Zoek je een copywriter of blogschrijver?
Huur mij vooral niet in!
Vergeet niet om je copywriter of tekstschrijver goed te briefen als je steengoede teksten wilt
Je wilt steengoede teksten, maar die bereik je enkel als je jouw copywriter of tekstschrijver goed brieft.
Omdat ik graag tijd en geld bespaar, plaatst ik op deze pagina uitleg over hoe ik een briefing hou. Je kan het bekijken als een checklist voor jouw briefings. Zelfs al kies je voor een andere tekstschrijver, maak dan nog gebruik van deze briefing. Het zal ook jou tijd en geld besparen.
Voor je een eerste tekst vraagt, heb je wellicht al nagedacht over wat je wilt als tekst. Dat geef je door aan de freelance copywriter die je gekozen hebt.
Er wordt vooraf vlug enkele dingen gezegd, maar dat is onvoldoende als je echt goede en originele teksten wilt.
Want de teksten moeten jouw verhaal kunnen vertellen.
Dat gaat niet als je als copywriter te weinig achtergrondinformatie hebt.
Bovendien kan er door een gestructureerde briefing veel sneller gewerkt worden. Dat bespaart tijd en geld voor jou en voor mij. De briefing komt ook de kwaliteit ten goede.
1. Vraag een briefingsformulier aan je copywriter
Voor de briefing vraag ik altijd om een briefingsformulier in te vullen.
Daarin staan vragen zoals:
- Wat is de missie en visie van jouw onderneming?
- Hoe groot is je onderneming?
- Welke diensten of producten levert jouw onderneming?
- Hoe is jouw onderneming ontstaan?
- Wie is je doelgroep? Consumenten (B2C) of ondernemingen (B2B)? Mannen of vrouwen? Welke leeftijd? Welk opleidingsniveau,...?
- Wat wil je bereiken door het samenwerken met een copywriter? Bijv. beter vindbaar in Google, leads genereren, meer expertise bezitten, naambekendheid, …
- Waar wil je over een jaar staan?
- Welke soort teksten zoek je? Bijv. nieuwsbrief, webpagina, blogbericht, nieuwsberichten, landingspagina,...
- Hoe regelmatig wil je teksten?
- Heb je al een contentstrategie of contentplanner?
- Weet je al welke zoekwoorden in je tekst moeten verwerkt worden?
- Heb je zelf al een titel die je wilt gebruiken?
- Heb je zelf al een structuur voor je tekst in gedachten? Bijv. inleiding, midden met bulletpoints, conclusie.
- Welke toon gebruikt jouw organisatie? Formeel, informeel, origineel,...
- Hoe zal de tekst gebruikt worden ? Bijv. op website, in brochure, een gastblog,...
- Welke elementen moeten in de tekst verwerkt worden? Bijv. foto’s, video’s, gifjes, een infographic, bepaalde templates,...
- Zijn er rapporten, verslagen, stappenplannen, …. die nuttig zijn voor het opmaken van de tekst?
- Zijn er experts of personeelsleden bij wie ik terecht kan om vragen te stellen?
- Wie is de contactpersoon en wat zijn de gegevens waarop die kan bereikt worden?
Dit lijken veel vragen, dat is het ook, maar als je goede teksten wilt die resultaat brengen, als je wilt dat ik jouw verhaal vertel, dan moet ik weten wat je producten of diensten zijn, wie je ideale klanten zijn, wat het verhaal van je onderneming is, enz... Zomaar een tekst schrijven op basis van een onderwerp of titel, dat merken je websitebezoekers dat die tekst niet met hart en ziel is geschreven.
2. Welke soort tekst wil jij krijgen van jouw freelance copywriter?
Omschrijf goed wat je wilt: is het een landingspagina, een homepagina, een blogartikel, een nieuwsbrief,...
Vermeld ook het aantal woorden, de lengte van de tekst die je wilt.
Geef enkele voorbeelden, zelfs al is het niet van jouw website.
3. Hoe ken ik de omvang van een tekst?
Het is soms moeilijk in te schatten hoeveel woorden je voor iets nodig hebt. Hieronder een kleine lijst die richting geeft over hoeveel woorden het meestal gaat (afwijkingen zijn mogelijk)
- Kort blogbericht (300-500 woorden)
- Normaal blogbericht (500-700 woorden)
- Lang blogbericht (700-900 woorden)
- Uitgebreid blogbericht (tot 2.000 woorden)
- Een korte webtekst (300-500 woorden)
- Een webtekst van gemiddelde lengte (500-700 woorden)
- Een lange webtekst (700-900 woorden)
- Landingspagina (800-1200 woorden)
Aangezien ik thrillers schrijf, kan ik het niet laten op deze serieuze pagina, een beeld uit Sherlock Holmes te gebruiken. Want de briefing kan je vergelijken met het onderzoek dat Sherlock Holmes doet. Als je slechts over alle elementen beschikt, kan je goede teksten maken.
4. Waarom heeft een goede copywriter zo'n uitgebreide briefing nodig?
Dit is een noodzakelijke stap omdat ik dan teksten kan schrijven met jouw doel in mijn achterhoofd.
Want een tekst schrijven omdat een website te weinig bezoekers heeft, is iets anders dan teksten schrijven om mensen te stimuleren ook andere producten te kopen.
Vertel ook wat je uiteindelijk wilt bereiken bij jouw websitebezoekers: moet de tekst jouw website bezoekers aanzetten tot aankoop, moeten zij intekenen op een nieuwsbrief, wil je enkel kennis delen of wil je meer merkbekendheid?
Enkele voorbeelden van doelen:
- Meer inschrijvingen nieuwsbrief
- Meer naambekendheid
- Meer offerteaanvragen
- Meer downloads van e-books
- Meer reacties op je blogartikelen
- Meer interactie met je websitebezoekers
- Meer delen op sociale media van je berichten
- Meer informatievragen via je contactformulier
- Meer inschrijvingen op een workshop of cursus
5. Vergeet je ideale klant of buyer persona niet.
Als je een tekst schrijft, is het handig om voor ogen te hebben wie de tekst moet lezen. Men noemt dit een buyer persona: een omschrijving van alle kenmerken van jouw websitebezoekers. Geslacht, leeftijd, hobby’s en interesses, beroepscategorie, opleidingsniveau, woonplaats,...
Een soort profiel dat je opmaakt. Dit kunnen meerdere profielen zijn overigens voor jouw onderneming.
Op deze manier is het gemakkelijker teksten te schrijven met jouw doelpubliek voor ogen.
Je vraagt je misschien af waarom dat belangrijk is?
Ik zal een voorbeeld geven uit het boek Making ads pay van John Caples, een Amerikaanse guru van advertentiemarketing. Hij testte vaak advertenties om te zien wat het resultaat is. Daaruit blijkt dat het belangrijk is dat je weet voor wie je schrijft:
Er werden twee advertenties over een inkomstenverzekering in een tijdschrift gepubliceerd.
De ene mikte op een beperkt publiek met de titel "Hoe een man van 40 op pensioen kan gaan in 15 jaar"
De andere advertentie wou een zo breed mogelijk publiek bereikte met de titel: "Krijg vakantie en wordt betaald"
Wat bleek?
De eerste advertentie leidde tot de meeste verkopen en daar reageerden de meeste mensen op, maar werd minder gelezen.
De tweede advertentie werd het meest gelezen, maar verkreeg minder reacties of verkoop.
Moraal van het verhaal: als je wilt verkopen, kijk dan niet naar een zo breed mogelijk doelpubliek, maar richt je op een beperkte doelgroep. Daarom is het nuttig dat je de oefening maakt wie je buyer persona is.
Wie is jouw buyer persona?
6. Ook de tone of voice is belangrijk voor een goede tekst
Hoe moet een tekst klinken? Serieus of formeel met vakjargon? Of informeel met een vleugje humor? Wil je inspireren?
Als er echt vakjargon nodig is, bezorg deze dan ook aan je freelance copywriter. Samen met enkele voorbeelden, zowel van hoe je het wilt als hoe je het niet wilt. Leg uit waarom. Hoe meer info, hoe groter de kans dat de tekst wordt wat je zoekt.
7. Wist je dat een zoekwoordenonderzoek een must have is voor copywriters?
Voor goede teksten die gemakkelijk vindbaar zijn in Google, is een zoekwoordenonderzoek nodig.
Het is aangeraden dat je dit doet voordat een tekst wordt gemaakt.
Weet je niet hoe eraan te beginnen?
Lees vooral het artikel Hoe maak ik een lijst met zoekwoorden voor SEO?
8. De deadline als ultieme afspraak
Geef aan je freelance copywriter een deadline. Maar geef wel voldoende tijd om kwalitatief werk te kunnen afleveren. Hou er rekening mee dat ik minimum 14 dagen hanteer, moest je overwegen om deze freelance copywriter in te schakelen.
9. Vermijd volgende fouten die soms worden gemaakt in briefings
- Je gaat er van uit dat ik over voorkennis beschik en verwacht dat ik zelf de info invul die niet gegeven is.
- Je hebt al vastgestelde structuren op je website die niet passen met de toon of voice, structuur of inhoud die je wilt van de tekst.
- Je hebt niet nagedacht over het doel van de tekst en hoe je deze gaat gebruiken.
- Je wilt verschillende boodschappen in één tekst, waardoor de tekst een onsamenhangend geheel zal zijn met minder effect. In dit geval vraag je best meerdere teksten.
- Je vertelt niet duidelijk welke stijl je wilt (vergeet niet voorbeeldteksten en bronnen te geven).
- Slechte zoekwoorden of irrelevante zoekwoorden opgeven. Of zoekwoorden met teveel concurrentie.
- Te weinig achtergrondinformatie.
- Geen uitleg over de doelgroep
- Te weinig informatie over het bedrijf zelf.
- Grote rapporten van talloze pagina’s in een tekst van 400 woorden willen weergeven.
- Een lijst met tips willen zonder te zeggen welke tips.
Heb je nog vragen of opmerkingen? Of wil je eens een briefing voor mij maken als freelance copywriter?
Zoek je een copywriter of blogschrijver?
Huur mij vooral niet in!