Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

juli 15

Hoe inspiratie vinden voor je website of blog via Answer the public?

Iedereen zou graag in de geest van iemand anders willen kijken.

Wat als ik je vertel dat je dit kan doen met websitebezoekers?

Ja, je leest het goed: je kan de gedachten van websitebezoekers lezen. Weten naar wat ze op zoek zijn. 

Hoe? 

Er bestaat hiervoor een gemakkelijke website: AnswerThePublic.

Wat is AnswerThePublic?

AnswerThePublic  is een online  tool die helpt met het in kaart brengen van relevante zoektermen en het genereren van ideeën voor content op jouw website. AnswerThePublic combineert de inzichten van de zoekopdrachten in Google en Bing en visualiseert ze in een afbeelding. Hierbij worden er categoriën gemaakt zodat het eindresultaat een overzichtelijke afbeelding is waarbij je kan zien wat mensen intikken in de zoekbalk van een zoekmachine. Op deze manier kan je de SEO of zoekmachine optimalisatie van jouw blog of website verbeteren.

Een gedachtenlezer dus.


Waarom zou ik AnswerThePublic gebruiken?

Er bestaan een aantal redenen waarom je AnswerThePublic zeker moet gebruiken:

  • Om je publiek te leren kennen.
  • Om zoekwoorden te vinden, naast het gebruik van andere tools.
  • Om inzichten te verwerven zodat je website beter vindbaar is.
  • Om inspiratie te krijgen voor een blog of blogberichten.
  • Om je blogberichten of website te optimaliseren door te kijken naar long-tail zoektermen. Long-tail zoektermen zijn zoektermen met een laag zoekvolume die kans maken om te scoren.

Hoe gebruik ik  AnswerThePublic?

Op de website van AnswerThePublic vind je een filmpje met alle uitleg hoe je de website gebruikt. Je kan dit gratis doen (beperkt tot twee opzoekingen per dag), er is ook een pro-versie vanaf 79 dollar per maand als je meer wilt. Samengevat let je er eerst op dat de taal in het Nederlands staat. Je typt het zoekwoord in de zoekbalk. Drukt op de knop 'Get questions' en je krijgt een afbeelding met allerlei mogelijke vragen waarop gezocht wordt en die verband houden met jouw zoekterm. 

Hieronder het filmpje van AnswerThePublic:

De website is vooral voor de Engelstalige markt ontwikkeld, waardoor in het Nederlands de mogelijkheden nog niet zo uitgebreid zijn. Je vindt op de website ook allerlei tutorials en uitleg hoe je het beste werkt met AnswerThePublic. En dat is ook het nadeel van AnswerThePublic, waarover je verder meer leest. Tja, ik moet de spanning toch een beetje in zo'n saai blogartikel houden en als schrijver weet ik dat je het spannend moet houden voor je lezer zodat die blijft lezen. Dus nog eventjes geduld voor de ontknoping.

Wat is het voordeel van het gebruik van AnswerThePublic (review)?

Je ziet wat mensen intypen als ze op zoek zijn naar iets. Je kan het resultaat van AnswerThePublic gebruiken om inspiratie op te doen om een blog of website te starten. Of om blogberichten te maken en je copywriting te verbeteren. Of om oude blogartikels te verbeteren als je ze wilt updaten.  Of als je ideeën zoekt voor je nieuwsbrief of website. Daarvoor kan je altijd een beroep doen op AnswerThePublic.

Als je deze website goed gebruikt, bestaat de kans dat je hoger komt in de ranglijst van Google

AnswerThePublic is de tool als je inspiratieloos bent. Maar er zijn dus ook nadelen. Ja, nu komt de clou van het verhaal.

Wat zijn de nadelen van AnswerThePublic (review)?

Niets bestaat op deze wereld dat geen nadeel heeft. Zo ook met AnswerThePublic. Ik bespreek hier enkel de gratis versie, omdat dit de versie is die de meeste mensen zullen gebruiken. Heel eerlijk, daarmee heb je genoeg.

Maar je zit ondertussen wellicht op hete kolen: wat zijn nu die nadelen?

  • Je krijgt in de gratis versie geen inzicht in de populariteit van zoekwoorden, wat niet zo handig is voor je copywriting. Je krijgt wel info over het aantal zoekopdrachten en de concurrentie per zoekwoord.
  • Ook de suggesties die je krijgt bieden geen duidelijkheid over de populariteit, maar je kan de suggesties wel gebruiken om inspiratie op te doen voor je content op je website.
  • De prestaties in het Nederlands zijn matig. Zelfs al heb je Nederlands geselecteerd, dan krijg je toch nog Engelse of Duitse woorden te zien. In het Nederlands is het aantal suggesties minimaal.  Bij de suggesties toont AnswerThePublic vooral long-tail zoekwoorden (wat long-tail zoekwoorden zijn, lees je in dit artikel) die antwoorden op de vragen: hoe, wat en waarom. Natuurlijk halen zij hun data uit Google.

Om dit te illustreren heb ik eens gezocht op het woord 'copywriting'. Eerst in het Nederlands. Zoals je kan zien, is het resultaat dat je krijgt niet zo groot:

Copywriting Nederlands

Dan heb ik hetzelfde gedaan, namelijk copywriting opgezocht, maar nu in het Engels met als zoekgebied Amerika (USA). Je zal zien dat het resultaat hier veel uitgebreider is, ook omdat er meer data beschikbaar zijn in Google.

Copywriting

Je ziet dat je veel meer mogelijke zoekopdrachten en suggesties krijgt. Dus als je via AnswerThePublic inspiratie wilt vinden, zoek je bij voorkeur niet enkel in het Nederlands, maar ook in het Engels. Als je dan wat je vindt vertaald (je kan hiervoor Deepl gebruiken, de beste vertaaltool),  eens in Google intikt of via KWFinder controleert, dan heb je wellicht een onderwerp gevonden waarover nog niet zoveel geschreven is en waarvoor je kans maakt om te scoren in Google. Wie meer wil weten over tools om gemakkelijk zoekwoorden te vinden die goed scoren in Google, die werpt best eens een blik op  het blogartikel hoe maak ik een lijst met zoekwoorden zodat ik de gedachten van mijn klanten kan lezen? 

Wil je echt meer inzichten en opties over wat websitebezoekers denken en wil je er voor betalen? Dan raad ik Semrush aan, je kan deze tool gratis proberen voor 7 dagen (119 dollar per maand) of je neemt de betalende versie van KWFinder (29,90 euro per maand). Die zijn beter dan AnswerThePublic om de gedachten te lezen van websitebezoekers. Maar als je het eens gratis wilt proberen, dan is AnswerThepublic een mooie glazen bol, zeker als je in het Engels zoekt om inspiratie op te doen. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial