Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

maart 30

Hoe Google Trends gebruiken om inspiratie te vinden bij het bloggen?

Ken je Google Trends al? 

Google Trends is een gratis tool van Google waarmee je kunt vergelijken wanneer en hoe vaak mensen sommige zoekwoorden ingeven in Google. Want Google weet alles. Google had in februari 2021 in België maar liefst 93,08% van de markt van de zoekmachines in handen. Bing is tweede met 4,69%, Ecosia derde met 0,85%, Yahoo! heeft 0,66% en DuckDuckGo 0,5 % (Bron: Statcounter.com). Reden genoeg om Google Trends te gebruiken om je inspiratie te geven.

Hoe opzoeken in Google Trends?

Het is simpel: je gaat naar https://trends.google.nl/trends/. Je tikt gewoon een zoekwoord in en je krijgt het resultaat. Vergeet wel niet de regio te selecteren waarin je wilt zoeken.

Google Trends toont vervolgens relatieve resultaten voor elke zoekopdracht die je ingeeft. Dit betekend dat Google Trends de populariteit van je zoekterm vergelijkt met het totale aantal mogelijke zoekopdrachten tijdens de periode en voor de locatie die je kiest. Het resultaat wordt op een schaal van 0 tot 100 geplaatst. 100 is een zeer populaire zoekterm. 0 wil zeggen dat Google Trends onvoldoende gegevens heeft kunnen ver vezamelen. 

Ik geef een voorbeeld. Ik heb mijn twee favoriete bezigheden opgezocht: lezen en schrijven. Is dat nog populair of ben ik gewoon een oude doos?

Dit is het resultaat:

Google Trends

Google Trends

Het lezen (rood) is iets populairder dan het schrijven (blauw). 

Je kan zelf beslissen voor welke tijdspanne je de resultaten wilt zien: een jaar, 30 dagen of 7 dagen,...

Je kan ook selecteren via regio. Dus ik dacht, ik zal eens communautair doen en het verschil tussen Walen, Vlamingen en Brusselaars opzoeken wat lezen en schrijven betreft. Alles in België moet toch een communautaire ondertoon hebben, dus waarom niet?

Google Trends

Google Trends

Veel verschil is er niet tussen de bevolkingsgroepen volgens Google Trends. Alleen leest de Waalse bevolking het meest van al: zijn zij dan toch de wijzen van het land? Het woord 'communautair' wordt overigens bijna niet gezocht. Genoeg gezeverd, terug naar Google Trends.

5 tips om via Google Trends je bereik te vergroten

Google Trends is belangrijk voor SEO of search machine optimalization ofzoekmachine optimalisatie. Dit betekent gewoon de tips en middelen die je kan inzetten om je rangschikking in Google te verhogen. Hoe hoger, hoe sneller je gevonden wordt.

  1. 1
    Vind trending topics: via 'trending zoekopdrachten' (aan te duiden via het menu) en ' realtime zoektrends' bovenaan de pagina kan je te weten komen waar België naar op zoek is. Dit kan je gebruiken om jouw blog of website beter te doen scoren.
  2. 2
    Tijdsgebonden interesse: je kan interesses ook selecteren volgens de tijd. Bijv. in één jaar tijd hoeveel keer werd zonnebril opgezocht? Je ziet onder deze opsommingslijst duidelijk dat in de winter een zonnebril niet zoveel gezocht wordt.
  3. 3
    Vind nieuwe onderwerpen: Google Trends is een inspiratietool. Als je zoekt via 'gerelateerde onderwerpen' en 'gerelateerde zoekpdrachten', dan krijg je een 25-tal suggesties die je kan gebruiken op jouw website of blog.
  4. 4
    Beheer je voorraad in je winkel: in Google Trends kan je zien voor de producten die je verkoopt wanneer ze in een stijgende lijn zitten en wanneer niet.
  5. 5
    Vermijd ééndagsvliegen: je kan best als je een zoekwoord tegenkomt dat heel populair is, toch eens verder kijken dan één maand. Het kan zijn dat het zoekwoord slechts heel tijdelijk trending is. 

Google Trends

Google Trends

Google Trends kan je helpen als een blogbericht minder populair is

Als je een blogbericht hebt dat altijd goed gescoord heeft, maar nu is er veel minder verkeer, ga dan eens naar Google Trends. Vul alle belangrijke zoekwoorden uit dit blogbericht in in Google Trends en kijk of er zoekwoorden tussen zitten die dalen in populariteit. De oplossing is dan simpel: vervang deze door zoekwoorden die populairder zijn. Google Trends is dus een goede tool om te helpen jouw content op je website te actualiseren en up te daten. 

Wat zijn de nadelen aan Google Trends?

Google Trends werkt met relatieve cijfers. De hoogst behaalde zoekopdracht die krijgt een soort indexcijfer dat gelijk is aan 100. Maar dat wil niet zeggen dat er maar 100 keer gezocht is op de ingevulde zoekterm. 

Laat mij de zoektermen 'corona' of 'mondmasker' tonen als voorbeeld in Google Trends:

Google Trends

Google Trends

Als je dit ziet, dan denk je dat er niet zoveel gezocht wordt op mondmasker. Zelfs corona heeft niet zo'n groot zoekvolume:

- mondmasker: maart 2021: 1 per maand - maart 2020: 4 

- corona: maart 2021: 46 per maand - maart 2020: 100

Het is duidelijk dat in maart 2020 op de zoekterm 'corona' de hoogst haalbare zoekopdracht was, maar er werd wel meer dan 100 keer naar gezocht. Net als er naar mondmasker toen ook wel meer dan 4 keer per week naar gezocht werd. Google Trends geeft dus enkel trends weer. 

Een bijkomend nadeel is dat een zoekterm met een zeer laag zoekvolume Google Trends geen of geen geschikte alternatieve zoeksuggesties geeft. Voor zoeksuggesties ben je beter met andere SEO-tools.

Waarvoor gebruik je Google Trends?

Samengevat kan je Google Trends inzetten voor volgende dingen:

  • Je krijgt inzicht in de stijgende of dalende trend van zoektermen.
  • Je krijgt suggesties, alhoewel je best ook andere SEO-tools hiervoor gebruikt.
  • Je ziet in welke regio's iets populair is en waar niet.

Je gebruikt Google Trends om:

  • Om te weten of je zoekterm potentieel heeft en in een stijgende trend zit.
  • Om je voorraad van je winkel te beheren en tijdig je voorraad aan te passen.
  • Om in te spelen op seizoensproducten.
  • Om jouw regio's te bepalen waar je meer kans maakt om te verkopen.
  • Om suggesties te krijgen voor zoektermen of onderwerpen.

Dus als je nog nooit naar Google Trends bent geweest, begin vandaag.

"I don't follow trends. I set my own and I go for the extreme."  - JWoww

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial