Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

maart 23

Hoe vind ik een goede blognaam voor mijn niche?

Ondertussen weet je wellicht wel dat je best op zoek gaat naar een niche om over te bloggen. Lees hiervoor het eerste werk bij het starten met bloggen: kies het juiste onderwerp om over te bloggen

Maar hoe vind je een goede blognaam voor jouw niche die de aandacht trekt van lezers?

Er zijn verschillende manieren om een blognaam te bedenken (lees hiervoor de pagina het derde werk bij het starten met bloggen: kies je blognaam).

Ik neem er één manier uit om een blognaam te verzinnen die uit vier stappen bestaat:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is het voordeel dat je aanbiedt voor je lezers?
  • Wat ga je doen, wat is je onderwerp, wat wil je uitstralen?
  • Wat zal je publiek bereiken?

Beantwoord deze vragen om een blognaam voor je niche te bedenken.

Om je op weg te helpen, geef ik enkele voorbeelden van potentiële blognamen voor de top 10 van de niches in blogland of Blogtopia. Zodat je minder tijd verliest door zelf een naam te zoeken. Ik weet het, ik ben veel te goed. 

Niche 1: Ondernemen

  • Doelgroep: ondernemer, vrouwelijke ondernemers, jonge ondernemers, vrouwelijke leiders, business insider, startende vrouwen, starters
  • Voordeel: laat je eenmanszaak groeien, productiviteitsguru, verkoopsmagneet
  • Onderwerp:  startuptrends, ondernemersacademie, startersideeën, KMO-school
  • Doel om te bereiken:  ondernemerssucces, businessgroei, financiële vrijheid

Niche 2: Carrière

  • Doelgroep:  carrièrevrouw, thuiswerkmama's, de stagiair, gelukschef, mijmeringen van een CEO 
  • Voordeel:  carrièresprong, carrièretips, ideale carrière, carrière-utopie, gelukscarrière
  • Onderwerp: talentengroep, tips on the job, HR-inspiratie, van school naar werkvloer, werkbelevenissen
  • Doel om te bereiken: fantastisch werk, geluksjob, groot leiderschap, movin on up, zonder job, de burnoutcoach, overheidscarrières, carrièreverandering

Niche 3: Freelance

  • Doelgroep: de freelancer, de bloggende ondernemer, de freelancegroep, de freelancevrijheid
  • Voordeel: freelance jobs, opportuniteitenpool, bloggers worden auteurs, boost je creativiteit
  • Onderwerp: leven als freelancer, freelancechange, freelance tips & tricks
  • Doel om te bereiken: ontsnappen van de werkvloer, leven door de freelance, leven met je pen, de werkvloerverlater, de betaalde online schrijver

Niche 4 : kunst

  • Doelgroep: Creatieve nerds, webdesigner world, de passiefotograaf, designer mama, spellingmeisje, de onlinefotograaf, de kleurige schilder
  • Voordeel: creatieve schrijvers, inspirerend copywriting, amazing fotografie
  • Onderwerp: online fotografieschool, webdesign academie, dagelijkse kunsttips, schrijverstips, fotografiepraat, popmuzieknieuws, scenaristnota's, over freelance copywriting, dagelijkse schrijftips
  • Doel om te bereiken: Kunst die geld maakt, Gelukkiger leven door design,  Boxoffice film maken, Schrijven voor kinderen, Tekenen voor volwassenen, Schrijven over voedsel, Zenfotografie


Niche 5: marketing 

  • Doelgroep: Marketing expert, Marketing insider, Marketing specialisten
  • Voordeel: Inspirerende marketing, Marketinggroei, Beïnvloedende marketing, Wervende marketing
  • Onderwerp: Neuromarketing, Marketing uurtje, Lokale marketing buzz, Lokale marketing ideeën, Expert B2B Marketing
  • Doel om te bereiken: De verborgen marketingverleider, Brandrealisator, Marketinggemak

Niche 6: technologie en gadgets

  • Doelgroep: Digifan, Geekwereld, Macfans
  • Voordeel: Gadgets voor geeks, Vind laptops, Funky gadgets, Smartphonevoordeel 
  • Onderwerp: Technieuws, Gadgets voor mannen, Pro en cons gadgets, Techblog, Laptopwereld
  • Doel om te bereiken: Coole gadgets, Gadgets om mee te imponeren, Techexpert, Tech voor dummies, Geeky experience.

Niche 7: ouderschap

  • Doelgroep:  Bezorgde vaders, Shopping mama, Vermoeide papa, Dagboek van een vader, Blonde mama's, Werkende moekes
  • Voordeel: Slim kinderen opvoeden, Mama's nood, Spaarzame gezinnen, Met gemak kinderen opvoeden
  • Onderwerp: Opvoedtips, Mam van A tot Z, Smart ouderschap 
  • Doel om te bereiken: Een gezond gezin, Het lege nest, Omarm de chaos, Organisatiemam, Fit zwanger, Leven met 5 kinderen, Gezin zonder zonen, Puberperikelen

Niche 8: persoonlijke ontwikkeling

  • Doelgroep:  HSP-nieuws, Introvertnet, Nerdwereld, Fitmama, Geekpapa
  • Voordeel: Vierurenwerkweek, Inspirerend groeien, Verander je mindset, Zonder angst leven, Zelfverzekerd leven 
  • Onderwerp: Veranderingsblog, Positiviteitswebsite, Timemanagement, Organisatievrouw, Geluksgevoel, Minimalistisch leven 
  • Doel om te bereiken: Fitnessdoelen, Positief leven, Wandelavonturen, Breinhacker, Angstloos, Zonder astma

Niche 9: persoonlijke Financiën

  • Doelgroep: Spaarzame mama, Financiële guru's, Beleggingspap, Schuldenvrij, Muntenmeisje, Geldfanaat
  • Voordeel: Rijk woorden in één jaar, Zonder krediet, Vroeg op pensioen, Rijker leven
  • Onderwerp: Persoonlijk geldadvies, Bijverdienstenweb, Smartbudget, Beleggen zonder vrees
  • Doel om te bereiken: Rijk worden zonder zorgen, Geldgroei, Nooit meer failliet, Spaardoelen bereiken, Rijk leven en minder uitgeven

Niche 10: reizen


  • Doelgroep: Daguitstappers, Naturisteninfo, Wereldreizigerblog, Kastelenfan
  • Voordeel: Inspirerende reizen, Reizen met avontuur, Wandelen zonder grenzen, Weg met taalproblemen 
  • Onderwerp: Wereldzeeverkenner, Rugzakfan, Hikingexpert, Met kinderen op reis, Bagagetips
  • Doel om te bereiken: Wereldverkenner zonder zorgen, Treinkilometers, Avontuurlijke uitstappen, Sportieve kinderreizen, Overleven in de bush

Ik hoop dat Blogschrijver je nu geïnspireerd heeft met een aantal ideeën hoe je snel blognamen voor jou niche kan verzinnen. Nu is het jouw beurt. Laat je het me weten als je een nicheblog start: welke naam heb jij gekozen voor jouw blog?

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial