SEO Copywriting Blogschrijver

september 3

Hoe de AIDA-copywritingformule ervoor kan zorgen dat je triomfen boekt met je verkoop

De AIDA-copywritingformule is een eenvoudige formule om je teksten beter te doen converteren zoals ze dat noemen.

Samengevat bestaat de AIDA-formule uit 4 onderdelen, dat is heel wat minder dat de opera Aida van Verdi.

Want dat is mijn geheugensteuntje om deze formule te onthouden: muziek. Of misschien is het de triomfmars uit deze opera die ik in mijn hoofd hoor terwijl ik aan het schrijven ben.

De 4 onderdelen van de AIDA-formule in een notendop

1. Attention (aandacht)

Grijp de aandacht van je lezers met iets dat voor hen relevant en interessant is. Maak ze nieuwsgierig.

Enkele voorbeelden:

‘Stijgt jouw omzet elke week?’

‘Je lijkt niet gelukkig met je leven.’

‘Kan jij de triomfmars van Verdi zingen?”

2. Interest (interesse)

Vertel aan je lezers enkele interessante feiten, features of resultaten. Gebruik statistieken, testimonials, quotes,… Vertel een interessant verhaal.

Enkele voorbeelden:

‘Je kan met enkele simpele ingrepen je omzet doen stijgen, zoals ik gedaan heb.’

‘Onze led-lampen zijn energiezuinig, verspreiden een warm licht en zorgen voor een gezellig, warm thuisgevoel.’

‘Zonder noten te kunnen lezen, kan je met onze oplossing de triomfmars uit Aïda zingen, zelfs zonder de tekst te kennen. Je moet zelfs niet eens kunnen zingen.’

3. Desire (verlangen)

Zorg ervoor dat ze verlangen naar je product of dienst. Vertel of toon ze hoe hun leven gaat verbeteren als ze jouw producten of diensten kopen.

Enkele voorbeelden:
‘Bedenk eens hoe je leven gemakkelijker zou worden als je omzet gewoon wekelijks stijgt door alleen maar enkele woorden te veranderen in je teksten? Meer moet je niet doen.’

‘Je moet enkel maar de led-lamp uit te pakken, in te draaien, de app te programmeren en je hebt onmiddellijk een romantische sfeer om je partner te verrassen.’

‘Je zet de video op, je zingt iets onverstaanbaars mee uit volle borst, waardoor je longen eens goed worden opengezet en je alle spanning van de werkdag kan loslaten. Geen dure ontspanningsprogramma’s of therapieën nodig.”

4. Action (actie)

Het belangrijkste: laat je lezers actie ondernemen. Nu moet je vertellen aan je lezers wat ze moetne doen: dit kan zich inschrijven zijn of iets kopen.

Enkele voorbeelden:
‘Druk op de knop om een afspraak te maken met een originele SEO-copywriter zoals Blogschrijver.’

‘Voor de prijs van een led-lamp heb je een romantische avond, waar je kan vertellen over de liefdeshistorie in de opera Aïda van Verdi. Je hoeft maar één iets te doen: klik hieronder op koop.’

‘Als je de deur van je bureau sluit en op onderstaande Youtube video klikt, moet je enkel nog luidop zingen (hummen is ook goed), samen met de andere 476 zangers. Na het einde van de video ben je volledig zen.’

Als je deze formule gebruikt in je teksten en copywriting, dan zal je triomfen kunnen vieren. Wie wil dat nu niet?

Tenzij je als je geen muziekliefhebber bent, dan kies je beter voor de PASOP-copywritingformule.

Wat wil jij lezen in de kennisbank?

Copywritingtips

SEO Tips

Digitale tooltips

Lijst met de beste tools voor copywriting


Wil jij je teksten op het web verbeteren via de 7 hoofdzonden?

Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Max. 1 keer per maand. Je kan altijd uitschrijven. 

Online resultaten nodig?

Geen tijd?

Als je: 

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.





>