Ik bouw verhalen, jij spaart tijd

Originele copywriting

december 20

De verdeling van je verhaal in plots

In de meeste boeken, films, toneelstukken of series ondergaat een hoofdpersonage een verandering, een transformatie. In veel verhalen en boeken kan je de structuur verdelen in drie aktes. De eerste akte beslaat 25% van het boek, de tweede akte 50% en de laatste akte opnieuw 25%. De tweede akte is altijd het langste deel. Je hoeft je natuurlijk niet letterlijk te houden aan deze percentages.

Akte 1: conflict en crisis

In de eerste akte wordt je hoofdpersonage geconfronteerd met een conflict, een probleem of een crisis. Je laat hier je lezer kennismaken met je hoofdpersonage. Je zorgt ervoor dat je lezer nieuwsgierig wordt om verder te lezen. Je zet de toon of ‘the feel’ van je verhaal. Hier gaat het over: wie is het hoofdpersonage in je verhaal?

Akte 2: steven naar oplossingen

In dit middendeel, het belangrijkste deel probeert je hoofdpersonage de crisis, zijn problemen, het conflict op te lossen. Of probeert je hoofdpersonage zijn doel te bereiken. Daarbij wordt hij of zij geconfronteerd met dingen die verkeerd lopen, verkeerde keuzes, tegenwerking door andere personages, misverstanden. Maar in dit gedeelte zijn er ook dingen die lukken, interessante ontmoetingen, goede gebeurtenissen, want anders heb je wel een heel depressief boek (wat altijd wel kan natuurlijk, maar zelf schrijf ik toch liever dingen waarin er ergens een goede boodschap zit). Hoe dan ook, je hoofdpersonage is ‘op reis’ en legt een lange weg af. Waar akte 1 de huidige, oude situatie beschrijft, gaat akte 2 over een nieuwe situatie, nieuwe mensen, nieuwe avonturen. Hier gaat het over wat je hoofdpersonage leert.

Akte 3: de verandering en oplossing

Hier komt alles samen: het hoofdpersonage weet hoe hij de crisis, problemen, het conflict moet oplossen. Hij of zij is veranderd en pakt de problemen echt aan. Hier gaat het over wie je hoofdpersonage wordt. Als je een boek zou schrijven waarin je hoofdpersonage geen verandering doormaakt, dan voelt dat vaak onbevredigend aan voor je lezers. Een hoofdpersonage moet groeien, zoals wij in het leven zelf moeten groeien. Dat is het meest inspirerend en aantrekkelijk voor je lezers.

 Wil je meer hierover lezen? Deze tips komen uit het boek Save the cat! writes a novel van Jessica Brody. Deze tip heb ik geleerd van Eva Disselhoff. Want als je wilt schrijven, moet je ook leren, bijleren en het “vak” schrijven bijschaven.

Een ander boek dat de moeite waard is rond plots en structuur van boeken is een Engelstalig: Write great fiction – plots & structure van James Scot Bell.

Lees ook:

Hoe schrijf je een plot voor je boek?
Tools om een boek te schrijven (deel 1)
Tools om een boek te schrijven (deel 2)

Online resultaten nodig?

Geen tijd?


Als je:

Verkoop, verkeer, leads,

meer woorden nodig hebt,...

Ik verkoop woorden omdat het werkt.


Over de auteur

Bo Vickery

Bo is selfpublishing auteur en SEO-gericht copywriter vol creativiteit. Wie meer wilt weten, leest over mij of dit blogbericht.

Maar eigenlijk ben ik niet belangrijk, maar jij.

Tags





Woorden zijn belangrijk

Workshop:

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Wat als onweerstaanbare titels jouw klanten onbewust verleiden zodat ze doen wat jij wil?

Websitebezoekers blijven maar 10 tot 20 seconden op jouw website. 97% leest enkel de titels om te beslissen of ze verder lezen. Hoe zijn jouw titels?

Wil je jouw websitebezoekers verleiden met onweerstaanbare titels? Wil je een antwoord op je vragen die je hebt over je website? Een cursus die meegroeit met de antwoorden op de vragen die jij je stelt. Ontdek de geheime verkoopcode.

Reserveer nu al je plaats met een eenmalige introductiekorting van 40% voor deze workshop

Ben je het beu om nog eens een wandeling te maken?

Doe zoals Isaac Newton:

leer bij in periodes van pandemie met gratis waanzinnige tips om je website te verbeteren

Een quarantaineperiode is ideaal om te starten met bloggen (waarom niet over jouw wandelervaringen?) of om een boek te schrijven. 

Wist je dat Newton in 1666 zowel de wet van de zwaartekracht en de aard van het licht ontdekte tijdens een quarantaineperiode wegens de pest?

Wat als je deze tijd zou gebruiken om je website te verbeteren? 
O ja, wil je op reis en in zijn voetsporen treden, via deze link kan je een wandeling doen in Engeland waar Newton verbleef tijdens zijn quarantaine.

Dus gebruik deze quarantaine om te bloggen en te schrijven met waanzinnige gratis tips van Blogschrijver op de eerste van de maand om je maand goed te starten. 

>
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial