schrijven (Schrijftopia)


    4. Ubersuggest

    Omdat ik Ubersuggest al had vermeld, kan ik het niet laten om deze gratis tool ook te vermelden. Je kan maximaal 3 zoekwoorden per dag zoeken. Slechts bij een betalend plan heb je al alle mogelijkheden die Ubersuggest te bieden heeft. Je kan er wel levenslange abonnementen krijgen, voor een individu al voor een prijs van 290 euro per jaar.  Hieronder het beeld voor het woord 'vermageren', waarbij de mobiele zoekopdrachten hoger liggen dan de zoekopdrachten op desktop. 

    Ubersuggest SEO keyword overview

    Ubersuggest SEO keyword overview


    Je krijgt in Ubersuggest ook de mogelijkheid om ideeën voor keywords of zoekwoorden te vinden. Hieronder zie je een voorbeeld: vermageren buik, vermageren tips, vermageren zonder dieet zijn toppers. Zeker die laatste interesseert mij zelfs persoonlijk! 

    Ubersuggest SEO Keyword ideas

    Ubersuggest SEO Keyword ideas


    De laatste praktische mogelijkheid in Ubersuggest zijn suggesties van 'content ideas' of ideeën voor de inhoud van je blog of website. Je kan zien hoeveel keywords gebruikt worden, welke en of er backlinks (links van andere websites naar deze website) er zijn. Zo lijkt 11 planten die je helpen vermageren, blijkbaar een topper met 30 bezoeken. Maar op Facebook is een artikel met de titel 'Belgische bieren zijn goed voor wie wil vermageren' een topper met maar liefst 14.420 views. 

    Ubersuggest SEO content ideas

    Ubersuggest SEO content ideas

    Ontvang  regelmatig (maar niet te veel) gratis unieke tips uit de wondere wereld van het bloggen (Blogtopia) en schrijven (Schrijftopia)

    2. Bekijk je doelgroep

    Weet welk type lezer je probeert op je blog te krijgen. Hoe meer je de noden van je doelgroep begrijpt, hoe groter de kans dat je blog goed zal scoren. Maak een lijstje met de dingen waarvan je denkt dat je doelgroep wakker van ligt. 

    3. Kijk naar andere populaire blogs

    Wat al populair is, kan ook bij jou goed scoren. Denk niet dat jouw inspanningen nutteloos zullen zijn omdat andere bestaande blogs al veel aantrekkingskracht hebben. Er is plaats genoeg voor iedereen. Als je naar andere blogs kijkt, hou dan een aantal dingen in het oog: hebben ze veel fans op Facebook, worden ze veel gevolgd op Twitter, zijn er veel boeken te koop over het onderwerp waarover wordt geblogd?

    4. Bekijk facebookgroepen

    Groepen die veel volgers hebben, gaan over onderwerpen die mensen interesseren en dat is altijd een goed teken.

    Je denkt misschien dat je een onderwerp moet zoeken dat nog niet bestaat, maar dat is niet waar: waarom is er niemand die blogt over dat onderwerp? Omdat er nog niemand opgekomen is of omdat er niemand in geïnteresseerd is? Het absurde is dat hoe meer concurrentie er is, hoe groter de kans dat om zelf ook succes te krijgen in die niche. Zeker als je iets unieks doet wat jouw concurrentie niet doet.


    Facebookgroepen

    facebookgroepen

    3. Vind je niche


    Je leest het vaak als advies: vind je niche om over te bloggen, maar wat is een niche? Een niche betekent gewoon een bepaald onderwerp voor je blog. Jouw blog moet exact gaan over het onderwerp dat je gekozen hebt. Het heeft geen nut, is zelfs negatief te noemen voor het effect voor je blog, als je de ene keer blogt over eten, dan weer over bankzaken of over welk elektrisch toestel je zou moeten aankopen. Als het onderwerp waarover je blogt te breed is, dan heb je minder kans om goed te scoren. Wil je succes hebben, kan je beter één onderwerp volledig uitspitten en daar dieper op ingaan. Een populair onderwerp dus. Waar je creatief probeert mee om te gaan zodat je de aandacht van lezers krijgt.


    4. Wat zijn de doelen die jij wilt bereiken met te bloggen?


    Deze vraag staat hier als laatste, maar eigenlijk zou ze beter als eerste staan. Net als Hercules moet je je afvragen wat je wilt bereiken met je acties vooraleer je begint: wat wil je bijdragen, van welke betekenis wil je zijn voor anderen en wat wil je ermee bereiken of verdienen?

    Als je voor je eigen plezier blogt omdat je het leuk vindt om je gedachten te delen met anderen, dan is dat goed. Blijf dat vooral doen. Maar als je iets wilt verdienen door te bloggen, zelfs al is het maar dat jouw producten of diensten meer bekend zouden worden, dan denk je best goed na over het onderwerp waarover je wilt bloggen. Met welk onderwerp kan je veel publiek bereiken? Wat zorgt ervoor dat je website veel bekeken wordt? Wat trekt mensen of ondernemingen aan?

    Oefening


    Maak een lijst welke doelen je wilt bereiken met je website of blog?

    Waar wil je staan over een jaar, vijf jaar?

    Schrijf deze doelen op en hang ze ergens waar je ze vaak kan zien. Niets is motiverender om te blijven bloggen en schrijven.

    5. Kan ik geld verdienen met het onderwerp dat ik gekozen heb, met mijn niche?

    Een belangrijke vraag. Want er zijn zoveel manieren om geld te verdienen met bloggen, dat je dit zeker moet overwegen. Hoe meer inkomsten je kan verdienen met verschillende activiteiten, hoe beter. Zodra je een publiek hebt, is het mogelijk om geld te verdienen. Als je twijfelt tussen verschillende onderwerpen, neem dan het onderwerp waar je het meest geld kan verdienen. Kijk hiervoor naar, jawel, de concurrentie wat zij doen om geld te verdienen met hun blog.

    Over het algemeen zijn er drie manieren die je het meeste tegenkomt en die jij ook kan toepassen:

    • Je ziet advertenties of banners voor producten op hun website
    • Ze schrijven over producten met links naar websites waar mensen deze kan kopen, dit heet affiliatemarketing
    • Ze verkopen hun eigen product, gaande van e-books, cursussen of workshops, diensten of andere producten.

    Dit zijn allemaal dingen die je ook kan doen!


    Nu je al deze stappen doorlopen hebt, ben ik zeker dat er ergens in je hoofd een stemmetje is dat ideeën begint te spuien. Het stemmetje in je hoofd dat het allemaal veel werk is, dat je er nooit iets zal aan hebben, dat het geen nut heeft, dat je geen tijd hebt, enzovoort… negeer dat maar, geloof me.

    Dood de leeuw van Nemea, neem jouw blog als nieuwe huid en wordt net als Hercules krachtig en onkwetsbaar door de expert te zijn in jouw niche. Het kan de beste beslissing zijn die je in je leven ooit gemaakt hebt, geloof me. Jij kan dit!

    "I will face the world, fearless, proud, and strong…I can go the distance.” — Hercules


    Woorden zijn belangrijk

    Workshop:

    Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

    Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil? 

    Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

    Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor mijn workshop 'Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?''

    Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken? 

    Lees gratis unieke tips van Blogschrijver over bloggen en schrijven. 

    Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest? Dit is de ideale tijd om bij te leren. O ja, wil je in zijn voetsporen treden als je terug mag reizen, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

    Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven

    met unieke, gratis tips van Blogschrijver!

    Zoals Isaac Newton zou doen.

    >
    Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial