Enter your text here...

Blogschrijver
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(252, 169, 2)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
IK WIL PERSOONLIJKE SCHRIJFCOACHING

De beste boeken om digitaal succesvol te zijn

Dit is een lijst met alle boeken die ik gelezen heb in de afgelopen drie jaar (ik heb een cursus snellezen gevolgd bij Jim Kwik). MDe gevolgen van mijn hersenschudding zijn ook hier een zegen. Omdat ik vaak mijn computerwerk moet onderbreken om mijn ogen te laten rusten, heb ik nu extra tijd om tussendoor "vakliteratuur voor copywriters" te lezen. Ik som de boeken op per thema. Omdat elke dag blijf lezen, zal deze lijst wel altijd veranderen. Dus neem af en toe een kijkje. 

Boeken over bloggen

Ik begin met de basis voor als je wilt bloggen: boeken over bloggen natuurlijk. Want bloggen is iets helemaal anders dan boeken schrijven. Zeker als je zelf je website bouwt en blogberichten maakt. Je moet rekening houden met SEO (zoekmachine optimalisatie), scanbare teksten voor het web, rekening houden met marketing, hoe je klanten verleid, enz..... Bovendien heb je bij een boek toch wel enkele pagina's de tijd om lezers te overtuigen. Bij de ene lezer al meer pagina's dan bij de andere lezer. Op het web neemt je lezer maar gemiddeld 8 seconden de tijd om te beslissen of hij/zij verder zal lezen of niet. 

Bloggen doe je zo

Het boek Bloggen doe je zo is een boek dat een aanrader is voor absolute beginners in zakelijk bloggen.  Het is goed ingedeeld en gestructueerd. Je vindt er alle aspecten over het bloggen in terug. Je leert ook welke invloed bloggen kan hebben op je website. SEO en sociale media komen ook aan bod. Net als hoe je het resultaat van je bloggen kan meten. Ben je een ervaren blogger, dan zal je hier weinig nieuwe tips in vinden.  Je leert altijd wel iets bij, ik heb toch enkele dingen opgepikt.  Je krijgt ook een link naar een online platform waar je veel informatie kan terug vinden. 




Bloggen als een pro

Bloggen als een Pro is een boekje van maar 144 pagina's dat je inderdaad in 60 minuten uitleest. Vlot geschreven en gratis als je Koboplus bezit. Vol tips en voorbeelden. Achteraan in het boekje vind je 100 blogs om inspiratie te vinden voor je eigen blog. Zij brengt goed de 3 belangrijke elementen voor bloggen in beeld: focus, toewijding en authenticiteit, iets waar ik me ook probeer aan te houden. Een goed boek als je begint met bloggen, maar ook als je al blogt dan vind je er nog inspiratie in, al is het maar door de lijst met andere blogs.


 Verleiden op het internet

Ik moet wel waarschuwen: ik ben van fan van Aartjan van Erkel. Zijn boek Click, verleiden op het internet moet je echt gelezen hebben. Vlot geschreven, een beetje gek,  maar dat heb ik graag, mooi gestructureerd. Absoluut geen zakelijk boek, maar je haalt er zoveel informatie uit hoe je jouw website aantrekkelijk kan maken. Zeer praktisch. Het is een boek tussen bloggen, de psychologie van het verleiden van klanten en marketing. Zeer veel praktische voorbeelden.  Dit boek moet je echt kopen, gelijk welke website je hebt. 



Copywriting secrets

Nog een prachtig boek met veel tips: Copywriting Secrets is Engelstalig, maar je krijgt zoveel tips. Dit boek is niet zuiver een boek over bloggen of copywriting, maar ook over verkoop, leads en marketing. Je leest het best maar eens je de basis over bloggen al kent. Zelfs al heb je al jarenlang ervaring n het bloggen of copywriting, dan nog vind ik dit boek een aanrader.Het is overzichtelijk, in een gemakkelijk Engels geschreven. Jim Edwards is de copywriter van de in Amerika bekende website Clickfunnels.com. Een website die verkoopfunnels ter beschikking stelt van eigenaars van websites.


The copywriting handbook

The copywriter's handbook is een boek dat je als beginnend copywriter, maar ook als professioneel extra inspiratie biedt. Het bevat een stappenplan, chekclists en voorbeelden. Het is een boek dat gaat over de kunst van het copywriting en dat dient als boek om af en toe terug ter hand te nemen voor inspiratie. Het is eerder gericht naar de copywriter, niet naar de zuivere marketeer of ondernemer. Content, een boek dat ik onder marketing bespreek, is veel uitgebreider als handboek voor een copywriter.




scanbaar schrijven

Scanbaar schrijven leert je de techniek hoe je de aandacht van lezers kan trekken die weinig tijd hebben om door een hele website te scrollen. Je leert welk lettertype het goed doet, de kracht van afbeeldingen op een website. Het boek Scanbaar schrijven gaat echter nog verder door zich niet te beperken tot het web maar ook brieven, e-mails, kranten, enzovoort.... komen aan bod. Het boek is duidelijk geschreven en leest vlot. Een must voor een freelance copywriter.





Gij zult bloggen

Het boek Gij zult bloggen van Ernst-Jean Pfauth dateert al van 2012 en is dus wel een beetje achterhaald. Maar je kan het gratis downloaden als je een abonnement hebt op Koboplus. Het is prettig geschreven, er staan veel oefeningen in en ik heb er de tip uit genomen om als je inspiratie zoekt een woordweb te maken er  25 titels bij te bedenken. Omdat ik ook werk met WordPress als website, had ik ook daar iets aan omdat hij pleit voor het gebruik van WordPress. Als je toch Koboplus hebt, dan kan je het eens doorlezen om er praktische tips en oefeningen uit te halen, maar ik zou er niet te veel tijd aan spenderen..


Boeken over storytelling

Als schrijver ben ik een verhalen verteller. Laat dat nu een geluk zijn als je freelance copywriter bent.  Want verhalen verkopen het best, ook op het internet. Wil je jouw boodschap goed overbrengen? Maak er een verhaal van. 

tell to win

Tell to win, voor de titel alleen al zou je dit boek kopen. Het boek gaat over hoe de kracht van een goed verhaal het denken van mensen kan veranderen. Er worden verhalen aangehaald van een aantal bekende personen, zoals bijv. Bill Clinton.  Guber produceerde verschillende films dus hij weet wel wat over verhalen vertellen. Hij vertelt over hoe je kan opvallen, hoe je van passieve lezers actieve kopers maakt. Het is niet voldoende om verhalen te vertellen, maar wel om betekenisvolle verhalen te vertellen. 


what great storytellers know

What great storytellers know vertelt over 7 dingen die je moet doen om een goede verhalenverteller te zijn, zoals in gewone alledaagse dingen een verhaal zien. Vooral het hoofdstuk over structuur vond ik heel interessant. De boodschap is om te vertellen vanuit je hart. Een inspirerend boek. 



Boeken over overtuigen, beïnvloeden en verleiden van klanten

Het onbewuste heeft me al altijd gefascineerd. Zeker toen ik de boeken van Joseph Campbell tegen kwam, dat over heel de wereld dezelfde denkbeelden symbolen terugkeren. Iets dat ik kon gebruiken voor mijn fictieboeken, maar dit bracht me tot de psychologie van Carl Jung en zijn universeel onbewuste en de  archetypen. Hieronder enkele boeken die gaan over het overtuigen en beïnvloeden van klanten.Dit wordt soms ook neuromarketing genoemd het onbewust beïnvloeden van mensen.  Een onderwerp dat ook in de andere boeken vaak wordt aangehaald. 

Het slimme onbewuste

Je ben wellicht verwonderd dat dit boek Het slimme onbewuste hier tussen staat, maar het gaat voor mij om de basis. Namelijk wat is onbewuste, hoe werkt het, welke invloed heeft dit op onze beslissingen. Na het lezen van dit boek zal je ervan overtuigd zijn dat ons onbewuste ons volledig aanstuurt. Zo begrijp je beter hoe marketing ons zonder dat we het weten beïnvloedt. 




7 secrets of persuasion

7 secrets of persuasion heb ik onlangs terug ontdekt want het stond al jaren in mijn persoonlijk bibliotheek. Je leest er waarom mensen doen wat ze doen. Je leert hoe het brein werkt ten opzichte van marketing. Er staat ook een stukje in over de kracht van logo's wat altijd interessant kan zijn als je een nieuw logo wilt. Of  hoe onze taal die we gebruiken onze emoties verraden.  Het boek behandelt vooral onze relatie met ons reptielenbrein. 



invloed de zes geheimen van het overtuigen cialdini

Invloed. De zes geheimen van het overtuigen van Robert Cialdini is één van de belangrijkste boeken over het overtuigen van klanten. Het boek is ook wetenschappelijk onderbouwd en goed leesbaar. Een combinatie van theorie met praktijkvoorbeelden. Je leert ook zelf je zwakke punten kennen hoe je verleid wordt tot aankopen.



Boeken over marketing

Marketing vond ik lang 'iets vies', misschien kwam dit door mijn hoogsensitiviteit. Ik associeerde dit met agressieve verkooptechnieken. Maar door het boek hieronder van Seth Godin merkte ik dat marketing ook anders kan zijn: met als doel anderen te helpen en van betekenis te zijn. Daarna ben ik mij erin beginnen verdiepen, want als je een website hebt, zeker in deze tijd, moet je gewoon iets kennen van digitale marketing. 

Dit is nu marketing

Seth Godin is de Amerikaanse guru van marketing die dit combineert met inspirerende teksten. Dit is nu marketing is  geen theoretisch boek over marketing. Dit boek gaat over betekenis, over mooie marketing. Echt krachtige marketing gaat over vrijgevigheid, empathie en emotie. Niet over de mensen iets wijs maken. Als je je wilt verzoenen met marketing of een groter denkkader wilt over marketing en betekenis, lees dan dit boek voor je met marketing begint. 




Content

Content gaat over content marketing, dus voor copywriters is dit boek bijna een soort Bijbel. Maar liefst 380 pagina's dik. Je vindt er een content marketing canvas om te gebruiken. Een praktisch toepasbaar boek met veel illustraties, lijstjes en voorbeelden. Het vertrekpunt is de customers journey.  




De online marketing tornado

Het boek De online tornado marketing  van Internet Marketing Unie bevat een stappenplan voor meer bezoekers, leads, klanten en zichtbaarheid op het internet. Alles is zeer verstaanbaar uitgelegd. Met veel illustraties en voorbeelden.  Als je niet veel weet over marketing op het internet, is dit een goede gids om mee te beginnen en na te denken over je marketing.




een fan per dag

Eén fan per dag gaat volledig over de klant. Je klanten moeten geen klanten zijn, maar fans.  Een luchtig boek hoe je klanten met uitzonderlijke aanbiedingen aan je bindt. Er staan enkele voorbeelden in. Je leest het snel boek snel uit, maar neemt er inspiratie uit mee hoe je mensen overtuigd bij jou te kopen. Zeer leesbaar.




Maak ze gek

Maak ze gek, doet wat de titel zegt: allerlei praktische tips en voorbeelden geven hoe je je klanten kan beïnvloeden om bij jou te kopen, in te schrijven of wat je ook wilt dat ze doen. Aartjan van Erkel schrijft zoals altijd zeer vlot en humoristisch. Veel illustraties en tips. Wie zijn online marketing naar een hoger niveau wilt tillen, koopt best dit boek. 





Customers the day after tomorrow

Customers The day after tomorrow gaat over de derde fase van de digitalisering nu we steeds meer geconfronteerd worden met spraakherkenning, artificiële besturing, automatisering en bots. Dit heeft een invloed op onze toekomstige klantenrelaties. Dit boek gaat over een toekomst visie waarin de klant op nummer één moet staan om digitaal te overleven. Ik ga eerlijk zijn, eigenlijk heb ik dit boek gekocht omdat ik een fictieverhaal over de toekomst in mijn hoofd had. Maar voor ondernemingen die willen nadenken over een langetermijnstrategie, is dit een aan te raden boek. Ook voor wie gewoon digitale evoluties wilt kennen. Het boek vind ik persoonlijk wel iets minder leesbaar, maar dat komt wellicht omdat ik eerder van een luchtige stijl hou. 



Boeken over SEO

Doelgerichte SEO

Doelgerichte SEO is opnieuw een boek van Tony Loorbach van Internet Marketing Unie. Er wordt in begrijpelijke taal uitgelegd hoe SEO werkt. Je leert in het boek hoe Google je website rangschikt en met talloze tips en trucs wordt getoond hoe ook jij kan stijgen met jouw website in de zoekresultaten.  De tekst is zeer goed leesbaar voor beginners. De structuur van het boek is ook zeer gebruiksvriendelijk. Een aanrader om mee te starten.

Krachtige SEO - Frederik Vermeire

Krachtige SEO

Krachtige SEO is een boek van Frederik Vermeire van Wiseo. Je vindt er meer gedetailleerde tips dan bij het vorige boek. Je krijgt de basis mee, maar ook meer gespecialiseerde tips in vergelijking met het vorige boek Doelgerichte SEO.  Er staat veel beeldmateriaal in om uitleg te illustreren. Als je pas start met SEO zou ik eerst het eerste boek lezen en daarna dit boek, ook omdat de hierin gebruikte  taal iets ingewikkelder is.

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial