Een domeinnaam is je digitaal adres op het internet.
Het is de URL die je intikt in een zoekbalk.
Het internet werkt via IP-adressen. Elke website (en computer) heeft een eigen uniek IP-adres waarmee het kan gevonden worden.
Een IP-adres kan je vergelijken met een postadres en ziet er zo uit: 37.451.73.19
Maar dat is moeilijk voor iedereen om te onthouden, dus werkt het internet met domeinnamen.
Een domeinnaam is dus een soort naamplaatje dat aan het IP-adres wordt gekoppeld zodat je website gemakkelijk te vinden is. Niet enkel voor websitebezoekers, maar ook voor zoekmachines zoals Google en Bing.
Internationaal wordt deze toekenning beheerd door de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN).
Daarom is het nodig dat je een domeinnaam registreert via een abonnement. Via een registrar en/of provider kan je een domeinnaam kopen, daar lees je verder meer over.
Voor 2012 was het overigens belachelijk gemakkelijk om hoog te ranken in een zoekmachine zoals Google: als je domeinnaam leek op wat websitebezoekers zochten, dan kwam je al hoog in de resultaten, ongeacht de inhoud van je website. Bijvoorbeeld: www.bloemenzaakinbrugge.be. Dat veranderde doordat Google in 2012 zijn algoritme veranderde door de update ‘Exact Match Domain’ waardoor je geen voordeel meer kreeg door gewoon de juiste domeinnaam te kiezen. Nu kan je perfect hoog ranken als je domeinnaam niets te maken heeft met het onderwerp van je website.
Een exact passende domeinnaam kan wel nog nuttig zijn voor een aparte website met specifiek getargete content over een bepaald onderwerp.
Waaruit moet een domeinnaam bestaan?
Eerst heb je het voorvoegsel of prefix: www., https://, http://.
Dan volgt je bedrijfsnaam.
Dit wordt ook wel het second-level domein genoemd.
Bron afbeelding: FOD Economie
Dit deel bestaat uit letters en cijfers.
Gebruik geen streepje in je domeinnaam, zoals je soms ziet. Dit komt wel voor bij je subfolder, bijv. www.blogschrijver.be/diensten-copywriting, maar niet in je hoofddomeinnaam. Gebruik ook geen underscores, want Google herkent dit niet: witte-sneakers wordt door de zoekmachine gezien als witte sneakers, maar witte_sneakers wordt beoordeeld als wittesneakers wat een onbestaand woord is.
Zowel hoofdletters als kleine letters zijn in theorie mogelijk, maar aangeraden wordt om alles in kleine letters te plaatsen omdat iedereen dat gewoon is.
Het gebruiken van een zoekwoord waarop je wilt gevonden worden in je domeinnaam of URL heeft wel een impact voor SEO.
Een domeinnaam eindigt altijd op een extensie (top-level domein), zoals bijv. .be, .nl., .eu, .com, .biz, .org, .co, enzovoort. Lees in dit blogartikel kies je blognaam op mijn andere website Blogtopia meer over extensies.
Bij voorkeur kies je een extensie van je land, dus .be of .nl. In België waren er in 2020 1.697.360 websites met extensies .be, terwijl er maar 6.570 websites .vlaanderen en 8.388 .brussels gebruiken als extensie bij de domeinnaam. Belgen zweren vooral bij .be domeinnamen (56,75 %). Als tweede keuze volgen de domeinnamen eindigend op .com (16,24 %). De domeinnamen met .eu zijn derde met 7,02 %. De domeinnamen eindigend op “.brussels” en “.vlaanderen” vertegenwoordigen slechts een gering deel van de domeinnamen (bron: FOD Economie).
Je kan ook kiezen voor .com, .eu, .org of .net: dit zijn generieke extensies.
Naargelang je onderneming kan je een keuze maken voor andere extensies:
- voor een reisblog: .travel, .tours, .voyage, .world, .international
- voor een foto- en videoblog: .photos, .art, .studio, .video
- voor een gezondheid en welnessblog: .fitness, .fit, .couch
- voor een modeblog: .fashion
- voor een blog over je belevenissen: .family
- voor een blog over evenementen: .events, .buzz
- voor een blog over zaken of financiën: .biz, .team, .top, .company, .business
- voor een blog over games: .game
- voor een mannenblog: .men
- voor een blog over een vereniging, gemeensschap: .community
- voor een blog over cursussen en delen van kennis: .academy
- voor een shopblog: .shop, .fashion, .gratis, .store
De volledige lijst van bestaande extensies kan je consulteren bij the Internet Assigned Numbers Authority (IANA).
Soms zie je ook url's met een UTM-code die gebruikt wordt door marketeers om websiteverkeer te analyseren.
Is het aan te raden om een andere extensie te nemen?
Met een extensie die verwijst naar een land, weten je potentiële klanten onmiddellijk in welk land je onderneming gehuisvest is, wat minder het geval is met bijv. een .com extensie. Dit wekt vertrouwen. Richt je onderneming zich vooral op Brussel, kan je bijv. overwegen om .brussels nemen als extensie.
Bovendien moet je er rekening mee houden dat zoekmachines kijken naar het IP-adres van je server: als je dus .be als extensie hebt, dan weten ze dat jouw onderneming zich in België bevindt. Het kan dus je SEO beïnvloeden op lokaal vlak.
Hou er rekening mee dat een andere extensie je potentiële klanten in de war kan brengen als zij het adres van je website moeten intikken, want de meeste mensen zijn niet vertrouwd met andere extensies. Het is ook moeilijker om te onthouden.
Maar Alphabet, de holdingcompany boven Google gebruikt https://abc.xyz/ als domeinnaam om maar te zeggen dat je origineel kan zijn (tenminste als je genoeg budget hebt om te betalen om goed te ranken).
Hoe lang moet een domeinnaam zijn?
Er zijn geen echte regels over de ideale lengte van een domeinnaam. Over het algemeen wordt uitgegaan van een lengte tussen de 14 tot 16 karakters als maximum omdat dergelijke domeinnamen gemakkelijk te onthouden zijn in vergelijking met langere domeinnamen. Een kort domeinnaam laat ook minder ruimte voor fouten en verkeerde spelling.
Lange domeinnamen zijn ook moeilijker om te passen in Google Ads, waar je maximaal 20 karakters kan hebben.
Wat is een subdomein?
Een subdomein is een uitbreiding van je gewone domeinnaam, bijv. faq.blogschrijver.be of mijn.blogschrijver.be of shop.blogschrijver.be. Een gekende subdomeinnaam is maps.google.com.
Een subdomein wordt gekozen door een bedrijf om meerdere websites onder een domeinnaam te kunnen beheren. Een subdomein is dus eigenlijk een aparte website. Dat gebeurt bijv. als je websites hebt in meerdere talen, bijv. nl.blogschrijver.be, fr.blogschrijver.be.
Waarom een subdomein gebruiken?
Er zijn verschillende redenen waarom je een subdomein zou gebruiken:
- Vaak wordt dit ook gebruikt om verschillende productcategorieën aan te duiden in eenzelfde website. Zo heb je bij Google docs.google.com, play.google.com, maps.google.com.
- Je website is in verschillende talen beschikbaar, bijv. fr.domeinnaam.be, nl.domeinnaam.be,...
- Je mobiele versie van je website kan anders zijn dan de desktopversie, bijv. m.domeinnaam.be
- Voor logins kan je een andere domeinnaam gebruiken waarop alle klantenportalen te vinden zijn., bijv. login.domeinnaam.be
- Een marketingcampagne kan ertoe leiden dat je een volledig andere website wilt in een andere stijl en dat je gewoon voor een actie een aparte website maakt, bijv. actie.domeinnaam.be
Wat is het verschil tussen een subdomein en een subfolder?
Een subdomein staat vooraan in je domeinnaam, zoals je al gemerkt hebt. Een subfolder komt achteraan bij je domeinnaam erbij.
Een subfolder is hetzelfde als een subdirectory en maakt integraal deel uit van je website. Het is een apart mapje in je website, terwijl een subdomein als een aparte website wordt beschouwd. Telkens je een pagina, blogbericht of categorie maakt, maak je een aparte map in je website, dus een subfolder.
Een voorbeeld om het verschil te verduidelijken:
- subdomein: shop.domeinnaam.be
- subfolder: domeinnaam.be/shop
Wat is beter voor SEO: een subdomein of een subfolder?
Google zou zelf geen voorkeur hebben voor een subdomein of een subfolder. Zolang Google je subdomein tenminste apart gecrawled en geïndexeerd heeft.
Wat wel belangrijk is om te weten is dat Google een subdomein als een aparte website ziet. Als je wilt hebben dat je hoofdwebsite voordeel heeft van de teksten die op het subdomein staan, dan zal dat niet lukken. Ook je subdomein heeft geen enkel voordeel van de hoofdwebsite. Als iemand surft naar www.domeinnaam.be/shop, dan wordt deze persoon beschouwt als een bezoeker van www.domeinnaam.be, maar als iemand naar shop.domeinnaam.be surft, dan is dat geen bezoeker voor www.domeinnaam.be. Dus heeft deze laatste bezoeker geen invloed op de ranking van de hoofdwebsite in een zoekmachine.
In een video op Google Search Central op Youtube geeft Google zelf een antwoord en zelfs nog enkele tips:
Conclusie is dat je content die je belangrijk vindt gewoon onderbrengt in een subfolder van je hoofdwebsite. Zo zal je hoofdwebsite genieten van een hogere rangschikking in Google door deze extra content.
Waar kan je een domeinnaam kopen?
Eerst moet je kijken of een domeinnaam nog niet bezet is. Is die al bezet, dan zoek je aan andere domeinnaam of neem je een andere extensie. Of je kan overwegen om de domeinnaam over te kopen, maar dat kan veel geld kosten.
Of een domeinnaam al bezet is, kan je voor Belgische extensies (.be, .vlaanderen, .brussels) bekijken op DNS Belgium. Je kan daar ook nog doorklikken naar registrars waar je een domeinnaam kan registreren. Op DNS Belgium kan je ook domeinnamen verhuizen van registrar.
De prijzen voor een domeinnaam verschillen nogal. Zelf registreer ik altijd mijn domeinnamen bij Vimexx.be omdat zij een goede, goedkope registrar en hostingprovider zijn met een uitstekende service (nee, ik word niet betaald om dit hier te plaatsen).
Om een domeinnaam te kopen, moet je de naam van je onderneming, een contactpersoon, adres en e-mailadres opgeven. Zeker je mailadres is belangrijk want dat dient voor de communicatie. Na de registratie van je domeinnaam kan je bijna onmiddellijk beginnen met het bouwen van je website.
Heb je een domeinnaam na een tijdje niet meer nodig, dan wordt die nog een tijdje in quarantaine geplaatst zodat je die eventueel terug kan activeren.
Waar kan je een domeinnaam verkopen?
Een domeinnaam kan je ook altijd verkopen.
Er bestaan verschillende websites die een marktplaats zijn voor domeinnamen met bijhorende websites. Al deze websites hebben andere voorwaarden, dus bekijk dit vooraf.
Op volgende websites kan je dus je domeinnaam verkopen: Flippa, Sedo, Afternic en Brandbucket.
Als je jouw website wilt verkopen, kan je kijken op Namebio voor welke zoekwoorden al websites werden verkocht en hoeveel dit opbracht en waneer deze verkocht werden. Wil je weten hoeveel jouw domeinnaam en website waard is? Check dan estibot.com.
Als je zelf een domeinnaam wilt kopen of ooit zelf je domeinnaam wilt verkopen, kan je opzoeken of je registreren op whois van ICANN. Daar kan je domeinnamen vinden die beschikbaar zijn voor verkoop.
Dit is een artikel uit de kennisbank
In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.