SEO Copywriting Blogschrijver

Wat is CTR?

CTR of Click Through Rate is de verhouding of ratio tussen het aantal mensen die een advertentie, mail of website zien en het aantal mensen dat doorklikt naar een website of andere pagina. Een andere benaming is Click Through Ratio. Of in het Nederlands doorklikpercentage. 

Meestal wordt deze marketingterm gebruikt bij advertenties. 

CTR wordt als maatstaf genomen om te meten hoe succesvol een advertentie, een mail of een website is. Het is een manier om het succes van een marketingcampgne te berekenen.

Hoe wordt de CTR berekend?

Er bestaat een gemakkelijke formulue om de CTR te berekenen:

CTR = aantal kliks gedeeld door het aantal vertoningen X 100%.

Bij  emailmarketing is de formule om de CTR te berekenen de volgende: het aantal kliks op een link in je mail gedeeld door het aantal verzonden mails min de bounce rate x 100%. 

Een voorbeeld: een pagina wordt 500 keer gelezen en een link wordt 25 keer aangeklikt. Dit betekent een CTR van 5%.

Waarom is CTR belangrijk?

Er zijn verschillende redenen waarom CTR belangrijk is: 

  • Google houdt er rekening mee voor het bepalen van je positie in de SERP, wat logisch is, want hoe meer er geklikt wordt door een bezoeker, hoe beter de website wel moet zijn.
  • Ook voor advertenties wordt er gekeken naar CTR om te bepalen hoeveel keer je advertentie zal getoond worden. Hoe hoger de CTR, hoe interessanter de advertentie is.
  • Door CTR kan je zelf analyseren hoe succesvol je advertentie, website of nieuwsbrief is. Zo kan je bijv. bepalen of je landingspagina kans maakt om resultaten of ROI op te leveren.


Wat is een succesvolle CTR?

Het zal je misschien verwonderen maar een CTR is meestal laag, soms zeer laag. Denk maar zelf eens na hoeveel keer je zelf doorklikt op het internet op alles wat je ziet. 

Het getal verschilt of het gaat om advertenties, websites of nieuwsbrieven.

1. Advertenties

Je leest vaak op websites dat bij advertenties 2% een succesvollge CTR is, maar dat is een inschatting.

Het hangt ervan af in welke sector je zit.

Er is ook een verschil tussen Google ads en Facebook ads.

1.1. Google Ads

Wordstream heeft onderzocht wat een succesvolle CTR is voor Google advertenties in verschillende sectoren:

CTR Google adwords
Facebook ads CTR

2. Websites

Uit een studie van Backlinko blijkt dat de nummer 1 positie in de zoekresultaten of SERP van Google 27,6 % van de kliks krijgt. De nummer 1 heeft 10 keer meer kans om een klik te krijgen dan de nummer 10. De rest van de top 10 posities in de SERP of zoekresultatenpagina krijgen een CTR als volgt:

Backlinko CTR SEO

Zo zie je dat SEO toch wel belangrijk is.

3. Nieuwsbrieven 

Bij nieuwsbrieven ligt een goede CTR anders volgens dit artikel en infographic van Linkedin.

Ook bij een nieuwsbrief hangt het af van de sector waarin je werkt hoe groot een CTR is om goed te zijn.  

CTR nieuwsbrieven
CTR nieuwsbrieven

Wat kan je doen als je CTR laag is?

Als je CTR op je website laag is, dan is het misschien tijd dat je meer aandacht besteedt aan de SEO of zoekoptimalisatie van je website. Goede teksten, goede beschrijvingen in je metatitels, een goede metadescription, aantrekkelijke titels, een betere call-to-action, er zijn veel dingen die je kan doen om te schaven aan je CTR.

Ook bij nieuwsbrieven is het een kwestie van schaven aan de titel van je nieuwsbrief, je teksten, je call-to-action, design. Inspiratie kan je misschien vinden in dit blogartikel.


Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>