juli 19

Hoe een schrijfroutine in je leven brengen?

Zoals in de blogpost met deze 7 stappen begin je aan je eigen boek te schrijven vermeld, is het noodzakelijk dat je een schrijfroutine ontwikkelt om ervoor te zorgen dat je in een schrijversflow terecht komt en inderdaad werk maakt van je eigen boek. Maar wij zijn mensen en veranderen dus niet graag onze vaste gewoontes. Mensen zijn gewoontedieren. Er is enige ‘programmatie’ nodig zoals bij een computer. Met onderstaande 7 (ik hou dit weekend blijkbaar van het getal 7) verander je je vaste gewoontes en creëer je een dagelijkse schrijfroutine die je op weg zal helpen voor je eigen boek:

1. Weet waarom je een schrijfroutine in je dagelijkse leven wil brengen

Vraag jezelf af of je echt wil gaan schrijven, is het iets wat goed voelt, waar je energie van krijgt? Dan moet je het zeker doen. Waarom moet je jezelf deze vraag stellen? Omdat je een vaste gewoonte maar kan veranderen als het iets is wat echt in je hart leeft, als je helemaal achter je doel staat. Als je doel, in dit geval een boek schrijven, niet prioritair is voor jezelf, dan is de kans groot dat je het opgeeft. Dan wordt het moeilijk om een schrijfroutine in je eigen dagelijkse leven te integreren.

2. Herinner jezelf zo vaak mogelijk aan je nieuwe schrijfroutine

Door het te doen, maar ook door de tijd die je aan het schrijven van je boek wilt besteden in je agenda in te plannen. Door afspraken af te zeggen als ze niet passen in je nieuwe schrijfroutine. Hang notities op de koelkast, op je prikbord of stel een alarm of pushbericht op je telefoon in, bijv. ‘elke morgen 1 uur vroeger op om te schrijven’, ‘elke dinsdag- en donderdagavond van 20 tot 22u schrijven’. En beoefen wat ik noem, de 15-minuten schrijfregel: hou je minstens 15 minuten per dag bezig met ofwel te schrijven ofwel de research van je boek. Doe gewoon iets 15 minuten per dag dat met je boek te maken heeft. Zelfs al is je schrijfroutine om bijvoorbeeld maar 2 avonden in de week te schrijven. Door elke dag iets te doen dat met schrijven te maken heeft, herprogrammeer je jezelf dat schrijven belangrijk is voor jou. Zo zal het bijna moeiteloos lukken om in een ‘schrijfflow’ terecht te komen.

3. Start met je nieuwe schrijfroutine om een boek te schrijven

De start is het belangrijkste. Als je niet start en blijft uitstellen, dan komt er niets van. Zoals in de blogpost met deze 7 stappen begin je aan je eigen boek te schrijven vermeld, start met iets kleins: ideeën verzamelen, een slagzin schrijven, the Snow Flake Method toepassen, personages bedenken, … Begin gewoon, je zal merken dat je in een soort ‘schrijversflow’ terecht komt waarbij inspiratie komt aangevlogen, vaak op momenten dat je het niet verwacht. Dat het schrijven zelf beter begint te gaan.

4. Beloon jezelf nadat je een tijd je schrijfroutine volgehouden hebt

Wij zijn dieren. Jawel, een diersoort. Dat zie je ook bij het proberen wijzigen van ons gedrag. Wij kunnen ons gedrag wijzigen, we houden het langer vol, als we af en toe beloond worden. Dus gun jezelf een beloning voor je schrijfroutine. Bijv. na twee weken, trakteer je jezelf op bijv. een lunch met vriendinnen, extra qualitytime voor jezelf, stort je 50 euro op die rekening voor het vakantiebudget,… Na een maand geef je jezelf een grotere beloning: een daguitstap met je gezin, dat nieuwe gadget dat je wou kopen, nieuwe kledij, … Noteer je beloningen op je kalender of hang ze op je prikbord. Ze zullen je stimuleren om je schrijfroutine vol te houden.

Maak een ‘habittracker‘: een visueel overzicht, een schema hoeveel je geschreven hebt. Zo’n habittracker heeft 3 voordelen:

Ook het groeien van je boek, woord voor woord, alinea na alinea, hoofdstuk per hoofdstuk, is een stimulans op zich. Waw, al 30.000 woorden! Hoe groter je werkstuk wordt, hoe meer je gemotiveerd geraakt om je boek af te werken.

5. Zorg voor steun voor je schrijfroutine om je eigen boek te schrijven

Een project heeft maar kans op slagen als het voldoende ondersteund wordt. Zo is het ook bij het schrijven van je boek. De ondersteuning van je partner, gezin is cruciaal. Anders wordt het moeilijk, zelfs al zet je koppig door. Zoek ook steun buiten je gezin, vertel het aan je omgeving waarmee je bezig bent. Sluit je aan bij een facebookgroep van mensen die een boek schrijven, zoek gelijkgezinden. Je zal zo gesteund worden in je plannen. Als het eens tegenzit, kunnen zij je ook oppeppen.

6. Maak het jezelf gemakkelijk: vermijd triggers om niet te schrijven aan je boek

Je hoeft geen superheld met een ijzeren discipline te zijn om iets aan jezelf te veranderen. Het enige wat je moet doen is ervoor te zorgen dat je minder in de verleiding komt om je schrijfroutine achter je te laten. Werk je triggers dus weg. Kijk eens kritisch naar je omgeving: wat kan je afleiden? Leg je telefoon weg, schakel e-mailnotificaties uit, schakel meldingen van je facebookapp uit. Het is gemakkelijker een trigger of verleiding te vermijden, dan die te moeten weerstaan. Plaats wat je helpt bij het schrijven prominent in het zicht: hang je schema, moodbord of slagzin op een prikbord waar je het altijd zit, hang een post-it op de koelkast, zet herinneringen in je telefoon ‘ik schrijf een boek’. Want de sleutel is: vermijd alles wat je herinnert aan ongewenst gedrag en focus je op alles wat wijst op je gewenst gedrag, je schrijfroutine. Dit is één van de tips van productiviteitsgoeroe James Clear die het boek Elementaire gewoontes geschreven heeft over gedragsverandering en gewoontes.

James Clear : hoe 1 % beter worden elke dag – duur video: 8 minuten

7. Hou je schrijfroutine minstens 60 dagen vol

Je leest overal op het internet dat je om je routine te wijzigen, dat je dit 21 of 30 dagen moet volhouden, maar dat is volgens Robin Sharma, auteur van The 5 AM Club niet juist: je moet een routine 60 dagen volhouden. Mijn ervaring met vorige pogingen om iets te veranderen (naar de fitness gaan, iets minder snoepen,…) leert me dat 21 of 30 dagen iets te kort is. Bij mij toch. Maar wijk je eens af van je schrijfroutine, zeur je eens een dagje (voor de Nederlandse lezers: zeuren betekent vals spelen), dan is dat niet erg. Je hoeft niet perfect te zijn. Maar doe het geen twee keer na elkaar. Als je een tweede keer afwijkt van je nieuwe gewoonte, dan is de kans groter dat je terugkeert naar hoe het voordien was. Want dan bestaat de kans dat er een stemmetje in je hoofd begint te zeuren (voor de Nederlandse lezers: nu heeft zeuren als betekenis klagen).

Het zijn de kleine gedragsgewoonten, die de bouwstenen zijn van een blijvende verandering. Op het moment dat je ze wijzigt, lijken ze verwaarloosbaar, maar uiteindelijk maken ze het verschil tussen wie je bent en wie je wilt zijn. En jij wilt schrijver zijn niet?

Om je nog te motiveren, een interview met Robin Sharma over schrijven, zijn boek The 5 AM Club en dagelijkse routines. Het interview duurt 39 minuten maar is de moeite waard om je te overtuigen dat wie je ook bent, welke leeftijd, welke achtergrond, welke mogelijkheden je ook hebt, iedereen kan schrijver worden en boeken schrijven. Het interview wordt afgenomen door Marie Forleo. Zowel Marie als Robin hebben eerst boeken uitgegeven in eigen beheer, ze zijn nu bestsellerauteurs.

O ja, in de blogpost met deze 7 stappen begin je aan je eigen boek te schrijven had ik verwezen naar John Boyne die zijn boek De jongen in de gestreepte pyjama geschreven had op 3 dagen. Robin Sharma heeft 4 jaren geschreven aan zijn bestseller The 5 AM Club. Schrijf je boek dus in de tijd die jou past. Sommige mooie dingen vragen soms gewoon tijd.

Interview Marie Forleo met Robin Sharma – duur video: 40 minuten

Foto:  Christin Hume via Unsplash
Quote: Theysaidso

Lees ook bij Blogschrijver:

Slaap is nodig om creatief te schrijven
Met deze 7 stappen begin je aan je eigen boek te schrijven
Waarom een boek schrijven? Om deze 14 redenen schrijf je een boek
Hoe kan een habittracker je helpen bij het starten met schrijven?

Vind je de informatie op deze website interessant, dan kan je me trakteren op een virtuele koffie via https://petje.af/blogschrijver.

Op deze website wordt gebruik gemaakt van affiliatelinks. Dit kost je niets, maar telkens je iets koopt via een affiliatelink op deze website, krijg ik een kleine vergoeding. Wil je meer weten over affiliatelinks, lees dan deze blogpost: geld verdienen met bloggen: affiliatemarketing


Over de auteur 

Bo Vickery is een auteur die in eigen beheer boeken publiceert. Door haar lezers wordt ze de Belgische Dan Brown genoemd. Ben je nieuwsgierig? Lees meer op de pagina Over mij.

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hoe een schrijfroutine in je leven brengen?

Tags

15 minuten schrijfregel, elementaire gewoontes, habittracker, james clear, john boyne, robin sharma, schrijfroutine, the 5 AM Club

Cursus onweerstaanbaar bloggen

Wil je zelf onweerstaanbaar bloggen? Wil je zelf waarover de cursus gaat? Geen kant-en-klare cursus, maar een cursus die groeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor mijn cursus 'Onweerstaanbaar bloggen'?


Ontvang gratis unieke tips van Blogschrijver!

{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website-adres ongeldig", "verplicht": "Verplicht veld ontbreekt"}
>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial