Om het begrip exit rate volledig te begrijpen is het belangrijk dat je het onderscheid kent tussen exit rate en bounce rate.
Exit rate is het percentage mensen dat weggaat op elke willekeurige pagina. Dit is meestal de laatste pagina van je website. Een ander woord hiervoor is het uitstappercentage.
Vooral bij een checkout of betalingsprocedure van een website is de exit rate een interessant element om te analyseren. Bounce rate gaat alleen over websitebezoekers die je site verlaten zonder enige handeling of interactie. Die dus maar op één pagina blijven, terwijl exit rate normaal gaat over meerdere pagina's die bezocht zijn door websitebezoekers.
Waarom is het uitstappercentage of de exit rate belangrijk?
Hiermee kan je kijken of al je pagina's goed presteren. Als bijvoorbeeld blijkt dat bezoekers je betaalpagina snel verlaten zonder iets te kopen, dan is er misschien een probleem met de duidelijkheid van de betaalpagina of het vertrouwen die de betaalpagina al dan niet opwekt.
Hoe kan ik weten welke exit rate mijn website heeft?
Hoe kan je een exit rate verbeteren?
Stel jezelf de vraag: wat is de oorzaak en vraag jezelf dan af hoe je het kan verbeteren. Je kan een exit rate over verschillende manieren verbeteren:
- check de snelheid of de laadtijd van de pagina die vaak verlaten wordt: duurt dit te lang (je kan dit gratis checken via Pagespeed Insights, Pingdom of GTMetrix).
- verwijder alles wat storend kan zijn voor je websitebezoekers, bijv. Pop-ups.
- verwijder broken links, dus alle links die niet meer werken.
- zorg voor een gebruiksvriendelijke navigatiestructuur en werk met tussenkoppen.