Hoe maak ik een interessant hoofdpersonage?

Als je een spannend of leuk verhaal wilt schrijven, moet je ook aandacht schenken aan je personages. Het best werken dynamische personages als hoofdpersonage (dat is mijn ervaring): personages die een ontwikkeling doormaken. Bijvoorbeeld iemand die eerste goed lijkt, maar later een schurk blijkt te zijn. Ofeen muurbloempje die verlegen is, in de loop van het verhaal heldendaden verricht en uitgroeit tot een echte held.

Een verhaal heeft echter ook statische personages nodig, soms is dit zelfs een hoofdpersonage: een personage die altijd hetzelfde is en zich niet ontwikkeld. Vaak zijn dergelijke personages gebouwd rond één typisch kenmerk of karaktertrek. Zoals in sprookjes: de droomprins, de heks of boze wolf. Of in stripverhalen: Obelix is in de ketel gevallen, Kapitein Haddock blijft altijd drinken en Van Der Neffe in Kiekeboe is de boze buurman. Dit maakt verhalen ook deels voorspelbaar.

Waarom mag een statisch personage niet ontbreken in je verhaal?

Deze personages voegen waarde toe aan je verhaal. Ze brengen vaak humor in je verhaal. Bovendien worden hun karaktertrekken en persoonlijkheid altijd maar herhaald, waardoor ze beter onthouden blijven. Soms is een statisch personage ook een hoofdpersonage. Zeker bij langlopende series. Zoals een personage van één van mijn favoriete auteurs uit mijn jeugd: Hercule Poirot van Agatha Christie: hij blijft altijd hetzelfde. De excentrieke Belg met zijn frivool snorretje en wandelstok die merkwaardige gewoonten heeft. Je weet bij elk avontuur wat te verwachten.

Een statisch personage zorgt voor rust in je boek. Hij of zij is een intermezzo tussen de spannende, sombere of emotionale scènes. Je lezer moet immers af en toe eens een adempauze kunnen nemen.

Een statisch personage brengt ook humor in je verhaal. Doordat zij voorspelbare karaktertrekken bezitten, kan je grappige situaties beschrijven. Denk maar aan de pech die Van Der Neffe in Kiekeboe altijd heeft.

Vergeet ook niet dat een statisch personage niet saai hoeft te zijn: de omgeving en andere personages veranderen altijd. Hierdoor kan je steeds nieuwe situaties creëren.

Hoe creëer ik een interessant dynamisch personage?

Je hebt beslist dat je een dynamisch hoofdpersonage zult gebruiken als hoofdpersonage. Een interessante keuze die veel mogelijkheden biedt. Een keuze die interessant is voor de lezer (tenzij je een langlopende reeks schrijft, dan is soms de keuze voor een statisch hoofdpersonage beter). Maar hoe maak je een interessant, dynamisch hoofdpersonage?

1. Wat zijn de kenmerken van je personage?

Beeld jezelf in hoe je personage eruit ziet, wat de persoonlijkheidskenmerken zijn, welke karaktertrekken het personage heeft. Dat moet je zeker niet allemaal opsommen in je boek, maar verspreiden over je boek of zelfs over verschillende boeken. Schrijf dit op. Kijk door de ogen van je personage: hoe ziet hij of zij de wereld? Wat is zijn of haar mening? Wat is belangrijk en wat niet? Wat is zijn of haar grootste angst? Wat is zijn of haar grootste droom? Denk dit goed uit voor je begint aan je plot.

2. Geef je personage een negatieve karaktertrek

Niemand is perfect, ook je personages niet. Perfectie is saai en boeit je lezers niet. Als je een negatieve eigenschap toevoegt, zal je personage daar een innerlijke strijd mee voeren. Je kan daarmee alle kanten uit. Je personage kan deze negatieve eigenschap overwinnen of er beter mee leren omgaan. Of je kan de andere kant opgaan waarbij deze negatieve karaktertrek alleen maar groeit. Voeg conflicten toe die je personage heeft: met zichzelf, andere psersonages of de omgeving. Het klinkt raar, maar een trauma is ook altijd leuk voor je lezer.

3. Geef je personage een probleem

Lezers houden van personages die een probleem hebben. Het laat een lezer beseffen dat hij of zij niet de enige is met een probleem. Een lezer leeft mee met je personage metde oplossing van het probleem, met de conflicten die je personage heeft, met de acties die je personage onderneemt. Zorg voor tegenslag, tegenwerking, onverwachte obstakels. Laat je personage iets heftigs beleven.

4. Zorg voor contrast

Een interessant personage bezit contrasterende eigenschappen: lui en hard werkend, beleefd en grof, gierig en vrijgevend. Of een dief die goudeerlijk is, een geweldddadige moordernaar die een geweldige vader is. Overdrijf hier alleen niet in.

5. Geef je personage een doel

We hebben allemaal een doel in ons leven, dus dan is het logisch dat je personage ook een doel heeft, niet? Bijvoorbeeld: een schat vinden, een moord voorkomen, een reis maken, populair worden op school, een zoektocht beëindigen. Elk hoofdpersonage heeft altijd een doel. Doelen kunnen ook veranderen in de loop van een verhaal. Of je kan het doel maar duidelijk laten worden in de loop van eht verhaal. Je hoeft niet van in het begin het doel van je hoofdpersonage duidelijk te formuleren. Een doel heeft ook niet altijd een gunstige uitkomst. Het kan zijn dat je doel een personage meer kwaad dan goed doet. Bijvoorbeeld tijdens de reis wordt het hoofdpersonage ontvoerd en voor maanden opgesloten.

Zoek ook de achterliggende reden voor het doel van je hoofdpersonage. Waarom wil de ridder de schat vinden? Waarom gaat het meisje op zoek naar haar vader? Waarom wil iemand populair worden op school?

6. Gebruik emoties

Een personage leeft niet zonder emoties. Wat is de reactie bij angst? Bij verliefdheid? Als hij of zij zenuwachtig is? Emoties beïnvloeden het karakter van je personage. Denk ook eens na over de oorzaak van de emoties die je personage beleeft. Hoe gaat je personage ermee om? Om emoties goed te beschrijven, vertel je ze best niet letterlijk. Beschrijf de lichamelijke reacties (bijv. zijn hart klopt in de keel, er liep een traan uit haar oog,…). Oogcontact, toon van de stem, houding zijn allemaal dingen die je kan gebruiken om een emotie te beschrijven. Je kan er ook voor kiezen om te schrijven hoe je personage met zijn emoties omgaat. Laat hij ze zijn (bijv. hij slikte zijn woede in en liet het niet merken), pakt hij zijn emoties aan (bijv. woede uiten door te vechten) of loopt hij ervan weg (bijv. hij verliet woest de kamer)? In schrijvertermen noemt men dit vaak ‘show, don’t tell‘. Zoals in oude films vaak de sexscènes achterwege werden gelaten, maar enkel werden gesuggereerd. Ik ga eerlijk zijn: dat vind ik nog het mooist. Maar ja, ik ben dan ook een fan van de boeken van Jane Austen.

Met deze tips kan je al beginnen met het bedenken van je hoofdpersonage. Alhoewel deze tips ook toepasselijk zijn op je bijpersonages. De meeste aandacht gaat altijd naar je hoofdpersonage. Ook bij je lezer. Het is dat personage dat je lezer op sleeptouw moet nemen in jouw fantasie.

Als schrijver is het een must om je te blijven bijscholen. Over personages heb ik bijgeleerd onder andere door het tijdschrift Schrijven Magazine, nu te kopen voor 1 jaar (6 nummers) voor 27,50 euro.

Lees ook bij Blogschrijver:

Hoe schrijf je een plot voor je boek?

Foto:  Dan Counsell via Unsplash

Over de auteur 

Bo Vickery is een selfpublishing auteur die door haar lezers de Belgische Dan Brown wordt genoemd. Wil je meer weten? Lees de pagina Over Mij.

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hoe maak ik een interessant hoofdpersonage?

Tags

hoofdpersonage, personages


Voor je weggaat, misschien lees je in deze blogs ook nog iets interessant?

Welk lettertype gebruiken voor mijn blog of website?

Betere webteksten op je blog of website – 9 tips

Ontvang gratis tips van Blogschrijver!

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial