Het percentage bezoekers dat je websitepagina direct verlaat en niet doorklikt naar een tweede pagina van je website, is de bounce rate. In vaktermen noemt men dit sessies met een enkele interactie.
Waarom is de bounce rate belangrijk voor je website en SEO?
Bounce rate kan wel degelijk de ranking van je website in de zoekresultaten of SERP van Google en andere zoekmachines beïnvloeden. Want dat is een teken dat bezoekers je website snel verlaten en die dus eventueel niet interessant is.
Dit is wat op het Youtubekanaal van Google Search Central staat over bounce rate:
Matt Cutts van Google zegt dat Google Analytics niet gebruikt wordt voor het bepalen van de zoekresultaten in Google, wat betekent dat de bounce rate dan ook geen gevolg zou hebben in de rankingfactoren van het algoritme van de zoekmachine.
Welke factoren zorgen voor je bounce rate?
- Een klik naar de vorige pagina (dit komt het meeste voor)
- Het sluiten van de browser (dus scherm of tab)
- Het klikken op een externe link
- Het intikken van een andere URL
- Geen interacties meer (een sessie wordt als beëindigd beschouwd na 30 minuten)
Een foute trackingmethode kan er echter ook voor zorgen dat je bounce rate hoog lijkt, maar het daarom niet altijd is.
Bounce rate is iets anders dan exit rate
Om het begrip bounce rate volledig te begrijpen is het belangrijk dat je het onderscheid kent tussen bounce rate en exit rate. Bounce rate gaat alleen over websitebezoekers die je site verlaten zonder enige handeling of interactie.
Exit rate is het percentage mensen dat weggaat op elke willekeurige pagina. Dit is de laatste pagina van je website die bekeken wordt tijdens een sessie. Vooral bij een checkout of betalingsprocedure van een website is de exit rate een interessant element om te bekijken.
Wat verhoogt je bounce rate?
Een hoge bounce rate kan voorkomen wanneer je zoekmachine optimalisatie of SEO niet goed is. Je trekt dan bezoekers aan die op jouw website niet vinden wat ze zochten. De verwachtingen van je bezoekers waren anders. Je trekt dan de verkeerde doelgroep aan met je website.
Ook als je website geen tot weinig vertrouwen wekt, zal je bounce rate hoger zijn.
Hetzelfde geldt bij een slecht functionerende website met bijv. veel broken links of knoppen die niet werken.
Tot slot moet vooral je homepagina in enkele seconden duidelijk maken waarvoor jouw onderneming staat en wat mensen op jouw website kunnen vinden.
Bezoekers oordelen immers in enkele seconden jouw professionaliteit en betrouwbaarheid aan de hand van je website.
Heb je een website die niet meer up to date is of onduidelijk is, dan zijn ze zo weg en zoeken ze naar iets anders.
Is een hoge bounce rate slecht?
Merkwaardig genoeg is een hoge bounce rate niet altijd slecht. Het kan zijn dat je bezoeker op een externe link klikt, waardoor hij jouw website verlaat, maar dat dit juist de bedoeling was (bijv. bij affiliatelinks). Jij hebt een hogere bounce rate omdat de websitebezoeker gedaan heeft wat jij wou. Dus dat is dan niet slecht.
Of bezoekers komen naar je website voor een lang artikel dat je geschreven hebt. Nadat ze het artikel gelezen hebben, verlaten ze je website terug.
Dat hoeft niet slecht te zijn, want doordat je veel bezoekers krijgt voor dat artikel, scoor je hoger in Google.
Alhoewel je misschien liever had gehad dat deze websitebezoekers met jou in zee gingen en iets kochten of zich inschreven op je nieuwsbrief.
Wat kan je doen om je bounce rate te verlagen?
Eerst moet je de oorzaak zoeken van de bounce rate. Hiervoor kan je terecht bij Google Analytics om te kijken welke bounce rate je hebt.
Bekijk je website kritisch op allerlei apparaten (desktop, tablet en mobiel) en schaaf aan de SEO van je website. Check je design, call-to-action knoppen en teksten. Is je website duidelijk genoeg voor bezoekers? Kunnen ze onmiddellijk zien waarover je website gaat en wat je aanbiedt? Heb ik de juiste doelgroep? Is mijn website nog up to date? Is de navigatie van de website duidelijk? Komt mijn website betrouwbaar over?
Als je denkt dat je de oorzaak gevonden hebt, wijzig je aan je website en kijk of je bounce rate verminderd is.
Wanneer de Google Analytics tracking code echter niet correct is ingesteld op alle pagina’s van je website, kan dit een je bounce rate negatief beïnvloeden. Wanneer de gebruiker van een pagina met correcte tracking code navigeert naar een pagina zonder tracking code, telt Google Analytics dit vaak als een bounce.
Dit is een artikel uit de kennisbank
In de kennisbank van Blogschrijver vind je een begrippenlijst SEO copywriting, copywritingtips, SEO tips en tips over digitale tools. Je vindt er alle blogartikels hierover terug per onderwerp.