Een CTA of call to action wordt vaak gebruikt in copywriting en marketing. Het betekent dat je jouw potentiële klanten vraagt (call betekent oproep) om iets te doen, om actie te ondernemen (action wil zeggen actie) (bron: Wikipedia). Je probeert de websitebezoeker te overtuigen om iets te doen.
Daarvoor gebruik je buttons of knoppen op je website. Of je kan ook met een hyperlink een CTA aanduiden. Met je call to action probeer je de aandacht te trekken, dus meestal wordt er een opvallende knop gebruikt.
Vraag jezelf af wat je wilt dat je websitebezoekers doen. Analyseer je websitebezoekers werkelijk willen, gebruik taal die met hen resoneert, biedt waarde, zodat ze jouw product of dienst willen kopen.
Je CTA maakt volledig deel uit van de content van je webpagina.
Een call to action balanceert tussen het wegklikken (je bounce rate) of het converteren door te klikken.
Wat zijn voorbeelden van een call to action?
Het is belangrijk dat je call to action een korte zin is. Er staat in je call to action ook meer informatie wat je websitebezoeker moet doen, bijv. vraag, schrijf in, start, lees, …, waarbij je ook vermeld wat je bezoeker zal krijgen: offerte, aankoop, informatie, nieuwsbrief, enzovoort…
Enkele voorbeelden van CTA’s zijn:
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief
Word nu lid van onze community
Vraag nu een offerte aan
Vraag meer informatie over onze service
Lees meer over ons product
Volgens Unbounce moet je 2 vragen stellen om een goede CTA te maken:
Wat is de motivatie van mijn potentiële klant om op deze knop te klikken?
Wat gaat mijn potentiële klant krijgen als hij/zij op deze knop klikt?
De antwoorden op deze vragen moeten de basis vormen van de tekst voor je call to action.
Waar plaats je een call to action?
Een call to action plaats je op elke pagina waar je websitebezoeker op terechtkomt.
Dus:
je homepage
bij elk blogartikel voorzie je een call to action, bijv. in de zijbalk, in je blogartikel of op een banner bovenaan of onderaan
op een bedankpagina
op een landingspagina
op een productpagina
in een nieuwsbrief of bij je e-mailmarketing
Waar moet je op letten om een goede call to action te maken?
Als je wilt hebben dat je veel conversies hebt, dan moet je call to action opvallen.
Dit kun je op verschillende manieren doen:
1. Design en kleur van call to action
Zorg voor een opvallende kleur voor je CTA. Zodat je websitebezoekers onmiddellijk zien waar ze moeten op klikken. Dit illustreer ik door enkele voorbeelden zodat je weet wat ik bedoel.
De homepage van Semrush met een oranje CTA-knop 'start now' die opvalt:
De homepage van Ahrefs met een oranje CTA-knop die opvalt:
De homepage van Google Search Console met een blauwe CTA-knop ‘nu starten’ die opvalt:
Zorg ervoor dat je CTA ook opvalt door de plaats op je website. Plaats je call to action zeker above the fold. Uit onderzoek blijkt ook dat websitebezoekers sneller op een knop of hyperlink klikken die rechts staat dan als die links staat. Dit komt door de theorie van het Gutenberg diagram. Uitleg over het Gutenberg diagram kan je bekijken in onderstaande korte video, deze gaat wel over verpakking, maar hetzelfde geldt voor digitale content en websites.
Yoast Seo legt het op hun website uit met onderstaande afbeelding. De eerste zone en de vierde zone, ook wel gekend als de terminale zone, zijn de plaatsen waar er het meeste aandacht is voor de teksten. Dus je CTA zou in de vierde zone moeten staan en het liefst above the fold.
Bron afbeelding: Yoast SEO
Maak je call to action ook niet te groot. Het is niet de bedoeling als je een CTA-knop gebruikt dat deze knop groot is, want dat leidt de websitebezoekers af. Maak je knop ook niet te klein zodat hij niet opvalt. Maak gewoon een passende knop die in het design van je website past.
Vergeet de witruimte niet. Zorg voor voldoende witruimte in de omgeving van je CTA zodat je knop opvalt.
2. De tekst op je call to action
Hierboven kon je al enkele tips lezen voor de tekst op je CTA. Nog enkele, bijkomende tips welke teksten je op je CTA-knoppen en -links kan plaatsen.
1. Gebruik opvallende woorden
Je websitebezoekers zijn op zoek naar iets. Dus scannen ze snel de teksten om te vinden wat ze zoeken. Ze zijn namelijk op zoek naar specifieke woorden om op te klikken, zoals ‘login’. Daarom gebruik je beter vertrouwde woorden op je CTA zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken.
2. Vertel wat je CTA doet
Op het internet zie je veel call to actions die niet goed zijn, vaak omdat iedereen kopieert van anderen.
Enkele voorbeelden:
- Lees meer: dit is nietszeggend, wat komt hierachter?
- Volgende: wat komt er als volgende? Ik weet het niet?
- Indienen: niemand wil dit. We willen ons inschrijven in een nieuwsbrief, een opmerking sturen, een vraag posten, maar niet iets indienen.
- Download: wat zal je downloaden? Het is beter om te zeggen ‘download je gratis e-book’.
Uit een onderzoek blijkt dat de woorden op een CTA wel degelijk een verschil maken. In een A/B-test scoort ‘klik hier’ beter dan ‘klik naar het artikel’. Alhoewel ‘klik hier’ ook nietszeggend lijkt, hebben deze woorden wel degelijk een positief effect.
Maar je kan het beknopter en duidelijker maken voor je klanten: ‘klik hier om x te ontdekken’ wordt dan ‘ontdek x’ of ‘leer meer over hoe we gestart zijn’ wordt ‘hoe we gestart zijn’.
3. Gebruik niet teveel druk
De meeste mensen willen niet teveel druk. Hoe meer druk, hoe minder een mens zin heeft om ervoor te gaan en te kopen. Bijvoorbeeld: ‘koop nu’ is minder goed als tekst op een CTA dan ‘voeg toe aan je winkelkar’. Het laatste is minder dwingend dan ‘koop nu’, dat heel dwingend overkomt. Bij ‘voeg toe aan je winkelkar’ is de boodschap dat je nog enige ruimte hebt om je te bedenken.
4. Voeg voordelen toe
Zorg dat de tekst voor je CTA voordelen vermeld die de websitebezoeker zou kunnen ervaren als hij op de knop of hyperlink klikt. Of je kan een voordeel ook duidelijk laten blijken in je call to action zelf, bijv. ‘upgrade nu’.
5. Geef garanties
Als je een knop op je website gebruikt voor je call to action, overweeg dan om erboven of eronder enige geruststelling in te bouwen voor je potentiële klanten. Je ziet deze teksten meestal in een kleiner lettertype boven of onder een knop.
Bijvoorbeeld:
- ‘Uw gegevens zullen niet worden gedeeld’ onder een knop om in te schrijven op een nieuwsbrief
- ‘U betaalt via een veilig platform’ bij een betaalknop.
Maar ik wil eerlijk zijn en je niet misleiden: het veranderen van een knop of hyperlink met ‘Koop nu’ naar ‘Meld je hier aan’ zal geen groot verschil maken als alles in aanloop van de call to action niet een wervende tekst is die verwachting bij de lezer oproept. De beste CTA zijn niet alleen effectief door het design of de woordkeuze van de kop, maar zijn de CTA’s die lezers beloven dat je verhaal beter wordt nadat ze zich hebben aangemeld.
Extra: Inspiratie voor call to actions
Klik HIER voor meer info
Voor een gratis prijsopgave klik HIER
Gratis verzending
Maak de overstap
Registreer vandaag
Neem vandaag nog contact met ons op!
Krijg GRATIS toegang
Maak mijn account aan
Schrijf je nu in
Vraag nu aan
Een bezoek aanvragen
Informatie nodig?
Informatie aanvragen
Volg ons
Bekijk HIER een begeleidende video
Bekijk het zelf
Leer meer
Sla nu op Volg ons op YouTube
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Bekijk het
Ontdek hoe
Lees het hier!
Word lid van het team
Word lid
Schrijf je gratis in
Download het gratis e-book
Upload je bestanden hier
1e maand gratis
Bekijk de video
Demo bekijken
Snel afrekenen
Toevoegen aan winkelwagen
Handige tips - Klik HIER
Meld je aan voor onze GRATIS maandelijkse nieuwsbrief
Abonneer je op onze blog
Abonneer je op onze tips
Luister naar onze Podcast
Bevestig mijn inschrijving
Vraag vandaag nog een gratis offerte aan
Krijg direct toegang
Registreer nu voor een GRATIS Webinar
GRATIS thuisontwerp
Bel vandaag nog om je GRATIS inspectie te plannen!
100% gegarandeerd! Klik HIER
Begin nu (het is gratis)
Klik hier voor onze virtuele tour
Probeer het GRATIS (gratis 30 dagen proberen)
Zie hoe we je bedrijf kunnen optimaliseren
PROBEER HET GRATIS! Begin in enkele seconden
Klik hier voor uw GRATIS cadeau
Gratis SEO-audit