Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, dienst, campagne of onderneming zich op richt.
De mensen die deel uitmaken van de doelgroep hebben bepaalde karakteristieke kenmerken die ze delen. Bijv. een website die gericht is op kattenbezitter, op jongeren, op mantelzorgers, huisvrouwen, hoger opgeleiden,… als doelgroep.
Een doelgroep is vooral belangrijk voor marketingdoeleinden. De doelgroep bepaalt ook het imago van een website. De boodschap en het design van de website moeten afgestemd zijn op de doelgroep. Ook de tone of voice van de website zal verschillen volgens de doelgroep.
Tenslotte bepaalt de doelgroep welke kanalen worden gebruikt. Wie veel mensen wilt bereiken zal op verschillende fora reclameboodschappen gebruiken, bijv. sociale media, radio en televisie.
Maar een onderneming in een nichemarkt zal misschien alleen Pinterest gebruiken voor zijn marketing. Of gewoon alles zetten op goede SEO copywriting om via de zoekmachines zijn doelpubliek te bereiken.
Dit is een artikel uit de kennisbank
In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.